handdator

Visa fullständig version : Hur mkt ska jag käka..??

Mozart
2005-10-04, 20:10
Hej!

Är en tjej på 26 år som tränat oseriöst i några år (med långa uppehåll då och då.. :em: ) men nu kör jag regelbundet styrketräning. Vill försöka bygga på mig så mkt som möjligt, men utan att bli alltför fet, en del fett kan jag dock stå ut med, ska ju ändå bygga! ;) *flex* Är av naturen "päronformad" detta har jag till viss del fått bukt med genom träning, men vill fortfarande bygga på mig mkt massa på överkroppen för att kompensera!

Lite stats:

168 cm lång
63 kg

Kör nästan bara en muskelgrupp i varje pass:

* Rygg
* biceps+triceps
* axlar
* ben
* bröst

Mage lägger jag in 2-3 ggr i veckan. Vilodag tar jag när det kommer, brukar alltid bli någon dag här och där som det "skiter sig" oftast blir det 1-2 vilodagar i veckan.

Jag går dagligen en morgonpromenad på 1.2 mil (dricker 2 koppar kaffe innan, bara för att vakna till) och på kvällen blir det en promenad eller springrunda på allt mellan 5-10 km. Varje styrkepass avslutas med 10-15 min. på crosstrainer.

Promenaderna går jag i rask takt. Har två hundar och därav är promenaderna ett måste. Nu till vintern kommer jag att åka längdskidor några gånger i veckan.

Är fördelningen av protein,fett och kolisar mkt viktig under uppbyggnad eller är det mest om man skall deffa? Jag har ingen lust att räkna kalorier egentligen (nu när jag vill bygga), men det kanske kan vara bra att kolla på ett ungefär?

Någon som har tips till en gröngöling?? :thumbup:

King Grub
2005-10-04, 20:54
Hej och välkommen till Kolozzeum!

Hur äter du i dag? Det är lättare att kommentera någons schema än att lägga upp ett nytt åt någon man inte vet mycket om.

En någorlunda normal kost med inslag från alla delar av kostcirkeln är fullt tillräcklig för muskeltillväxt. Går du upp i den takt du önskar med en varierad kost är allt frid och fröjd. Ökar du inte i vikt, trots att du vill, får du äta mer.

Är det något man kan kolla upp grammässigt så kan det vara mängden protein man får i sig per dag.

Mozart
2005-10-04, 22:32
Hej och välkommen till Kolozzeum!

Hur äter du i dag? Det är lättare att kommentera någons schema än att lägga upp ett nytt åt någon man inte vet mycket om.

En någorlunda normal kost med inslag från alla delar av kostcirkeln är fullt tillräcklig för muskeltillväxt. Går du upp i den takt du önskar med en varierad kost är allt frid och fröjd. Ökar du inte i vikt, trots att du vill, får du äta mer.

Är det något man kan kolla upp grammässigt så kan det vara mängden protein man får i sig per dag.

Tack! :)

Så man behöver inte krångla till det så värst alltså? Det känns ju bra!

Tar dagens käk som exempel då:

2 koppar kaffe (morgonpromenad efter detta)

Frukost: 2 dl havregryn till gröt, en liten klick sylt och en proteinshake av pulver + vatten (½ dl pulver)

Mellanmål: 2 skivor grovt bröd med ett ägg som pålägg (styrketräning en timme efter detta)

e träning: 1 proteinshake (samma som på morgonen) riskakor med lite smör (30%) på (2-3 st? kommer ej ihåg..)

en stund efter detta: ris (gjorde storkok och tog en del utav detta, vet ej exakt mängd..) ½ brk tonfisk i vatten blandat med lite uncle ben´s "oriental chili". 1 skivad banan till detta.

kväll: några nävar popcorn.. :em:

Detta är ingen riktigt typisk dag, brukar käka frukost, lunch, middag och försöka äta två mellanmål, ibland tre, men ibland blir det som det blir! :confused:

Tror du proteinet räcker eller ska jag öka på det? Ska man tänka på att få i sig nåt bra fett eller så?

superforce
2005-10-04, 22:55
e träning: 1 proteinshake (samma som på morgonen) riskakor med lite smör (30%) på (2-3 st? kommer ej ihåg..)

Tror du proteinet räcker eller ska jag öka på det? Ska man tänka på att få i sig nåt bra fett eller så?

Willkommen Willkommen!

Man bör nog försöka undvika fett direkt efter träningen, då den sugs rätt in i fettlagret i princip.

Inte mycket till middag där? Popcorn? *screwy*

King Grub
2005-10-05, 05:29
Man bör nog försöka undvika fett direkt efter träningen, då den sugs rätt in i fettlagret i princip.

Mer än vid andra tillfällen? Jag trodde anledningen var att inte sakta ned magsäckstömningen.

Men som sagt, för den sakens skull är det negativt med fett direkt efter träningen. Dina hungriga muskelceller vill inte vänta på att magen skall tömmas.

Detta är ingen riktigt typisk dag, brukar käka frukost, lunch, middag och försöka äta två mellanmål, ibland tre, men ibland blir det som det blir!

Tror du proteinet räcker eller ska jag öka på det?

Den dag du beskrev var väl inte direkt perfekt, men den du beskriver ovan, med tre huvudmål och ett par mellanmål är perfekt. Grönsaker är viktigt.

Ska man tänka på att få i sig nåt bra fett eller så?

Ja, om dina livsmedelsval inte ger dig det ändå. Det finns bara hälsofördelar att hämta med en bra fördelning av fettsyror, och även träningsmässigt, med förbättringar av insulinkänsligheten och påverkan på förbränning. Den mättade delen bör hållas under en tredjedel av den totala fettmängden, och gärna lägre alltså.

Mozart
2005-10-05, 07:50
Ok, då skärper jag mig och ser till att varje dag innehåller tre "riktiga" mål och två mellanmål (kanske tre ibland).

Skippar även smöret på riskakorna efter träning hädanefter! Även om det känna lite torrt att käka dem utan smör.. *cry* Men vad gör man inte?!! Vill ju bli stor och stark!! *flex*

Jag kör förresten inte med ätardagar, det behövs väl inte under uppbyggnad, eller?? Det är sällan jag blir sugen på godis och sånt, men om jag någon gång är det (brukar inträffa vid en viss tid i månaden.. :em: ) så unnar jag mig det, dock inget "grisätande" ;)

King Grub
2005-10-05, 07:52
Dagar med extra överätning bara för syns skull behövs inte vid ett allmänt energiöverskott. Dom stimulerar inte mer än fettinlagring. Å andra sidan påverkar dom inte negativt heller, så det är inget du behöver vara rädd för skall motverka dina resultat, om det nu dyker upp en "ät-så-mycket-du-orkar"-middag. :eating:

Jakelol
2005-10-05, 09:11
Det är väll inte så smart att köra triceps+biceps på samma pass kör hällre triceps+bröst på samma.

King Grub
2005-10-05, 09:15
Det är väll inte så smart att köra triceps+biceps på samma pass

Vadådå?

Är det något som är dåligt tycker jag det är triceps+bröst, särskilt om triceps läggs före bröst.

Men nu handlar den här tråden om kosten.

Rock'nRoll
2005-10-05, 10:43
Det är väll inte så smart att köra triceps+biceps på samma pass kör hällre triceps+bröst på samma.

Tricep/bicep samma dag är överlägset tricep/bröst, bicep/rygg!

Nog om det nu.