handdator

Visa fullständig version : Är omättat fett nödvändigt?

Wayfaerer
2005-10-04, 19:23
Om jag fått i mig min dagliga dos av fett i form av mättat fett, finns det då någon anledning att äta o-/fleromättat fett bara för att? Annat än att det hade varit nyttigare att äta det omättade fettet istället alltså.

Sverker
2005-10-04, 19:24
Det fleromättade fettet linolsyra, Omega-6 och linolensyra, Omega-3 är faktiskt essentiellt, dvs livsnödvändigt.

Du kan inte leva utan det.

Sverker
2005-10-04, 19:26
Hur skulle du få i dig bara mättat fett ? Då får du käka frityrfett från hamburgeriet om hörnan, enbart.

Allt naturligt fett är en blandning av mättat, omättat och fleromättat fett. Det är däremot sammansättningen mellan de olika fetterna som kan variera.

Wayfaerer
2005-10-04, 19:32
Ok, tack för svaret :thumbup:

Men hur många % av fettet i exempelvis mjölk är omättat då? Andelen Omega-3, linolsyra etc. måste väl vara försvinnande lite där :confused:

King Grub
2005-10-04, 19:33
Titta i SLV:s tabeller för komplett förteckning över fettsyrefördelningen.

keffat_liv
2005-10-04, 20:07
är det just mättat fett som är viktigt i sitt dagsbehov av fett, eller funkar det/är det bättre om man får i sig de flesta gramen fett från omättade fetter?

King Grub
2005-10-04, 20:15
Mättat fett bör utgöra högst en tredjedel av dagens fettintag, enligt Livsmedelsverkets rekommendationer. Man bör försöka begränsa livsmedel med höga nivåer av mättat fett.