Logga in

Visa fullständig version : Stora lungor

jakke
2005-09-30, 22:57
Vad är bra träning om man vill öva upp sina lungkapacitet(hålla andan under vattnet).
Är det någon form av intervaller som gäller?

Mr. Moose
2005-10-01, 02:45
Tror inte man kan öka lungvolymen så värst mycket som vuxen.

Att hålla andan länge är en annan sak, konditions träning hjälper.

Vad som talar om för hjärnan att det är tid att andas är inte att kroppen blir låg på syre, det är att koldioxid halten, som styr andningsreflexen, ökar. När kroppen använder syre bildas koldioxid som "avgaser" när nivån kommer till ett visst läge betyder det att kroppen har bränt en viss mängd syre som mäste ersättas.

Koldioxid halten kan minskas genom hyperventilering men man måste va försiktig. Överdriven hyperventilering kan minska koldioxiden så lågt att man inte får någon andningsreflex innan man förlorar medvetandet. Kallas för "Shallow water blackout" o har kostat många fridykare livet.

Om du tränar i bassäng, ha ALLTID någon med dig som VET vad han/hon ska göra om du förlorar medvetandet undervatten, om inte så dör du!

Lycka till.

Claes

delta_mats
2005-10-01, 06:06
Vad är bra träning om man vill öva upp sina lungkapacitet(hålla andan under vattnet).
Är det någon form av intervaller som gäller?

Hålla andan är en bra metod. Det kan du träna på varje dag om du vill. Fyll lungorna med så mycket luft du kan i ett andetag och håll så länge du orkar. Slappna av i hela kroppen och tänk på något rofyllt. När du behöver luft igen så ta 10 djupa andetag och fyll sedan lungorna med luft igen. Gör detta 5 gånger efter varandra.
Upprepa några dagar i veckan så kommer du märka väldigt stor skillnad på bara ett par veckor.

Mats

jakke
2005-10-01, 08:29
ahh, tack.. Någon form av intervaller hjälper inte?

delta_mats
2005-10-01, 08:35
Tittar man på fridykare så tränar dom som är seriösa en väldans massa kondition, förutom själva fridykningen.

jakke
2005-10-01, 08:39
Tittar man på fridykare så tränar dom som är seriösa en väldans massa kondition, förutom själva fridykningen.
jo, fast jag vet att kondition bygger upp lungorna på lång sikt. Så lång sikt har jag inte just nu. Men har hört något om intervaller, att det ska vara alla tiders.

delta_mats
2005-10-01, 08:46
Vill du på kort tid bli bra på att hålla andan länge så ska du följa mitt första tips. Har själv sysslar med fridykning för många år sedan så jag vet att det fungerar.

Dalì
2005-10-01, 08:52
Vad ska du göra för att först träna att hålla andan?

Bjorne
2005-10-01, 09:38
Kan det vara skadligt att gå efter det sättet Mats? Att man när åldern kommer i fatt en kan få problem?

Minns när jag var liten och kolla på Villervalle, så visa de sådana pärlemodykare, så sas det att dessa fick enorma problem med lungorna när de blev äldre.

Jense
2005-10-01, 09:41
lungvolym har en hel del med att hålla andran och motstå tryck osv.

jag va på läkarundersökning i onsdags och blåste i en tub. läkaren frågade mig om jag hade varit dykare,, nä svarade jag, jag har inte ens tränat kondition, kändes manligt faktiskt

delta_mats
2005-10-01, 09:46
Bjorne. jag är inte så insatt i det hela. Men såvida man inte pressar sig alltför hårt men att få in luft i lungorna tror jag inte det är skadligt.

Jense. Dom brukar bli imponerad av mina lungor också. Jag är astmatiker och dom som är det brukar ha sämre lungkapacitet än snittet. Men jag ligger klart över :D

Jense
2005-10-01, 09:51
Bjorne. jag är inte så insatt i det hela. Men såvida man inte pressar sig alltför hårt men att få in luft i lungorna tror jag inte det är skadligt.

Jense. Dom brukar bli imponerad av mina lungor också. Jag är astmatiker och dom som är det brukar ha sämre lungkapacitet än snittet. Men jag ligger klart över :D

haha okej. jag gjorde testet för att kolla astma eller liknande, kan inte jobba där jag jobbar om man har astma eller är allergiker då vi har aluminiumflussid på arbetsplatsen.

hon frågade sen vad jag tränade, eftersom jag inte orkade sitta där o förklara vad greppträning går ut på så sa jag strongman. hon tyckte jag va stor och frågade om jag tog "anabola" nä sa jag hennes svar va "bra, för det blir man dum i huvudet av"

hur fan kan man tycka jag är stor som bara tränar grepp är frågan :D

Bjorne
2005-10-01, 09:59
Bjorne. jag är inte så insatt i det hela. Men såvida man inte pressar sig alltför hårt men att få in luft i lungorna tror jag inte det är skadligt.Det handlade om att de fick stora lungor och sedan när de blev äldre så var lungorna fortfarande stora, vilket gjorde det svårare att andas, samt att det kunde vara farligt på annat sätt också.

Lexidos
2005-10-01, 10:24
När man tar 2 eller flera snabba andetag eftervarandra så lurar man kroppen. Man känner då inte lika lätt andnöd som om man skulle ta ett djupt andetag.
Låter kanske skumt men testa det nångång när ni badar.

Slartibartfast
2005-10-01, 10:34
Jag tränade fridykning under mina uppväxtår och jag hade en lungvolym på över sex liter. Vet inte om det kommer från dykningen eller om jag hade det naturligt.

jwzrd
2005-10-01, 14:44
Jag tränade fridykning under mina uppväxtår och jag hade en lungvolym på över sex liter. Vet inte om det kommer från dykningen eller om jag hade det naturligt.

Det handlar nog om din kroppsvolym. jag hade 6.8 liters lungvolym i gymnasiet med lite löpträning och gym typ.

MasterChief
2005-10-01, 14:54
När man tar 2 eller flera snabba andetag eftervarandra så lurar man kroppen. Man känner då inte lika lätt andnöd som om man skulle ta ett djupt andetag.
Låter kanske skumt men testa det nångång när ni badar.

Att hyperventilera innan är ett vanligt knep för att kunna hålla andan längre. Dock är det väl inte jättenyttigt i längden.

Slartibartfast
2005-10-01, 17:15
Det handlar nog om din kroppsvolym. jag hade 6.8 liters lungvolym i gymnasiet med lite löpträning och gym typ.

Jag var väldigt liten på den tiden. 65-70 kg. Hon som gjorde testet hos flygvapnet poängterade att lungvolymen var utöver det vanliga.

jakke
2005-10-01, 17:41
Så inget har ngt att säga om intervallträning? har lite plats för dom i mitt späckade schema annars.

Jense
2005-10-01, 18:17

konstigt att du har mer lungvolym än två fotbollspelare. maskinen va nog sönder :D

jag hade 4,2 liter i åttan och jag vägde då ca 65 kilo på max 175cm , jag hade mest med litervis som margnal till tvåan. tyckte jag va skumt

jwzrd
2005-10-01, 18:34
konstigt att du har mer lungvolym än två fotbollspelare. maskinen va nog sönder :D

jag hade 4,2 liter i åttan och jag vägde då ca 65 kilo på max 175cm , jag hade mest med litervis som margnal till tvåan. tyckte jag va skumt

Det finns en mer eller mindre direkt koppling mellan kroppsstorlek och lungvolym. Min far har 7.0 liters lungvolym, min längre farbror 7.5. Vi är inte småväxta någon av oss.

I åttan hade jag 5.5 liter. Bamsiga 63 muskulösa kg. (1.85 lång)

Jense
2005-10-01, 18:36
Det finns en mer eller mindre direkt koppling mellan kroppsstorlek och lungvolym. Min far har 7.0 liters lungvolym, min längre farbror 7.5. Vi är inte småväxta någon av oss.

ja men hur kan du förklara min höga lungvolym när jag gick i åttan? jag gjorde INGET nyttigt då, utan snarare söp och rökte.

genetiskt freak? hulken? vi vet inget

nu när jag är 180 och väger över 90 så har jag etydligt mer, men det beror nog mer på att jag är lite bättre, lite större och lite starkare version av mig själv nu

jwzrd
2005-10-01, 18:37
ja men hur kan du förklara min höga lungvolym när jag gick i åttan? jag gjorde INGET nyttigt då, utan snarare söp och rökte.

genetiskt freak? hulken? vi vet inget

nu när jag är 180 och väger över 90 så har jag etydligt mer, men det beror nog mer på att jag är lite bättre, lite större och lite starkare version av mig själv nu

Din höga? Det låter som en helt normal lungvolym för en man. Kanske något hög eftersom du inte var så lång. Jag hade 1 liter större än alla andra i åttan, men var å andra sidan 5-6cm längre också. Resten hade alla runt 4 liter.

Jense
2005-10-01, 19:08
Din höga? Det låter som en helt normal lungvolym för en man. Kanske något hög eftersom du inte var så lång. Jag hade 1 liter större än alla andra i åttan, men var å andra sidan 5-6cm längre också. Resten hade alla runt 4 liter.

nä normalt ligger på runt 3. 4,2 ör HÖGT för en åttondeklassare

MasterChief
2005-10-01, 21:11
Vem fan bryr sig om lungvolym? *screwy*
Lance Armstrong har inte större lungvolym än en normal person men han har TOTALT överlägsen kondition. Den maxbelastning som en stark vältränad hockeyspelare orkar köra på i fem minuter kan Lance köra på i timmar utan att svettas. Att snacka lungvolym är som att jämföra antal pubishår; meningslöst för penetrationsförmågan (vilket förklarar varför Jense och jwrzxdzhm stångas gladeligen i den här tråden). :D

jakke
2005-10-01, 21:21
Vem fan bryr sig om lungvolym? *screwy*
Lance Armstrong har inte större lungvolym än en normal person men han har TOTALT överlägsen kondition. Den maxbelastning som en stark vältränad hockeyspelare orkar köra på i fem minuter kan Lance köra på i timmar utan att svettas. Att snacka lungvolym är som att jämföra antal pubishår; meningslöst för penetrationsförmågan (vilket förklarar varför Jense och jwrzxdzhm stångas gladeligen i den här tråden). :D

MC
Jag bryr mig lite, jag har börjat lira undervattensrugby och min önskan är att stanna länge under vattnet för att döda fi.
Du som konditionsfreak har inget att säga om ev. pos. effekter med intervaller?

ps. Sluta sabba min tråd. Ni kan mäta era k*k:ar på msn

MasterChief
2005-10-01, 21:45
Jakke:

Konditionsträning är nog relativt oväsentligt om man pratar om lungornas vitalkapacitet. I en kardiovaskulär stressituation är det i princip alltid hjärtat som är den svaga länken. Lungornas förmåga att erbjuda kroppen syre överstiger hjärtats förmåga att leverera hemoglobin till de arbetande musklerna. I en situation där man har för avsikt att hålla andan så länge som möjligt är däremot lungvolymen givetvis en avgörande faktor. Ju större lungvolym desto mer syre har man tillgång till under "hålla andan fasen".

Man har traditionellt hävdat att vitalkapaciteten inte är träningsbar men empiriska data motstrider detta. Många fridykare har helt enkelt extrema lungvolymer (upp till 9,5 liter) och många hävdar att det är lång tids träning som skapat dessa enorma volymer. Fridykare brukar använda sig att en teknik som heter "lungpackning" där de först fyller lungorna helt och därefter med så kallad "Glossopharyngeal breathing" sväljer ner ytterligare 1-3 liter luft. Detta tror man skapar en strecheffekt och lungornas volym ökar sakta.Det finns dock medicinska risker med denna teknik och det har förekommit fall av pneumothorax.

Ett annat vanligt knep är att hyperventilera. Tanken med denna teknik är att andas ut mer koldioxid än den kroppen producerar. Detta kan faktiskt vara livsfarligt vid dykning eftersom ett lågt initialt koldioxidvärde lurar kroppen. Det är faktiskt mängden koldioxid i kroppen som står i proportion till hur gärna vi vill andas. Är nivån låg från början kan syrebristen leda till medvetslöshet innan man känner ett behov av att andas.

Är du nyfiken på att veta mer så är apnea namnet på "andningsporten" där man försöker lära kroppen att klara sig så länge som möjligt utan att andas.