Visa fullständig version : Proteinsyntesen över natten
keffat_liv
2005-10-01, 09:25
Om man käkar 40 protein innan man lägger sig hur många timmar framöver håller sig då proteinsyntesen positiv? Kom och tänka på det idag då jag sov 12 timmar, lite mycket kanske? :)
Ja det är väl bra, rätt klurigt det där under natten. Strunt i det om du inte vill gå upp mitt i natten o dricka proteinshake. ;)
King Grub
2005-10-01, 12:11
Proteinsyntesen positiv? Menar du proteinbalansen? Det går inte att säga någon specifik siffra. Proteinnedbrytningen pågår också ständigt.
Ja det är väl bra, rätt klurigt det där under natten. Strunt i det om du inte vill gå upp mitt i natten o dricka proteinshake. ;)
Bättre och viktigare att sova under natten, visst vaknar jag mitt i natten brukar jag slänga i mig protein innan jag lägger mig, annars inte.
keffat_liv
2005-10-01, 14:33
Proteinsyntesen positiv? Menar du proteinbalansen? Det går inte att säga någon specifik siffra. Proteinnedbrytningen pågår också ständigt.
oj, ja proteinbalansen. Okej, tack.
Cerberus
2005-10-02, 11:40
Jag tar alltid ngn vassleshake innan läggdags med ett par mackor. Bra för nattbygge ;) plus att ja e hungrig
dock skiter ja fullständigt i att gå upp mitt i natten för att käka ngt protein, sova e skönt :D
tror knappast det bryts ner särskilt mkt muskelmassa i sömn eftersom man förbrukar så lite energi då.
Jag tar alltid ngn vassleshake innan läggdags med ett par mackor. Bra för nattbygge ;) plus att ja e hungrig
dock skiter ja fullständigt i att gå upp mitt i natten för att käka ngt protein, sova e skönt :D
tror knappast det bryts ner särskilt mkt muskelmassa i sömn eftersom man förbrukar så lite energi då.
är det bra för GH utsöndringen, att äta kolhydrater innan läggdags?
OM man nu vaknar mitt i natten, vilket jag nästan alltid gör för jag måste jämt pissa en gång mitt i natten, är det lönt att få i sig lite protein kanske?
OM man nu vaknar mitt i natten, vilket jag nästan alltid gör för jag måste jämt pissa en gång mitt i natten, är det lönt att få i sig lite protein kanske?
Ja om du vaknar, annars inte.
Ja om du vaknar, annars inte.
Ajjt...Joo, det är standard att vakna en gång mit i natten för min del för blås tömning!:D
en annan variant är att äta i sömnen, kanske låter som överkurs, men det kan gå med träning ;)
Cerberus
2005-10-02, 15:44
AJO, ingen aning jag. Jag har svårt att lägga mig hungrig vilket ja blir om ja inte käkar ett par mackor till proteindrinken..
är det bra för GH utsöndringen, att äta kolhydrater innan läggdags?
Jag skulle vända på det.
Bättre att få en liten frisättning av serotonin och sova ordentligt än satsa på mesta möjliga tillväxthormon, som säkerligen inte fungerar anabolt på personer över 12 år.
en annan variant är att äta i sömnen, kanske låter som överkurs, men det kan gå med träning ;)
:laugh:
eller gå till sjukhuset och be om näringsdropp, kanske inte finns i proteinform...men om man ber snällt?
:laugh:
eller gå till sjukhuset och be om näringsdropp, kanske inte finns i proteinform...men om man ber snällt?
Njaa....:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=49083&highlight=intraven%F6st
King Grub
2005-10-02, 18:13
Och intravenös aminosyretillförsel stimulerar bara proteinsyntesen en kort tid, tills vävnaden är mättad, sedan faller den tillbaka till basnivå eller under (Journal of Physiology (2001), 532.2, pp. 575-579).
Och intravenös aminosyretillförsel stimulerar bara proteinsyntesen en kort tid, tills vävnaden är mättad, sedan faller den tillbaka till basnivå eller under (Journal of Physiology (2001), 532.2, pp. 575-579).
Vävnad? Men borde det inte vara bra att få denna "vävnad" mättad?
King Grub
2005-10-02, 18:46
Nej, verkligen inte. Varför skulle det vara det? Då sjunker proteinsyntesen tillbaka ned till eller t o m under basnivåer och aminosyrorna oxiderar till energi eller lagras in som kroppsfett i stället för att stimulera någon muskeltillväxt.
"The major findings of this study are (a) that a square-wave increase in the availability of plasma amino acids took between 30 min and 1 h to have any measurable effect on muscle protein synthesis, whereupon (b) MPS was markedly stimulated by ~2.8-fold for a period of 1.5 h before falling to a value not significantly different from the basal value for the succeeding 4 h. Furthermore, the responses of protein synthesis in the myofibrillar, sarcoplasmic and mitochondrial fractions show essentially the same pattern as shown in the mixed muscle proteins.
Novel features of these results are the description of the length of the latent period before stimulation of muscle protein synthesis by amino acids and the observation of the reduction in the synthetic rate to basal values, neither of which was previously known. The existence of the reduction makes sense, both in terms of our previous knowledge and teleologically. Overfeeding protein does not increase the size of the lean body mass, and amino acids supplied in excess of the requirements of protein synthesis are simply oxidized and their carbon skeletons used for fuel or stored as fat. The rise in plasma urea observed in this study supports this interpretation."
Latency and duration of stimulation of human muscle protein synthesis during continuous infusion of amino acids, Journal of Physiology (2001), 532.2, pp. 575-579.
negative
2005-10-02, 23:10
Varför vassle när det finns kasein ?
Fast igentligen...gå upp på natten o slänga i sig en shake e ju inte så jävla svårt. Skulle det vara värt det måntro?
Fast igentligen...gå upp på natten o slänga i sig en shake e ju inte så jävla svårt. Skulle det vara värt det måntro?
Om du läst vad som står på första sidan så är det förklarat där.
Nej, om du däremot vaknar av dig själv så kan du slänga i dig en.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.