handdator

Visa fullständig version : äntligen fått tag i pinchvikter

petersson
2005-10-02, 19:29
Har äntligen tagit farsans gamla Wattholmavikter till lägenheten så jag kan pincha. Har som bäst klarat 33-34kg i enhandspinch.. vet inte riktigt hur mkt stången väger.. har tänkt att köra en tio-femton lyft varannan dag eller så. är det för mkt? för lite? Efter tio singlar igår blev jag mör i fingrarna iaf.

Zakath
2005-10-02, 20:12
34kg med en hand är mycket bra :thumbup:

Det låter som en väldigt tung volym du funderar över, funkar gör det oftast, men frågan är hur bra. 2 gånger i veckan, 5-10 set har räckt bra för mig. Men om det funkar för dig så kör på!

petersson
2005-10-02, 20:20
34kg med en hand är mycket bra :thumbup:

Det låter som en väldigt tung volym du funderar över, funkar gör det oftast, men frågan är hur bra. 2 gånger i veckan, 5-10 set har räckt bra för mig. Men om det funkar för dig så kör på!

Tack. Jag har aldrig tränat pinch i någon längre period. Risken är ju att min volym är lite mkt i längden. Problemet är att det är så oerhört svårt att låta bli! :) Jag misstänker att mina viktskivor inte är riktigt lika släta som era på grepptävlingarna. Men det spelar inte så stor roll kanske.. mör i händerna blir jag ändå :)

Didde
2005-10-02, 21:22
En fråga till en oförstående. Vad handlar pinch om?

Jakelol
2005-10-02, 21:34
Grepp träning pinch är när du klämmer ihop två vikter och håller dom.

Zakath
2005-10-02, 21:37
En fråga till en oförstående. Vad handlar pinch om?

Det är som sagt en del av greppträningen, främst testas tumstyrkan i detta moment. Mycket kul :thumbup: Träningvärk i tummarna är alltid kul :D

petersson
2005-10-03, 16:27
Haha. Varannan dag går nog inte. Jag har fortfarande träningsvärk i fingrarna, mest i tummen :)

Zakath
2005-10-03, 18:28
Haha. Varannan dag går nog inte. Jag har fortfarande träningsvärk i fingrarna, mest i tummen :)

Okej, men det är bara att experimentera dig fram till vad som passar dig bäst, lycka till :thumbup:

petersson
2005-10-03, 18:47
Okej, men det är bara att experimentera dig fram till vad som passar dig bäst, lycka till :thumbup:

Mm ska göra det, tack! *flex*

Jense
2005-10-03, 20:16
men frågan är hur många cm är vidden på?

petersson
2005-10-03, 20:24
men frågan är hur många cm är vidden på?

Den är tyvärr på strax under 4cm. blir det lättare eller tyngre då än om den är på typ 6cm?

Jense
2005-10-03, 21:00
Den är tyvärr på strax under 4cm. blir det lättare eller tyngre då än om den är på typ 6cm?

under fyra.. blir med hand på pinchen då s.a.s, det blir lättare.. sätt en vikt mellan viktskivorna så du får greppet lite vidare. det "ska va" mellan 50-70mm

Zakath
2005-10-03, 21:06
under fyra.. blir med hand på pinchen då s.a.s, det blir lättare.. sätt en vikt mellan viktskivorna så du får greppet lite vidare. det "ska va" mellan 50-70mm

Fast brukar man inte köra smalare i enhandspinch?

I LGC kör ju i princip alla med någon vidd mellan 50-70mm, i tvåhandspinch. Jag brukar hamna på ungefär 49,8mm ;)

Jense
2005-10-03, 21:08
Fast brukar man inte köra smalare i enhandspinch?

I LGC kör ju i princip alla med någon vidd mellan 50-70mm, i tvåhandspinch. Jag brukar hamna på ungefär 49,8mm ;)

49.8 är ganska nära 50 faktiskt :D

jag kör samma vidd i enhands som i tvåhands

petersson
2005-10-04, 08:26

Okej. Nu har jag ändrat lite. Jag har välja mellan strax under förtio, 45 och 65.
Ska bestämma mig för vilket av dom två senaste som känns bäst. tack :)

Mart|n
2005-10-04, 09:08
Jag kör också samma i enhands som tvåhandspinch. Du har ingen tunn träskiva liggandes? Om du har det så kan du ju alltid såga till en så att du kan ändra vidd själv. Kan ju vara plywood eller vad som helst. Bara det inte kan påverkas när man trycker hårt mot det. Om du har tillräckligt mycket material så kan du göra några stycken. Såga till skivan såhär:

petersson
2005-10-04, 11:19
Jag kör också samma i enhands som tvåhandspinch. Du har ingen tunn träskiva liggandes? Om du har det så kan du ju alltid såga till en så att du kan ändra vidd själv. Kan ju vara plywood eller vad som helst. Bara det inte kan påverkas när man trycker hårt mot det. Om du har tillräckligt mycket material så kan du göra några stycken. Såga till skivan såhär:

Tack för tipset!