Visa fullständig version : Frukostfråga
Har inte någon möjlighet att laga egen frukost och äter nästan varje morgon någon av följande:
1) ris, 2 chicken nuggets, 2 ägg
eller
2) våffla med jordnötssmör + proteindrink
Vilken av dessa är bäst och håller en sådan här frukost i ett tag framöver eller borde jag göra nåt åt situationen? :confused:
Var meningen att lägga tråden i "Kost & Näring", sorry :em:
superforce
2005-10-03, 21:37
Pest eller kolera? *rolleyes*
Måste ju gå att få lite "fullvärdigare" frukost på något sätt? Skaffa en mikro och kör lite gröt?
Annars så röstar jag på alt. 1.. Godare om inte annat.. ;)
Har inte någon möjlighet att laga egen frukost och äter nästan varje morgon någon av följande:
1) ris, 2 chicken nuggets, 2 ägg
eller
2) våffla med jordnötssmör + proteindrink
Vilken av dessa är bäst och håller en sådan här frukost i ett tag framöver eller borde jag göra nåt åt situationen? :confused:
Vad menar du med "har inte någon möjlighet att laga egen frukost"? Tycker du det tar för lång tid att göra gröt i mikron, hälla upp lite musli och fil, breda ett par mackor och slänga på pålägg?
Rockhard
2005-10-03, 22:40
Vad menar du med "har inte någon möjlighet att laga egen frukost"? Tycker du det tar för lång tid att göra gröt i mikron, hälla upp lite musli och fil, breda ett par mackor och slänga på pålägg?
Varför skulle han äta sån skit när han har 2 höjdarfrukostar att välja på som han inte ens behöver laga till ;)
OT. Bäst är väl 1) men varför äta samma om man har möjlighet att variera sig? Nummer 2) är ju på inget sätt dålig heller...
Pluggar i Singapore och bor på skolan och har för det första inte någon kyl och dessutom blir väl bröd och liknande förstört ganska fort i den här värmen (har dessutom ingen luftkonditionering på rummet). Med tanke på detta och att maten här är hur billig som helst så är det mycket smidigare att ta något snabbt på vägen till föreläsningen.
Men jordnötssmör är väl en bra fettkälla och dessutom är det väl inte så värst noga vad man stoppar i sig till frukost eftersom denna energi kommer användas under dagen, naturligtvis inom rimliga gränser. Vill bara inte äta något väldigt onödigt i några månader framåt, det var därför jag ställde frågan.
blekfet2
2005-10-04, 04:55
Men jordnötssmör är väl en bra fettkälla och dessutom är det väl inte så värst noga vad man stoppar i sig till frukost eftersom denna energi kommer användas under dagen, naturligtvis inom rimliga gränser. Vill bara inte äta något väldigt onödigt i några månader framåt, det var därför jag ställde frågan.
alltså..:D
våffla med jordnötssmör och en proteindrink
bra fett, massa protein, kolhydrater, duger perfekt som frukost såvida du kanske inte är ngn super elit bb i ngn slutfas av ngn tävlingsdeff kanske.
Det är ju bara temporärt med, du kommer öka bra på den, sen är det ju gott med. :)
bra fett, massa protein, kolhydrater, duger perfekt som frukost såvida du kanske inte är ngn super elit bb i ngn slutfas av ngn tävlingsdeff kanske.
Det är ju bara temporärt med, du kommer öka bra på den, sen är det ju gott med. :)
Det var svaret jag var ute efter. Tackar! :thumbup:
Niclaaas
2005-10-04, 14:54
jag skulle absolut tagit alt. 1. mycket bättre kolhydrater, väldigt bra protein och OK fett
ingen aning om hur mycket ris det är men räknade på 1dl och fick:
KCAL: 565
P: 26
K: 76
F: 18 varav ca 5-7g mättat
ser väl helt OK ut, med fullkornsris och lite kyckling istället för nuggets skulle jag tycka att den var riktigt bra.
och jo, frukosten spelar stor roll
Fett i större mängder ska iof helst undvikas på morgonen, och en våffla innehåller en hel del mättat fett.
Jag skulle satsat på alternativ 1, med KALLT ris, så får du mycket lägre GI då jag misstänker att riset är helt vitt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.