Visa fullständig version : Farligt att ta en huvudvärkstablett före träningen?
Igår när jag kom hem från jobbet kände jag mig lite tung i huvudet, så jag tog en svag Ipren ca 30 min före träningen. Att jag inte vilade berodde på att gymmet är stängt fredag och lördag i juni. Jag körde ett rätt bra rygg- och bicepspass.
Min fråga är om det är farligt att ta en huvudvärkstablett så som jag gjorde.
Jag kände mig inte sjuk i övrigt.
Det du bör tänka på mest är om medicinen är blodförtunnande (t.ex de som innehåller aspirin), i så fall kan en sprucket blodkärl orsaka stor skada om man har riktigt otur. Men om du bara äter medicinen någon dag så ligger du nog utom fara.
Inte heller om man har ont nånstans, tex ryggen knä etc. är det kanske att rekomendera att ta värktabletter innan passet och sen gå köra på utan värk och få det 10 ggr värre efteråt bara för att man inte kände att det gjorde ont!
Ravnajuv
2002-07-05, 22:32
Det där är jag också fundersam på, med värktabletter före träning... häromdagen tog jag alvedon(1g) före mitt benpass, som gick ganska bra.
Det underliga är att jag inte fick någon träningsverk efteråt, inte ens efter 2 dagar kom den (som den vanligtvis brukar). Mycket skumt, eftersom jag ALLTID får grym träningsverk av att köra ben.
Jag kan förstå om det lindrar under samma dag, medan tabletten fortfarande verkar, men dagen efter borde det inte göra någon skillnad.
Någon som kan förklara detta ?
Trollet11
2004-09-21, 19:16
Bump :D
Hur är det egentligen med värktabletter innan träningen?
Hur påverkas kroppen av hög belastning med tex paracetamol i blodet?
Ni kanske har fler frågor och förhoppningsvis ännu fler svar.
Mvh
King Grub
2004-09-21, 19:30
Sports Med. 2004;34(5):293-306. Potential interactions between exercise and drug therapy.
Certain physiological changes caused by exercise can alter the pharmacokinetics of some drugs. A systematic review of the pharmacokinetic changes that can affect drugs as a result of exercise is provided. Eleven commonly used drugs are reviewed for their potential interaction with exercising patients. Serum concentrations of two beta-blocking agents, atenolol and propranolol, and one antibiotic, doxycycline, have shown to increase as a result of exercise. No pharmacokinetic changes have been found in exercising patients taking carvedilol or verapamil. Patients who exercise after taking digoxin experience a decreased digoxin serum concentration with an increased skeletal muscle concentration. The clearance of theophylline has been shown to decrease resulting in an increase in plasma half-life during exercise. The risk of hypoglycaemia may increase when patients with diabetes mellitus inject insulin into a muscle just prior to exercising that muscle. Increasing physical activity in patients taking warfarin has been shown to decrease the international normalised ratio. Much is still unknown regarding the interactions that exist between exercise and drug therapy. More studies need to be completed in this area before definite conclusions are made and clinical relevance can be established. Clinicians should be aware that the potential for such interactions exists, especially for drugs with a narrow therapeutic range and in patients who participate in extreme sporting activities.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.