handdator

Visa fullständig version : Älgkött - priser?

skaparn
2005-10-03, 19:58
Någon som har handlat älgkött i affär? Vad kostar det?

Eller om man köper av jägare som säljer, vad kostar det då?

skaparn
2005-10-04, 06:46
bump, den försvann fort igår

Olsson
2005-10-04, 07:37
För älgfärs har jag betalat mellan 60 och 80 kr per kg i affär.

thomast
2005-10-04, 07:39
Willys sålde någon köttbit av älg för 150kr/kg. Vet dock ej vilken del det var.

Tha Mass
2005-10-04, 07:40
vårt älgjaktlag brukar sälja en hel älg ostyckad för 6.5€/kg. I affären kostar det skjortan. Tur att man efter älgjakten i höst har en ca. 250kg älgkött och 50-60kg vitsvanshjort kött i frysen. Högkvalitativa proteiner i mängder :eating: :)

Henke
2005-10-04, 07:43
Jag köper en älgkalv om året från ammarnäs, den väger med ben ca 70 kg, betalar då runt 90:- kg inklusive frakt.

Mycket gott kött.

MVH

skaparn
2005-10-04, 11:28
Tackar för svar, nu har jag en uppfattning om storleksordningen.

The_RobRoy
2005-10-04, 11:58
dyrt med vilt helt enkelt :(

Grymt gott är det dock.

palme
2005-10-04, 12:52
Tycker du att det är dyrt så tar jägarn överpris.

Kwon
2005-10-04, 13:15
Tänk dig Älg, struts och tryffel i en salig blandning...

Mumz

Mental
2005-10-04, 13:28
Tänk dig Älg, struts och tryffel i en salig blandning...

Mumz

Vildand, rödvin, apelsin och chili

:eating:

Markus H
2005-10-04, 18:37
Idag köpte jag älg grytbitar för samma pris som dito flsk, och 10:-/kilo billigare än nöt.

köttfärs samma sak.

Dalì
2005-10-04, 21:09
Willys sålde någon köttbit av älg för 150kr/kg. Vet dock ej vilken del det var.

Joo undrar nog vilken del det var...Penisum Largum Erectum Älgum :cool:

Beroende på var du bor så kanske du kan köpa direkt via jägare. Eller vet nån som känner nån duvetva`? Då borde priset bli billigare än vad en affär tar ut.

vrålapa
2005-10-04, 21:19
bump, den försvann fort igår

du som bor i umeå, varför inte ta jägarnexamen?

skaparn
2005-10-04, 21:45
du som bor i umeå, varför inte ta jägarnexamen?

Nja, jag är inte jägartypen. Ska dock göra en studie av de totala kostnaderna för älgkött så jag ville ha en hum om vad köttet betingar för pris på marknaden.

Droog
2005-10-05, 10:09
Jag har aldrig sålt älgkött (styckat men med ben och omalt köttfärskött) dyrare än 40-45kr/kg.

För dig Skaparn skulle jag dock kunna tänka mig att sälja dyrare... :D

JJ
2005-10-05, 10:12
Nja, jag är inte jägartypen. Ska dock göra en studie av de totala kostnaderna för älgkött så jag ville ha en hum om vad köttet betingar för pris på marknaden.

Sen lär det ju skilja en hel del på var i landet man köper köttet, vet inte om det ingår i studien. Har jag vägarna förbi Vivo ska jag kolla vad det kostar här på söder. Det är inte billigt kan jag säga.

skaparn
2005-10-05, 11:18
Sen lär det ju skilja en hel del på var i landet man köper köttet, vet inte om det ingår i studien. Har jag vägarna förbi Vivo ska jag kolla vad det kostar här på söder. Det är inte billigt kan jag säga.

Ja, det gör det hela lite jobbigare att det skiljer, jag kanske måste försöka ta fram en diskonteringsfaktor för storstan med hjälp av andra prisskillnader. Sådana index finns redan (förhoppningsvis) så jag slipper göra grovarbetet själv.

Min avsikt är att räkna fram en kostnad för älg, som fångar all skada på skog som den väldiga älgstammen orsakar. Kanske även titta på trafiken och se dels hur många olyckor man kan relatera till stor stam, dels kostnaderna för de åtgärder vi vidtar för att hålla älgen borta från vägen. Jag måste förstås räkna in saker som direkta utlägg för jakt och ej heller glömma alla vinster, såsom värdet för jägarna, vilka går att sätta monetära värden på.
Framgång ger att jag kan bestämma ett faktiskt kilopris, kanske jämföra detta med vad vi betalar idag och i samarbete med någon som kan mer om ekosystem försöka ta fram en storlek på älgstammen som motsvarar vår betalningsvilja och öven är optimerad för reproduktion av ny älg.

Jag vet inte än vad jag kommer att fins, men jag blir inte överraskad om älgkött är det i särklass dyraste köttet vi äter. Panda inräknat....

skaparn
2005-10-05, 11:18
Jag har aldrig sålt älgkött (styckat men med ben och omalt köttfärskött) dyrare än 40-45kr/kg.

För dig Skaparn skulle jag dock kunna tänka mig att sälja dyrare... :D

Jag ställer upp, du såg ut att behöva lite extra pengar till hela och rena kläder.