handdator

Visa fullständig version : 300kcal överskott

keffat_liv
2005-09-30, 19:11
Hur mycket i vikt bör jag gå upp på en vecka om jag ligger på ett överskott på 300kcal per dag? Tänkte så att jag på så sätt lättare kan avgöra mitt dagliga energibehov. Och när bör jag väga mig? på morgonen efter jag gjort mina behov, eller när?

userfriendly
2005-09-30, 19:50
ett kilo fett = 7000kcal (ungefär) 7000/300 = 23... alltså ett kilo fett på 23 dagar, förutsatt att allt används till fett vilket det antaligen inte gör om du tränar hårt ;)

detta är rent teoretiskt... nu när man deffar inser man hur mkt annorlunda saker e i praktiken :furious:

Jay-Z
2005-09-30, 19:57
Vad används ett kaloriöverskott till om inte fettinlagring?

keffat_liv
2005-09-30, 20:09
ett kilo fett = 7000kcal (ungefär) 7000/300 = 23... alltså ett kilo fett på 23 dagar, förutsatt att allt används till fett vilket det antaligen inte gör om du tränar hårt ;)

detta är rent teoretiskt... nu när man deffar inser man hur mkt annorlunda saker e i praktiken :furious:

så då är det egentligen omöjligt att avgöra, eftersom allt inte går till fettinlagring.. darn.

King Grub
2005-09-30, 20:14

Bildning av muskelprotein?

så då är det egentligen omöjligt att avgöra, eftersom allt inte går till fettinlagring.. darn.

Precis; överätning i sig stimulerar muskeltillväxt - ju mindre fet man är, desto större del av viktökningen överätningen åstadkommer består av muskelmassa. Ju fetare man blir, desto mindre blir muskelproteindelen av viktökningen. Men fettvikten utgör alltid den största ökningen som överskottet åstadkommer.

Jay-Z
2005-09-30, 20:26
Bildning av muskelprotein?

Ja, om du uttrycker det på så sätt förstår till och med jag. :D

Cilia
2005-09-30, 20:27
OWNED! *L*

Jay-Z
2005-09-30, 20:28
OWNED! *L*

Kan du så nymodiga uttryck? *impad*

Cilia
2005-09-30, 20:29
Kan du så nymodiga uttryck? *impad*
ppsssttt
cut and past *blink*

thezet
2005-09-30, 21:40

Vad sägs om ökad värmeproduktion eller spontan aktivitet?

Verni
2005-09-30, 23:50
Vad sägs om ökad värmeproduktion eller spontan aktivitet?Läs igen, ÖVERskott

Liten Men Fet
2005-10-01, 02:17
Jag tror du kommer bajsa mer, nu ska jag sova bort fyllan. Förlåt mig..

Hur mycket mer energi går det åt för tarmarna att bearbeta och skicka vidare den extra maten?

Sverker
2005-10-01, 07:15
Hur mycket mer energi går det åt för tarmarna att bearbeta och skicka vidare den extra maten?

Rätt mycket faktiskt.
Behöver du 1200 kcal på ett dygn i absolut vila och utan att äta. Du skulle behöva ca 1600 kcal ifall du åt.

Det kostar rätt mycket energi att tillverka alla de matspjälkningsenzymer som magsäcken och bukspottskörteln producerar.
Det intressanta är att matspjälkningsenymerna bryter ned varandra så att det bildas aminosyror av dem som du sedan tar upp pånytt, ett kretslopp av aminosyror.

Tyvärr är det inte 400 kcal energiförlust per 1200 kcal utan när basbehovet är uppfyllt så ökar energikostnaden mycket lite med mängden mat. Tarmarna sänker sin tömningshastighet och matspjälkningsenzymerna får istället arbeta under en längre tid.

z_bumbi
2005-10-01, 08:00
Läs igen, ÖVERskott

Om du äter 3000 kcal och ligger helt still i vikt på den nivån = Nollnivå

Sen äter du 300 kcal mer då kommer allt det inte bli överskott då en del försvinner via värme och spontanaktivitet.

Nu ligger du 150 kcal plus fortfarande men du orkar dessutom träna hårdare på gymet och kroppen har lättare att lägga på sig muskler (Att bygga upp muskler kräver mycker energi). En viss del binds också upp i kroppen som glykogen då du tränar hårdare så lagrar kroppen mer energi, kroppsvikten går upp något man förbrukar mer energi bara för att röra sig.

Nu är du kanske nere i 75 kcal överskott.

För att kompensera detta så äter du 225 kcal till extra från din tidigare nollnivå. Totalt 525 kcal över tidigare nollnivå.

Men en del av det avgår i mer avgiven värme samt att man orkar träna ännu hårdare på gymet, orkar ett reps till här och där, du känner dig fylld av energi och kan pressa dig lite till när det är dags för konditionsträning. Lite mer glykogen lagras i levern genom den ökade konditionsträningen.
300 kcal blir helt plötsligt 200 kcal i överskott.

Kompenserar man för det så är man uppe i 625 kcal över tidigare nollnivån toalt 3625 kcal.

Sen går man upp i vikt (Lite, lite muskler och en del fett.) mer vikt gör att man förbrukar något mer energi.

Osv

Siffrorna ovan är bara exempel och jag tvivlar starkt på att det går att räkna ut exakta siffror och det är nog en ganska kostsam process att försöka mäta det hela då det är under en längre tidsperiod och så många parametrar som man bör ta hänsyn till.

hasse36
2005-10-01, 08:11
För ca ett år sedan läste jag en studie gjord på ett antal enäggstvillingar i 20-årsåldern. Den ena fick äta ett överskott på 1000 kcal per dag, 6 dagar i veckan. Detta fortgick i 50 dagar.

Resultatet blev att det krävdes drygt 10000 kcal för att försökspersonen skulle lägga på sig 1 kg kroppsmassa.

Min vana trogen har jag slarvat bort referensen.

kampsporttjej
2005-10-01, 11:20
är det så att det som blir överskott gör sig bäst i att komma ifrån kolhydrater?
(tänker på att det används till muskelglykogenpåfyllnad/leverglykogen=mer energi till att träna)

aliquis
2005-10-01, 11:39
överskottet kommer ju från "allt", det är ju inte så att det är de sista 300kcal man äter eller liknande.. Äter du säg mer fett förbränner du ju mer fett och fick mer kolhydrater över, äter du mer protein så tja, fick du ju det, eller förbränner och spar något annat, äter du mer kolhydrater kanske de blev muskelglukogen, eller så förbrändes de istället för protein som kroppen kunde ha till annat, eller något.

King Grub
2005-10-01, 12:09
är det så att det som blir överskott gör sig bäst i att komma ifrån kolhydrater?
(tänker på att det används till muskelglykogenpåfyllnad/leverglykogen=mer energi till att träna)

Hur vet du vilka specifika kalorier som "blir överskott"? Möjligen om du går efter någon specifik timsbalans och nollställer räkningen vid midnatt, men så fungerar ju inte kroppen, utan allt fortgår kontinuerligt.

Verni
2005-10-01, 14:59
Om du äter 3000 kcal och ligger helt still i vikt på den nivån = Nollnivå

Sen äter du 300 kcal mer då kommer allt det inte bli överskott då en del försvinner via värme och spontanaktivitet.

Nu ligger du 150 kcal plus fortfarande men du orkar dessutom träna hårdare på gymet och kroppen har lättare att lägga på sig muskler (Att bygga upp muskler kräver mycker energi). En viss del binds också upp i kroppen som glykogen då du tränar hårdare så lagrar kroppen mer energi, kroppsvikten går upp något man förbrukar mer energi bara för att röra sig.

Nu är du kanske nere i 75 kcal överskott.

För att kompensera detta så äter du 225 kcal till extra från din tidigare nollnivå. Totalt 525 kcal över tidigare nollnivå.

Men en del av det avgår i mer avgiven värme samt att man orkar träna ännu hårdare på gymet, orkar ett reps till här och där, du känner dig fylld av energi och kan pressa dig lite till när det är dags för konditionsträning. Lite mer glykogen lagras i levern genom den ökade konditionsträningen.
300 kcal blir helt plötsligt 200 kcal i överskott.

Kompenserar man för det så är man uppe i 625 kcal över tidigare nollnivån toalt 3625 kcal.

Sen går man upp i vikt (Lite, lite muskler och en del fett.) mer vikt gör att man förbrukar något mer energi.

Osv

Siffrorna ovan är bara exempel och jag tvivlar starkt på att det går att räkna ut exakta siffror och det är nog en ganska kostsam process att försöka mäta det hela då det är under en längre tidsperiod och så många parametrar som man bör ta hänsyn till.
Mitt misstag isf, trodde att allt sådant var inräknat i överskottet.

z_bumbi
2005-10-01, 15:13
Mitt misstag isf, trodde att allt sådant var inräknat i överskottet.

Problemet är ju att veta hur mycket som är överskott, om man vet att det är exakt 300 kcal i överskott så är det inte så svårt att räkna ut en teoretisk ökning men kroppen är inte så sugen på att sammarbeta på det sättet. :D

kampsporttjej
2005-10-01, 15:28
herregud, jag är inte dum. jag förstår att det inte är det sista man äter
som blir överskottet! vad jag menade var att om man vill skapa ett överskott,
måste man äta mer= då är det väl lämligt att öka på just andelen kolhydrater i kosten, med tanke på att kolhydrater är kroppens främsta bränsle vid träning.

?