Visa fullständig version : Bensintanken till bilen - ska det va vakum?
Min bil går som en jävla krycka just nu och jag fick höra idag att "det alltid skulle va lite vakum i tanken för att den lättare skulle suga soppa"?
Stämmer det? Det är en insprutare jag har och ingen gammal harv med mekanisk förgasare.
Saken är den att jag har ett nytt bensinfilter som jag ska byta imorgon (förhoppningsvis). Har även ett hål i tanken (på ovansidan) och ska byta den oxå fast till helgen. Därför är det (exakt!) inget vakum i tanken nu.
Någon som VET hur det ligger till? :)
Dumleman
2005-10-04, 20:47
Är det inte tvärtom, att det inte ska vara vakum i tanken? Hur är det föresten när det är "lite" vakum? :)
Ja, vakuum kan vi nog utesluta. Antingen övertryck eller undertryck antar jag menas?
Ja, vakuum kan vi nog utesluta. Antingen övertryck eller undertryck antar jag menas?
You say Potatoe - I say potatis.. ;)
Jo...undertryck menas. Innan när man hade råd att tanka bilen fullt så pyste det alltid lite när man skruvade bort tanklocket. Den sög alltså in lite luft just i det ögonblicket. Så undertryck har det ju varit lite.
Men ändå. Jag tycker det låter enormt orimligt. Det skulle ju då räcka om man hade endast en liiiiiiten liiiten läcka i påfyllningsröret/slangen till tanken eller någonstans, så skulle bilar gå som kryckor. Men det gör dom ju inte.
Eller?
Som sagt, har inte en aning hur detta fungerar men det har ju inte hindrat mig från att posta innan. Dessutom får du ju en gratis bump.
Att det skulle vara ett helt slutet system känns fel, då skulle ju tanken förmodligen implodera när all bensin sugs ut? Finns väl någon ventil som sköter så det är rätt tryck? Kanske dess funktion störs ut lite när man har större hål?
Ja, skratta åt min okunnighet med bilar.
You say Potatoe - I say potatis.. ;)
Jo...undertryck menas. Innan när man hade råd att tanka bilen fullt så pyste det alltid lite när man skruvade bort tanklocket. Den sög alltså in lite luft just i det ögonblicket. Så undertryck har det ju varit lite.
Men ändå. Jag tycker det låter enormt orimligt. Det skulle ju då räcka om man hade endast en liiiiiiten liiiten läcka i påfyllningsröret/slangen till tanken eller någonstans, så skulle bilar gå som kryckor. Men det gör dom ju inte.
Eller?
never heard of vacuum tank, bensinen som bränslepumpen skickar vidare från tanken till insprutare etc. ersätts ju knappast med något vilket kan resultera i ett undertryck som i sin tur avger ett pysande när du öppnar tanklocket.
Barkbiten
2005-10-05, 11:37
Min bil går som en jävla krycka just nu och jag fick höra idag att "det alltid skulle va lite vakum i tanken för att den lättare skulle suga soppa"?
Stämmer det? Det är en insprutare jag har och ingen gammal harv med mekanisk förgasare.
Saken är den att jag har ett nytt bensinfilter som jag ska byta imorgon (förhoppningsvis). Har även ett hål i tanken (på ovansidan) och ska byta den oxå fast till helgen. Därför är det (exakt!) inget vakum i tanken nu.
det ska INTE va vakum i tanken. då orka inte pumpen suga soppa till slut, och sen stannar den. tankar eller tanklock brukar vara ventilerade just därför. att det pyser när man öppnar tanklocket är övertryck som blir av att retursoppan från motorn är varmare när den kommer tillbaka, men det var lite överkurs:D
Jarod har vakuum i skallen.
Om din bil går som en krycka, om vi fokuserar på just bränsletillförseln, kan det möjligtvis bero på kondens i bensintanken. Det här kan du säker redan iofs. Karburatorsprit bör bota problemet.
Annars kan det vara något mumbojumbo i den lilla lådan som har en mojäng som snurrar runt runt som bestämmer när tändstiften ska ha gnistor eller inte, kan det heta brytarspetsarna tro (eller fördelarlåda låter mer sannolikt, kanske samma sak)? Det kan även vara kondens där eller så kan de behöva justeras/rengöras. Nu kan du mkt väl ha en ny bil som jag tror har gått ifrån det här gamla systemet men min senaste bil var en audi 80 (!) för typ 8 år sen och bilen i sig var väl från 70- eller 80-talet.
Sen kan det så klart vara bränslepumpen...eller något annat.
EDIT: hålet i tanken skulle iofs förklara varför det går ryckigt, kan mkt väl vara så att det leder till att vatten kommer in i tanken...eller nåt.
bosse_brutal
2005-10-05, 12:57
nej det ska inte va vakuum i tanken, tvärt om så har tanken ventilation för att förhindra just detta. om det inte kan komma in luft i tanken när soppanivån minskar så kommer pumpen tillslut inte att orka oumpa nån bensin alls, detta eftersom soppan skulle "sugas fast" i tanken av undertrycket.
TrasMannen
2005-10-05, 13:11
Det kan även vara bränsletrycksregulatorn(BTR) som har gett upp.
BTR:en sitter på bränslereturen och stryper soppan så att pumpen får jobba hårdare för att dra runt bensinen och du kommer då få ett högre bränsletryck. Har du ett lågt bränsletryck kommer bilen gå jävligt dåligt, om inte alls.
elBjurro
2005-10-05, 16:23
Det kan ju vara vilket fel som helst.
Något som kan underlätta för alla som vill ge goda råd är: Bilmärke, modell, årsmodell, motoralternativ.
Nu framgick det att det var sprut å inte fugge på bilen.. vilket betyder att den är lite modern iaf.
Ett tips jag skulle lämna såhär på rak arm är; Luftmasse/mängd mätaren. Är den trasig så brukar bilen inte uppföra sig väluppfostrat.
MvH Henke.
Eller så gör du såhär.
Regga dig på ett bilforum, t.ex Zatzy.com.. läs reglerna lite snabbt, sök, hittar du inget, så lägg in en post.
Ett tips jag skulle lämna såhär på rak arm är; Luftmasse/mängd mätaren. Är den trasig så brukar bilen inte uppföra sig väluppfostrat.
Det tipset är nog den bästa gissningen hittills. Jag va nere hos en mekaniker nyss och det va exakt vad han trodde oxå.
Ska se om jag hinner koppla upp bilen (till hans dator) denna veckan. Förhoppningsvis hinner jag på fredag.
I´ll let you all know how it goes!
:thumbup:
Det tipset är nog den bästa gissningen hittills. Jag va nere hos en mekaniker nyss och det va exakt vad han trodde oxå.
Ska se om jag hinner koppla upp bilen (till hans dator) denna veckan. Förhoppningsvis hinner jag på fredag.
I´ll let you all know how it goes!
:thumbup:
Dra ur elkontakten till luftmassmätaren och provkör. Går bilen lika illa, då har du svaret om det är felet.
Dra ur elkontakten till luftmassmätaren och provkör. Går bilen lika illa, då har du svaret om det är felet.
Så bilen ska gå bra om jag drar ur den kontakten? Och om så är fallet - vilken funktion fyller den då?
:confused:
Kan du inte fixa en fräsch tjänstebil genom kolozzeum?
I annat fall kanske vi ska dra ihop en insamling.
Kan du inte fixa en fräsch tjänstebil genom kolozzeum?
I annat fall kanske vi ska dra ihop en insamling.
Jo...jag ska nog begära en sådan. Har hört att det finns en grym Pontiac Firehawk i närheten av Fairings... It´s mine!!!!
Så bilen ska gå bra om jag drar ur den kontakten? Och om så är fallet - vilken funktion fyller den då?
Han menar väl att bilen kommer att gå ungefär som den gör nu när du drar ur kontakten _om_ mätaren är trasig? Om den fungerar så går den väl ännu sämre.
bosse_brutal
2005-10-05, 17:53
:laugh:
han menar precis som jänkarn skriver.
Nej ! Om du drar ur kontakten och bilen går lika illa som innan då kontakten sitter i. Då vet du att luftmassmätaren är trasig.
Går bilen mer illa än då kontakten sitter i, då är det förmodligen ett annat fel än luftmassmätaren.
Han menar väl att bilen kommer att gå ungefär som den gör nu när du drar ur kontakten _om_ mätaren är trasig? Om den fungerar så går den väl ännu sämre.
Ahh...precis :)
Missade din text =/
Ett litet "pssh"ljud kan förekomma när man öppnar tanklocket, utan fara.
Ett hål i tanken skall inte ha någon inverkan på motorns gång. Du kan köra bilen utan tanklocket i om du vill (med risk att bensin kan rinna ur iof).
Underlättar om du skriver vad det är för bil du har, och mer utförligt talar om hur bilen beter sig.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.