handdator

Visa fullständig version : Satanism

Pudzianovski
2005-10-01, 22:19
Finns det några satanister här?

Dalì
2005-10-01, 22:26
Förhoppningsvis inte. Men varför frågar du det? *screwy*

mini_Arnold
2005-10-01, 22:27
Finns det säkert! Men som sagt, varför?

Finns det muslimer och kristna så finns det satanister också.

Pudzianovski
2005-10-01, 22:28
Intresserad av om det finns någon här, lixom en indikator på hur vanligt det är.

Rockhard
2005-10-01, 22:29
Var hobby satanist som yngre ett tag. Inte för att jag visste vad det gick ut på...

Förhoppningsvis inte. Men varför frågar du det? *screwy*

Varför inte? En religion så bra som någon....religioner suger dock apa generellt

Krampus
2005-10-01, 22:30
Skrev ett stort arbete om det en gång! :)
Läst The Satanic Bible av Anton La Vey bla.. *popcorn*

keffat_liv
:laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

Pudzianovski
Skrev ettstort arbbete om det en gång! :)
Läst The Satanic Bible av Anton La Vey bla.. *popcorn*

Skrev oxå ett arbete om satanism. Fast inte inte bara om modern satansim som Lavey.

:thumbup:

Pudzianovski
2005-10-01, 22:31
:laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

Kände att det tillförde tråden oerhört mycket.

Dalì
2005-10-01, 22:34
Var hobby satanist som yngre ett tag. Inte för att jag visste vad det gick ut på...

Varför inte? En religion så bra som någon....religioner suger dock apa generellt

En religion som inte tillför nå´t annat än vad tillför satanism egentligen, vad skulle den vara bra till?

Wopper
Livet kan vara ett rent helvete. Så på sätt och vis är vi alla lite satanister eftersom vi ofta godtar läget.

Big_Vik
Har en polare som är. Tråkigt att ingen fattar skillanden mellan satanister och djävulsdyrkare. :( Anton Sandor Laveys verk borde ingå i skolliteraturen, om man ska tvingas läsa den där förbannade bibeln liksom. :D Inte för att jag läst den än men...

Är du satanist Pudde? :)

Pudzianovski
2005-10-01, 22:37
En religion som inte tillför nå´t annat än vad tillför satanism egentligen, vad skulle den vara bra till?

Haha...va fan..du kan ju inte dissa något om du inte vet vad det är?

*screwy* Eller såp missförstod jag.

:D

Dalì
2005-10-01, 22:38
Skillnad mellan satanist & djävulsdyrkare är?

Pudzianovski
Har en polare som är. Tråkigt att ingen fattar skillanden mellan satanister och djävulsdyrkare. :( Anton Sandor Laveys verk borde ingå i skolliteraturen, om man ska tvingas läsa den där förbannade bibeln liksom. :D Inte för att jag läst den än men...

Är du satanist Pudde? :)

Nej. Mer än allmänt intresserad av det bara.

Dalì
Haha...va fan..du kan ju inte dissa något om du inte vet vad det är?

*screwy* Eller såp missförstod jag.

:D

Vem har sagt att jag dissar det?

Pudzianovski
2005-10-01, 22:39

http://en.wikipedia.org/wiki/Satanism

Sheogorath
2005-10-01, 22:40
Jag var aktiv, praktiserande, satanist för ett antal år sedan och medlem i Svenska Satanistkyrkan t.o.m. i år när mitt medlemsskap löper ut, om det inte redan gjort det. Anser inte att jag är lika övertygad om religionens principer längre, varför jag inte längre med rätta kan kalla mig för satanist längre, och även om Svenska Satanistkyrkan funnits kvar så hade jag inte förnyat mitt medlemsskap.

Pudzianovski
2005-10-01, 22:41
Vem har sagt att jag dissar det?

"Du sa att den inte tillför något"

Det kallar jag dissa, speciellt när du inte vet vad du talar om ens.

Dalì
2005-10-01, 22:42
http://en.wikipedia.org/wiki/Satanism

Intressant på ett klart absurt sätt. :)

Pudzianovski
Jag var aktiv, praktiserande, satanist för ett antal år sedan och medlem i Svenska Satanistkyrkan t.o.m. i år när mitt medlemsskap löper ut, om det inte redan gjort det. Anser inte att jag är lika övertygad om religionens principer längre, varför jag inte längre med rätta kan kalla mig för satanist längre, och även om Svenska Satanistkyrkan funnits kvar så hade jag inte förnyat mitt medlemsskap.

Hur kom det sig att du blev medlem...? Och varför har du tröttnat?

Bjorne
Grundprinciperna för hur en människa bör leva anser jag vara rätt förståndiga, men dyrkar absolut inte satanism...

Krampus
2005-10-01, 22:43

Stor! :)

Satanism kan du se som en filosofi.
Djävlusdyrkan är avgudadyrkan i stil med "Gyllene kalven" i bibeln eller Briteny fucking Spears för den delen..

Dalì
2005-10-01, 22:45
"Du sa att den inte tillför något"

Det kallar jag dissa, speciellt när du inte vet vad du talar om ens.

Jag skrev En religion som inte tillför nå´t annat än vad tillför satanism egentligen, vad skulle den vara bra till?
.

Jag skrev aldrig att den INTE tillför något.

Pudzianovski
2005-10-01, 22:46
Jag skrev En religion som inte tillför nå´t annat än vad tillför satanism egentligen, vad skulle den vara bra till?
.

Jaja. Ursäkta mig, förstår inte meningen.

Sheogorath
2005-10-01, 22:46
Hur kom det sig att du blev medlem...? Och varför har du tröttnat?

Jag ville komma i kontakt med andra satanister helt enkelt. Anledningen till att jag inte kallar mig för satanist idag är helt enkelt att den övertygelse och glöd jag kände när jag första gången läste The Satanic Bible helt enkelt inte finns där längre. Jag förlikar mig inte med så många principer som jag anser att jag borde för att med rätta kalla mig för satanist.

Pudzianovski
2005-10-01, 22:47
Jag ville komma i kontakt med andra satanister helt enkelt. Anledningen till att jag inte kallar mig för satanist idag är helt enkelt att den övertygelse och glöd jag kände när jag första gången läste The Satanic Bible helt enkelt inte finns där längre. Jag förlikar mig inte med så många principer som jag anser att jag borde för att med rätta kalla mig för satanist.

Tänkte mest på hur du blev "troende" från början?

jwzrd
2005-10-01, 22:48
.

Vill du vara snäll och skriva den meningen på svenska så att jag förstår den?

Sheogorath
2005-10-01, 22:49
Tänkte mest på hur du blev "troende" från början?

Som de flesta andra satanister. Man hittar en internetsida, eller som jag, The Satanic Bible och börjar läsa, och känner att "Ja jävlar, det här är ju JAG! Någon har skrivit ner MINA åsikter. Wow!" Entusiasmen finns som sagt inte där längre.

Big_Vik
2005-10-01, 22:50
Kan man inte se det såhär att djävulsdyrkare i allmänhet kallar sig för satanister och gör töntiga saker som att bränna ner kyrkor och skända gravar? Man behöver kanske inte ens vara djävulsdyrkare för det, men dessa omogna handlingar har likväl inget med satanism att göra. Jag är lite osäker, men är det inte sådana saker som gett dödsmetalband i norge oförtjänt dåligt rykte?

Pudzianovski
2005-10-01, 22:50
Som de flesta andra satanister. Man hittar en internetsida, eller som jag, The Satanic Bible och börjar läsa, och känner att "Ja jävlar, det här är ju JAG! Någon har skrivit ner MINA åsikter. Wow!" Entusiasmen finns som sagt inte där längre.

Okej. Kul att höra bara. Tänker inte moralisera om det.

:)

skaparn
2005-10-01, 22:52
Tycker det verkar vara överensstämmande med vad de endel sunda filosofer säger om att den äkta altruismen inte existerar, man gör allt för sin egen skull och svarar endast mot sig själv för sina handlingar.
Lite lustigt bara att, om man är lite elak i sin tolkning, "vara ego i grupp".

Kunde dessutom inte motstå att dra igång Left Hand Path.

jwzrd
2005-10-01, 22:52
Kan man inte se det såhär att djävulsdyrkare i allmänhet kallar sig för satanister och gör töntiga saker som att bränna ner kyrkor och skända gravar? Man behöver kanske inte ens vara djävulsdyrkare för det, men dessa omogna handlingar har likväl inget med satanism att göra. Jag är lite osäker, men är det inte sådana saker som gett dödsmetalband i norge oförtjänt dåligt rykte?

Nu ska du inte pinka på dödsmetall genom att associera det till svartmetall :D

Pudzianovski
2005-10-01, 22:53
Satanism enligt de flesta:

"Förgrundsfigur i denna grupp är Anton LaVey som definierat filosofien i Den sataniska bibeln. Varje individ kan se sig själv som gud och har fullständigt ansvar för sitt eget öde. Satan ses som en positiv symbol, metafor eller arketyp för rebellen och människans djuriska drifter. Influenser är Aleister Crowley, Niccolò Machiavelli, Friedrich Nietzsche och Ayn Rand."

Djävulsdyrkan enligt de flesta:

"Denna grupp tillber medvetet onda väsen (som ofta är men inte behöver vara relaterade till kristendomen). Det är osäkert hur vanlig denna form av satanism är. Hysterin under 1980-talet anses allmänt vara ogrundad. Några människooffer har man inte funnit bevis för, åtminstone inte i närmelsevis den omfattning som konspirationsteoretiker hävdat."

(Från Wikipedia)

Sheogorath

Det finns naturligtvis seriösa djävulsdyrkare också. Och många olika typer dessutom. Satanism ska egentligen ses som ett paraplybegrepp där alla riktningar som är centrerat kring något kallat Satan bör ingå. Precis som alla kristna inte är katoliker, är inte alla satanister djäuvlsdyrkare.

Dalì
Men herregud :laugh:

Vi skriver om den; Om en religion inte tillför något, vad är den då bra till?

Jag kan vara ärlig och säga jag var inne på fel spår i början av tråden, och tänkte vad som brukar kallas "djävulsdyrkare" men det var ju helt fel termer insåg jag snabbt!

Pudzianovski
2005-10-01, 22:55

Jag kan vara ärlig och säga jag var inne på fel spår i början av tråden, och tänkte vad som brukar kallas "djävulsdyrkare" men det var ju helt fel termer insåg jag snabbt!

Men alla religoner tillför väl något för den enskilda individen. Det är väl meningen.

jwzrd
2005-10-01, 22:55

Visst, om den inte tillför något. Menar du att satanism inte tillför dem som, tja vad heter verbet, brukar den något?

Rockhard
2005-10-01, 22:56

oförtjänt är det väl knappast då det var massa bandmedlemmar som brände kyrkorna...svartmetall som sagt...

Sheogorath
2005-10-01, 22:56

Du tycker inte att du är för ospecifik? Tillför för vem? Djävulsdyrkare kanske inte berikar ditt liv, men det är nog inte deras avsikt heller.

Pudzianovski
2005-10-01, 23:00
Sheogorath: Vet du hur många medlemmar det finns i Sverige?

Brukar vara hemligt, var iaf förr.

Sheogorath
2005-10-01, 23:03
Sheogorath: Vet du hur många medlemmar det finns i Sverige?

Brukar vara hemligt, var iaf förr.

F.d. ordförande Tommy Eriksson har avgått och kyrkan för nu en tynande tillvaro på nätet och försöker etablera sig som en internetorganisation. Medlemsantalet var ganska lågt, tror jag. Har inga säkra siffror, men det var under 1000, om jag inte är helt ute och cyklar.

Big_Vik
2005-10-01, 23:06
F.d. ordförande Tommy Eriksson har avgått och kyrkan för nu en tynande tillvaro på nätet och försöker etablera sig som en internetorganisation. Medlemsantalet var ganska lågt, tror jag. Har inga säkra siffror, men det var under 1000, om jag inte är helt ute och cyklar.

Om det rör sig om ett typ av forum, vilka frågeställningar kan man tänkas diskutera som satanist på en sån sida? :)

Dalì
2005-10-01, 23:09
Menar du att satanism inte tillför dem som, tja vad heter verbet, brukar den något?
You tell me?

Tillför för vem?
Medmänniskor.

jwzrd
2005-10-01, 23:10
You tell me?

Medmänniskor.

Du undrade om det var så att religioner som inte tillförde något hade något existensberättigande. Jag frågar dig därför hur man kan veta om en religion gör det - tillfär någon något alltså.

Sheogorath
2005-10-01, 23:11
Om det rör sig om ett typ av forum, vilka frågeställningar kan man tänkas diskutera som satanist på en sån sida? :)

The Church of Satan (kyrkan som den moderna satanismens fader Anton Szandor LaVey grundande) är fortfarande stora runt om i världen med "grottor" även i Sverige. Deras diskussionforum finns här:

Letters to the devil (http://www.satannet.com/lttd/ubbthreads.php)

Dalì
2005-10-01, 23:15
Ja den mest anmärkningsvärda frågan är ju egentligen: Tillför religionen något överhuvudtaget positivt? Är det samma sak som existensberättigande? Skulle en religion baserad ex på död, mord och förintelse vara existensberättigad bara för att den utövas och är en religiös företeelse?

Religion är ett kontroversiellt ämne med många bottnar.

Sheogorath
2005-10-01, 23:17
Ja den mest anmärkningsvärda frågan är ju egentligen: Tillför religionen något överhuvudtaget positivt? Är det samma sak som existensberättigande? Skulle en religion baserad ex på död, mord och förintelse vara existensberättigad bara för att den utövas och är en religiös företeelse?

Det finns mördarsekter i Indien som helt sonika sysslar med att strypa människor. De finns. What's your point?

Dalì
2005-10-01, 23:19
Det finns mördarsekter i Indien som helt sonika sysslar med att strypa människor. De finns. What's your point?

Jag tolkar det som att du anser dessa mördarsekter vara existensberättigade?

jwzrd
2005-10-01, 23:19

Heh, där kunde du nog inte få in fler klichéer ens om du ville. Vad är det din post säger egentligen? Du ifrågasatte satanismens rätt att existera (dvs existenceberättigande) genom att antyda att den ändå inte tillförde [någon] något. Jag undrar därför hur du kan se eller veta det.

Sen vet jag inte om det är så att du försöker antyda att satanism handlar om död, mord och förintelse eller om du bara ville säga att innehållet spelar roll för dess rätt att finnas till. Handlar det bara om religionens rätta innehåll (vad nu det betyder) eller ingår även det utövare gärna tillskriver sin religion, tex extremister av den islamistiska eller kanske den katolska läran.

Big_Vik
2005-10-01, 23:20
Någon som läst the book of law av "världens ondaste man", Aleister Crowley? Kan man säga att Lavey blev influerad eller att han ha stöle rubbet?

Sheogorath
2005-10-01, 23:23
Jag tolkar det som att du anser dessa mördarsekter vara existensberättigade?

Jag uttalar mig över huvud taget inte om olika religioners existensberättigande. Det var det du som gjorde. Det är DIN åsikt att DU måste anse att en religion ska tillföra något i DITT tycke positivt för att den ska få finnas. Själv tror jag på religionsfrihet. Och på lag och ordning.

Sheogorath
2005-10-01, 23:24
Någon som läst the book of law av "världens ondaste man", Aleister Crowley? Kan man säga att Lavey blev influerad eller att han ha stöle rubbet?

Jag har läst utvalda delar. Mycket svår bok att förså, måste jag säga. Men så skrevs den ju av en ängel också *screwy*.

Dalì
2005-10-01, 23:25
Vad är det din post säger egentligen?

Vad är då satanismen egentligen bra för?

jwzrd
2005-10-01, 23:26

Svara på min fråga så svarar jag på din.

Dalì
2005-10-01, 23:27
Själv tror jag på religionsfrihet. Och på lag och ordning.

Självklart är inte kriminalitet samma sak som religion?

Sheogorath
2005-10-01, 23:28

Vad är iglar av släktet Acanthobdellidae bra för? De är parasiter som sitter på huden hos laxfiskar och suger blod, vanligen nära fenorna.

Trance
2005-10-01, 23:29

Ett råd från mig är att ta ett djupt andetag, strunta i vad du tror och har skrivit hittills, sedan läs vad jwzrd och shego skriver.

Sheogorath
2005-10-01, 23:30

Självklart inte. Slår man upp "kriminalitet" respektive "religion" i en Encyklopedi hänvisar inte den ena till den andras förklaring. Men vad försöker du säga?

Pudzianovski
Kristendomen innehåller gud. Folk tror på gud. Men de som tror på gud tror också på satan. Enligt bibeln en ängel som bytte sida. Trots att Gud är allsmäktig så accepteras satan av både gud och kristna.

Med tron på kristendom får man också ondska på köpet.

Man kanske helt enkelt skulle uppfinna en ny religion som bara koncentrerade sig på godhet?

Den nya religionen kanske tillför mer ?

Hinduism: tja...där är inte gränsen mellan ont och gott lika skarp. En gud kan vara dubbeltydig. Ond och god.

Tillför den ngt?

Är det egentligen någon som bryr sig? Ingen kan ju stoppa någon från att i sin själ tro på vad de vill. Oavsett om den tillför något eller inte.....Men för den enskilda personen tillför den alltid något.

Vi pratar ju trots allt om religion och "TRO".

Dalì
Ett råd från mig är att ta ett djupt andetag, strunta i vad du tror och har skrivit hittills, sedan läs vad jwzrd och shego skriver.
Word Up! :thumbup:

Sheogorath
2005-10-01, 23:33
Kristendomen innehåller gud. Folk tror på gud. Men de som tror på gud tror också på satan. Enligt bibeln en ängel som bytte sida. Trots att Gud är allsmäktig så accepteras satan av både gud och kristna.

Man kanske helt enkelt skulle uppfinna en ny religion som bara koncentrerade sig på godhet?

Den nya religionen kanske tillför mer ?

Hinduism: tja...där är inte gränsen mellan ont och gott lika skarp. En gud kan vara dubbeltydig. Ond och god.

Tillför den ngt?

Är det egentligen någon som bryr sig? Ingen kan ju stoppa någon från att i sin själ tro på vad de vill. Oavsett om den tillför något eller inte.....Men för den enskilda personen tillför den alltid något.

Vi pratar ju trots allt om religion och "TRO".

Men religioner är också förklaringsmodeller för människor. De observerar att det finns saker de gillar, och saker de ogillar, och därför måste det finnas både godhet och ondska i världen. Det jag gillar = gott. Det jag ogillar = ont.

Pudzianovski
2005-10-01, 23:34
Men religioner är också förklaringsmodeller för människor. De observerar att det finns saker de gillar, och saker de ogillar, och därför måste det finnas både godhet och ondska i världen. Det jag gillar = gott. Det jag ogillar = ont.

Självklart. Har inget att invända mot det.

Big_Vik
2005-10-01, 23:38
Kan man kanske säga att nyttan aldrig kommer kunna råda över varandet?

(Jag skall egentligen vara tyst, läsa och lära mig :em: )

Pudzianovski
2005-10-01, 23:40
Sheo: Lust att beskriva hur man lever som praktiserande satanist?

Har ni träffar där ni går ut i skogen och grillar korv och har ritualer och avslutar med lite "kasta stövel"? :D

Och ber du hemma? osv...

Sheogorath
2005-10-01, 23:41
Sheo: Lust att beskriva hur man lever som praktiserande satanist?

Har ni träffar där ni går ut i skogen och grillar korv och har ritualer och avslutar med lite "kasta stövel"? :D

Och ber du hemma? osv...

Det här kommer jag ta mig dig via PM, om det är OK.

(det får det vara helt enkelt, men nu ska jag däcka framför Carnivale)

Pudzianovski
2005-10-01, 23:43
Det här kommer jag ta mig dig via PM, om det är OK.

(det får det vara helt enkelt, men nu ska jag däcka framför Carnivale)

Jaja, visst.

aliquis
2005-10-02, 01:01

Religion är ett kontroversiellt ämne med många bottnar.kristendomen?

Jet
2005-10-02, 02:48
Definera satanist

grisbil3n
2005-10-02, 06:05
Satanism är för mig helt naturliga och jävligt enkla tankegånger uppblandade med en god portion metaforiskt och spirituellt svammel. Jag va lite också inne på skiten när jag va yngre av den enkla anledningen att det verkade coolt, och det är ju just det som är det patetiska. Det kompromisslöst individuella osv, jag går min egen väg, bryr mig inte om vad andra tycker, lik förbannat så använder man kraftord och uppseendeväckande estetik bara för att folk ska se en.

Sverker
2005-10-02, 06:36

Det är då som det känns tryggt att sista delen i bibeln, Uppenbarelseboken, berättar att det goda segrar :thumbup:

grisbil3n
2005-10-02, 06:56
Den institutionella kristendomen har ju i västvärlden övergett det där lite, om man bortser ifrån charmiga frikyrkor och sekter dylikt...

Bronkitkorv
2005-10-02, 08:29
För dem som inte vet så har satanismen inte så mycket med Satan/Djävulen att göra utan går mer ut på att vara egoistisk. Om det ligger en fattig stackare med brutet ben i din rabatt så behöver du absolut inte hjälpa honom.
Det borde heta Egoism istället för Satanism....

Sheogorath
2005-10-02, 08:32
För dem som inte vet så har satanismen inte så mycket med Satan/Djävulen att göra utan går mer ut på att vara egoistisk. Om det ligger en fattig stackare med brutet ben i din rabatt så behöver du absolut inte hjälpa honom.
Det borde heta Egoism istället för Satanism....

Jag vill inte vara dryg, men varför känner du att du måste uttala dig när du har så dålig koll?

grisbil3n
2005-10-02, 09:32
Sammanfattningsvis så kan man nog säga att den moderna satanismen handlar om den egna viljan, ge sig hän åt diverse drifter bland annat, samt självutveckling, i så lång utsträckning som möjligt. Om inte någon annan kan formulera sig mer elegant.

Sheogorath
2005-10-02, 09:45
Sammanfattningsvis så kan man nog säga att den moderna satanismen handlar om den egna viljan, ge sig hän åt diverse drifter bland annat, samt självutveckling, i så lång utsträckning som möjligt. Om inte någon annan kan formulera sig mer elegant.

Well. Du glömmer Satan.

grisbil3n
2005-10-02, 09:48
Well. Du glömmer Satan.

Som är hebreiska för "motståndare" eller motsvarande och därmed bara utgör en metafor för satanisten? Mig veterligen så handlar det om symbolik, "besten", "det djuriska" tjohej.

Sheogorath
2005-10-02, 09:52
Som är hebreiska för "motståndare" eller motsvarande och därmed bara utgör en metafor för satanisten? Mig veterligen så handlar det om symbolik, "besten", "det djuriska" tjohej.

Det är mycket riktigt en metafor och en "symbol", men under de magiska ritualerna (satanister använder sig av och tror på magiska ritualer) använder de Satan som en externaliserad guddom för att komma i rätt mentala sinnestämning. Det är här kåporna, mässorna, svärden, altaret mm. kommer in i bilden. Denna bit av satanismen är den som för en utomstående är svårast att förstå, och därför "förminskas" ofta satanismen till något i stil med vad du skrev; men den är i själva verket mer komplex än så.

grisbil3n
2005-10-02, 10:01
Det är mycket riktigt en metafor och en "symbol", men under de magiska ritualerna (satanister använder sig av och tror på magiska ritualer) använder de Satan som en externaliserad guddom för att komma i rätt mentala sinnestämning. Det är här kåporna, mässorna, svärden, altaret mm. kommer in i bilden. Denna bit av satanismen är den som för en utomstående är svårast att förstå, och därför "förminskas" ofta satanismen till något i stil med vad du skrev; men den är i själva verket mer komplex än så.

Nämnde ju "spirituellt svammel" i mitt första inlägg :thumbup:

Pudzianovski
2005-10-02, 10:09
Ni som undrar vad satanism är osv. LÄS MIN LÄNK tidigare i tråden innan ni skriver frågor i tråden.

:devil:

Pudzianovski
2005-10-02, 10:22
Det är då som det känns tryggt att sista delen i bibeln, Uppenbarelseboken, berättar att det goda segrar :thumbup:

Klart jag visste att du skulle svara på det. Som att starta en tråd som heter "är aspartam farligt?" utan att Grub svarar.

Du får gärna svara på meningen med att de goda vinner? Att miljoner judar dör? Att miljoner människor dör i Sudan osv..? Det är försstås inget gud kunde göra något åt? Och om det är satans verk? ja, det var ju gud som skapade satan. Jaja..du är väl redan medveten om teodicè problemet.

Tänkter inte utveckla mer..men det finns en mängd frågeställningar.

Bärs
2005-10-02, 10:27
Klart jag visste att du skulle svara på det. Som att starta en tråd som heter "är aspartam farligt?" utan att Grub svarar.

Du får gärna svara på meningen med att de goda vinner? Att miljoner judar dör? Att miljoner människor dör i Sudan osv..? Det är försstås inget gud kunde göra något åt? Och om det är satans verk? ja, det var ju gud som skapade satan. Jaja..du är väl redan medveten om teodicè problemet.

Tänkter inte utveckla mer..men det finns en mängd frågeställningar.

Meningen är att jag kommer till himmelen medan du brinner. Jävligt enkelt.

Sheogorath
2005-10-02, 11:01
Nämnde ju "spirituellt svammel" i mitt första inlägg :thumbup:

Gott :thumbup:.

The Somberlain
2005-10-02, 11:04
La Vey har väl ett antal vettiga punkter, men satanist vill jag inte kalla mig. Jag är moderat =)

Honn
2005-10-02, 13:06
Måste religion vara bra för något? Räcker det inte med att man tror på den?