Visa fullständig version : Våra armmuskler kan inte använda fett som bränsle
Jag såg lite av slutet av ett program från DR1 där man påstod att västerlänningars arm- och skuldermuskler inte kan använda fett som bränsle - något som inuiterna kan.
Värt att tänka på för de som tränar rullskidor, simning etc på fastande mage.
Ökar risken för muskelnedbrytning?
Hämtat från DR1:s tablå.
Inuit eksperimentet - i sundhedens tjeneste (19:30)
Del 4 av 4. 16 danskere har rejst rundt på isen ud for Thule sammen med 8 inuitter for at løse fedmens gåde: Hvorfor så mange danskere bliver syge af fedt, de ikke kan få forbrændt. Även 12/10.
Hur länge kan man staka vid skidåkning om man bara måste förlita sig på glykogenet i musklerna samt ev tillförd glukos?
King Grub
2005-10-02, 18:59
"Total energy expenditure and carbohydrate and fat utilisation at rest and during upper body exercise at various pedal frequencies", ur British Journal of Sports Medicine 2004;38:31:
"Whereas greater energy expenditure was seen at 80 rev/min during both UE and LE, the energy distribution between carbohydrate and fat oxidation differed between the two modes of exercise. During UE, as the total energy expenditure was from carbohydrate and fat oxidation, both these subcomponents remained the same across the three pedal rates. However, during LE, the increase in energy expenditure was accompanied by a corresponding increase in carbohydrate oxidation, whereas fat oxidation remained essentially unchanged."
Jag läste också en artikel om det där, där kom de fram till att inuiterna använde armarna mycket mer än vad västerlänningar generellt gjorde och därigenom brände mer energi, tror det var pga att deras armmuskler var mer tränade. Så det som den artikeln gick ut på var att om man hade vältränade armar gjorde man av med mer energi än om man hade tändstickor till armar.
Mycket mystiskt.
MVH
King Grub, den studie som du refererar till bekräftar det som sades i programmet. Om du tittar på "fat utilisation" i ditt diagram, som avser "Upper body exercise", så ökar det mycket lite mellan vila och arbete.
I nedanstående diagram, som avser "Lower body exercise", ser man en betydande ökning av "fat utilisation" när man jämför vila och arbete.
Källa: http://bjsm.bmjjournals.com/cgi/content/full/38/1/31
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.