handdator

Visa fullständig version : Rädda hårddisken...

Fettecke
2005-10-04, 10:27
min viktigaste hdd har börjat sjunga sista refrängen tror jag, windows ger blåruta efter ett tag då jag försöker läsa något dokument från den, virusscanna, spela musik, även försöka "reparera" den via scandisk typ....

Så, på nått sätt måste det ju gå att rädda nånting från den innan den pekar finger åt mig helt.

Jag har funderat på att de kanske går via DOS då inte själva windows ger felruta..., kopiera hela disken på så sätt... nästa problem va ju att jag vettefan hur man kommer in i DOS från rebooten.... ?
För DOS finns ju ännu i bakgrunden ?

Löjtnant Blank
2005-10-04, 10:29
Min externa hd kraschade totalt. Med det här programmet kunde jag rädda de viktigaste filerna:

http://www.stellarinfo.com/partition-recovery.htm

s_himself
2005-10-04, 10:32
men startdiskett måste du väl ha.. då kommer du ju in i dos från boot.

Fettecke
2005-10-04, 10:41
kan nog göra en om jag hittar en diskett.... hur fan kopierar man grejjer från en disk till en annan ?

Den andra disken är ju en USB-disk, finns den med då tro ?, jag är skeptisk mog det ?

Kwon
2005-10-04, 10:47
Låser det sig även när du kör felsäkert läge med kommandotolk?

Fettecke
2005-10-04, 10:49
Låser det sig även när du kör felsäkert läge med kommandotolk?

Jag har inte provat att köra via DOS ännu, men eftersom det är WIndows som ger blårutan så bör de ju funka med DOS (eller så brinner hela burken upp pga att de inte finns nån "spärr") ;)

SKa prova i felsäkert läga och kopiera allt....

e de bara "copy fromFolder1 toFolder2" som gäller i dos eller ?

Fettecke
2005-10-04, 11:02
ok, provade att kopiera i felsäkert läge med prompt... körde xcopy dist1 dist2 /E... funkade klockrent tills windows gav blåruta (12 filer hann jag få)

Fettecke
2005-10-04, 11:03
ok, provade att kopiera i felsäkert läge med prompt... körde xcopy dist1 dist2 /E... funkade klockrent tills windows gav blåruta (12 filer hann jag få)
lär nog kunna göra om detta X antal ggr så får jag nog alla filer... synd bara att de finns några 100´000 filer där =(

jwzrd
2005-10-04, 11:05

HUH? Vadå kopiera från DOS och vadå windows gav blåruta från DOS? Kör du windows 98?

Kör du windows 2000, NT eller XP (eller senare) så kör du NTFS 4 eller 5, finns ingenting i DOS som hanterar den partitionstypen.

Piranha
2005-10-04, 11:07
Flytta disken till en annan maskin och jacka in den på den sekundära IDE kanalen , rädda vad som räddas kan sen.

Om den packar ihop helt och du ändå vill restaurera den så kolla med IBAS , de kostar dock ett par spänn.

Fettecke
2005-10-04, 11:08
HUH? Vadå kopiera från DOS och vadå windows gav blåruta från DOS? Kör du windows 98?

Kör du windows 2000, NT eller XP (eller senare) så kör du NTFS 4 eller 5, finns ingenting i DOS som hanterar den partitionstypen.
kör med winXP sp2, startade upp i felsäkert läge med kommandoprompt, sparkade igång xcopy.... som i tråden jag skrev nyss...

-> blåruta.