handdator

Visa fullständig version : Det senaste kring kriong mjölkprod., gainers mm?? Har inte hängt med.

joa
2005-10-03, 19:02
Har inte hängt med i diskussionerna på ett bra tag så om någon kunde reda ut vad det senaste rönen är kring några vanliga frågor som jag själv funderar på.

* Mjölkprodukter. Förr sades det att mjlökprodukter inte var bra eftersom blodsockret stack iväg. Sedan ändrades det till att Kalciumet (tror jag) hade över tiden en positiv effekt på fettförbränningen.

* Dextro/Malto 50/50. Den blandningen ansågs vara den optimala ett tag. är det så fortfarande. Såg något om att ren dextro kräver mycket vatten för att kroppen skall kunna tillgodogöra sig det på bästa sätt.

* Halva gainern före och halva efter. Ansågs vara det optimala för några månader sedan. Är det fortfarande fallet.

Eftersom jag tränar hemma och har möjlighet att styra intag av mat resp drinakr precis som jag vill undrar jag vad som är det absolut bästa. Inte för att jag tror det kommer att göra någon jätteskillnad efter år av träning, men om man kan så varför inte göra det bästa av situationen.

Idag äter jag middag 1 timme innan träning. Precis innan passet intar jag 25-30 g vassle och 30-40 g koolhydrater i forma av Malto. Kan tilläggas att jag väger kring 70 kg. Direkt efter passet tar jag en likadan dring. Inte överdrivet mycket vatten, ca 3-4dl

Senare på kvällen (ca 2 timmar senare en Caseindrink på ca 30 gram protein blandat i 3 dl lättmjölk alt vatten.

Ursäkta stavningen, men jag har en viss övertro till min snabbhet på tangenterna.

//Jocke

King Grub
2005-10-03, 19:09
Mjölkprodukter. Förr sades det att mjlökprodukter inte var bra eftersom blodsockret stack iväg.

Nej, det har inte sagts. Däremot insulinfrisättningen. Det stämmer; det är främst vasslefraktionen som ligger bakom.

Sedan ändrades det till att Kalciumet (tror jag) hade över tiden en positiv effekt på fettförbränningen.

Ändrades?

Husomhelst börjar det ifrågasättas om kalciumet verkligen har några aspekter som påverkar övervikt:

Obes Res. 2005 Aug;13(8):1301. The beginning of the end for the dietary calcium and obesity hypothesis?

J Am Diet Assoc. 2005 Sep;105(9):1401-7. Lack of Relationship between Calcium Intake and Body Size in an Obesity-Prone Population.

J Clin Endocrinol Metab. 2005 Jul;90(7):4411-3. Dietary calcium, obesity and hypertension--the end of the road?

* Dextro/Malto 50/50. Den blandningen ansågs vara den optimala ett tag. är det så fortfarande.

Det har bara varit teoriserande. Maltodextrin ger snabbare glykogeninlagring än dextros, och Vitargo ännu 80% snabbare.

Såg något om att ren dextro kräver mycket vatten för att kroppen skall kunna tillgodogöra sig det på bästa sätt.

Druvsockerlösning blir isoton vid en kolhydratkoncentration av 6%, dvs 1 L vatten till 60 gram kolhydrat. En isoton lösning lämnar magsäcken snabbare än en hyperton, och en gainer bör blandas minst isoton. En hypoton lösning lämnar magsäcken fortare och har alltså en lägre kolhydratkoncentration. Motsvarande siffra för maltodextrin och isoton lösning är 15-20%.

* Halva gainern före och halva efter. Ansågs vara det optimala för några månader sedan. Är det fortfarande fallet.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=48805&highlight=snabba

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=49771&highlight=snabba

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=49966&highlight=fattat

jag vill undrar jag vad som är det absolut bästa.

Det vet man inte; varken optimal tidpunkt eller optimal mängd vad gäller proteinintag i samband med styrketräning är kända.

joa
2005-10-03, 19:19
Tackar.

Mjölkprodukter. Förr sades det att mjlökprodukter inte var bra eftersom blodsockret stack iväg.

Nej, det har inte sagts. Däremot insulinfrisättningen. Det stämmer; det är främst vasslefraktionen som ligger bakom.

Fel av mig. Som sagt, har inte hängt med på ett tag så jag får skylla på det. ;)

Sedan ändrades det till att Kalciumet (tror jag) hade över tiden en positiv effekt på fettförbränningen.

Ändrades?

Nja, kanske var fel ordval av mig. Det var kanske så att det var nya studier som visade att mjlok inte hade de "negativa" effekter på fettförbränningen som man tidigare sagt.

King Grub
2005-10-03, 19:52
Hursomhelst fungerar säkert ditt upplägg med näringstajming kring passet utmärkt. Det finns inget dåligt med det i alla fall, även om det inte är känt om det är... OPTIMALT.