handdator

Visa fullständig version : En fråga om näringsupptag.

Slartibartfast
2005-09-30, 16:13
Om man klämmer 200 g nötfärs och 50 g pasta på en gång blir ju upptaget av proteinet sådär, men blir det betydligt bättre om man äter hälften och väntar en timme för att sedan äta resten, eller måste det gå längre tid för upptaget att vara optimalt?

Jag har inte alltid möjlighet att äta exakt var tredje timme.

King Grub
2005-09-30, 16:16
Om man klämmer 200 g nötfärs och 50 g pasta på en gång blir ju upptaget av proteinet sådär

På vilket sätt blir det "sådär"?

Slartibartfast
2005-09-30, 16:18
Om man klämmer 200 g nötfärs och 50 g pasta på en gång blir ju upptaget av proteinet sådär

På vilket sätt blir det "sådär"?

Det blir ju i runda slängar 55 g protein. Är inte det inte för mycket för kroppen att proppa i sig på en gång?

Edit: jag vet att ALLT protein tas upp och att inte allt används till muskeltillväxten osv, men man råds ju ändå att sprida ut intaget så mycket som möjligt.

Beast
2005-09-30, 17:25
Det blir ju i runda slängar 55 g protein. Är inte det inte för mycket för kroppen att proppa i sig på en gång?

Edit: jag vet att ALLT protein tas upp och att inte allt används till muskeltillväxten osv, men man råds ju ändå att sprida ut intaget så mycket som möjligt.

Funkar utmärkt.

Slartibartfast
2005-09-30, 18:09
Så om man ska få i sig 250 g protein per dag, så spelar det ingen praktisk roll ifall man gör det på sex mål a 42 g protein eller fyra mål a 62 g?

man blir lika stor, mäktig och deffad i slutändan ändå?

King Grub
2005-09-30, 18:10
Du kan bara få anabolt gensvar av en viss mängd protein per gång (runt 30-40 gram per gång för en normal vuxen individ är siffror som nämns i litteraturen), och därför tjänar man antagligen på att dela upp dagens proteinintag på ett flertal mindre mål i stället för ett par tre stycken stora.

Slartibartfast
2005-09-30, 18:18
Du kan bara få anabolt gensvar av en viss mängd protein per gång (runt 30-40 gram per gång för en normal vuxen individ är siffror som nämns i litteraturen), och därför tjänar man antagligen på att dela upp dagens proteinintag på ett flertal mindre mål i stället för ett par tre stycken stora.

Ja, det var alltså det jag undrade. 30-40 gram säger du? Hmmm...

Då till ursprungsfrågan: Hur lång tid måste minst passera mellan dessa mål för att man ska kunna ta upp så mycket som möjligt?

Dalì
2005-09-30, 19:54
Men varför just 30-40 gr?

Slartibartfast
2005-09-30, 19:55

Varför inte? Nånstans måste ju gränsen gå.

Jay-Z
2005-09-30, 19:56

Tror det avgörs av max mängd EAA, som kan stimulera proteinsyntesen, vilket iaf efter träning ligger på 20 gram EAA.

Slartibartfast
2005-09-30, 19:59
Då till ursprungsfrågan: Hur lång tid måste minst passera mellan dessa mål för att man ska kunna ta upp så mycket som möjligt?

Bump. Någon?

King Grub
2005-09-30, 19:59
Tror det avgörs av max mängd EAA, som kan stimulera proteinsyntesen, vilket iaf efter träning ligger på 20 gram EAA.

Och den siffran lär inte öka i vila. Det är heller inte säkert att den är så hög som 20 gram ens efter träning.

King Grub
2005-09-30, 20:02
Bump. Någon?

Nej, tyvärr. Det beror på fler faktorer; hur snabbt magsäckstömningen sker och i vilken takt vävnaden blir mättad med aminosyror. När det sker oxiderar överskottet. När vävnaden är mättad sjunker proteinsyntesen tillbaka till basnivåer i minst 3-4 timmar. Det tar 30-60 minuter innan tillförda aminosyror har någon effekt på proteinsyntesen.

"The major findings of this study are that a square-wave increase in the availability of plasma amino acids took between 30 min and 1 h to have any measurable effect on muscle protein synthesis... before falling to a value not significantly different from the basal value for the succeeding 4 h.

Overfeeding protein does not increase the size of the lean body mass, and amino acids supplied in excess of the requirements of protein synthesis are simply oxidized and their carbon skeletons used for fuel or stored as fat.

During a normal day, the extent of fed state accretion of muscle protein may become limited by an inhibitory mechanism (as yet unknown) whenever the substrate requirement for protein synthesis is exceeded."

Journal of Physiology (2001), 532.2, pp. 575-579

Slartibartfast
2005-09-30, 20:05
Nej, tyvärr. Det beror på fler faktorer; hur snabbt magsäckstömningen sker och i vilken takt vävnaden blir mättad med aminosyror. När det sker oxiderar överskottet. När vävnaden är mättad sjunker proteinsyntesen tillbaka till basnivåer i minst 3 timmar.

Ok. Får försöka hålla mig till var tredje timme då. Det är ett helvete att få det att funka praktiskt.

King Grub
2005-09-30, 20:11
Efter styrketräning är proteinsyntesen så kraftigt stimulerad att den dosen (20 gram EAA eller så) kan tillgodogöras varje timme i en 3-4 timmar.

"It appears that only modest amounts of dietary amino acids would be needed to achieve maximal stimulation of the muscle anabolic processes i.e. for adults of average weight, kg × 0.260 mg/kg/h × 2 h, or of the order of 30-40 g of protein."

J Physiol. 2003 Oct 1;552(Pt 1):315-24. Epub 2003 Aug 8, Human muscle protein synthesis is modulated by extracellular, not intramuscular amino acid availability: a dose-response study, Bohe J, Low A, Wolfe RR, Rennie MJ.

"The individual effects of carbohydrate and amino acids are likely dependent on the amount of each that is ingested. Further, prior intake of amino acids and carbohydrate does not diminish the metabolic response to a second comparable dose ingested 1h later."

Med Sci Sports Exerc. 2003 Mar;35(3):449-55. Independent and combined effects of amino acids and glucose after resistance exercise.

"The response of net muscle protein balance
to two doses of 6 g each of essential amino acids
was about double that of two
doses of 6 g each of mixed amino acids.
The mixed amino acids contained approximately
3 g of essential amino acids in each dose or
about half the amount in the two 6-g doses. Thus, there
may be a point of essential amino acid availability above
which no further stimulation occurs. Support for this
concept comes from the fact that net muscle protein
synthesis was similar when 20 g and 40 g of essential
amino acids were ingested after resistance exercise.
Any further stimulation must occur following the next meal."

J Sports Sci. 2004 Jan;22(1):65-79. Protein and amino acids for athletes. Tipton KD, Wolfe RR.

"Further, the difference in the dose of essential amino
acids given was two-fold (3 g and 6 g) and response was scaled
to dose, implying that these small protein doses do not “top out”
the synthetic response. In addition, Tipton et al showed that,
after resistance exercise, consumption of two 15-g boluses of
essential amino acids before and 1 h after resistance exercise
elicited similar anabolic responses. Exactly which oral dosage of
protein or amino acids would elicit a plateau is not known, but the
findings of Bohe et al. showed that synthesis does plateau; hence,
at some point the system would become unresponsive to increasing
amino acid delivery."

Nutrition. 2004 Jul-Aug;20(7-8):689-95. Protein requirements and supplementation in strength sports. Phillips SM.

Beast
2005-09-30, 22:47
250g protte/da låter rätt lågt. Sen var det på vuxna "normala" män. Inte tränande individer och jag är helt övertygad om att den mängden varierar kraftigt.

Man kan inte bara lita på forskningsrapporter.

Dalì
2005-10-01, 17:58
Varför inte? Nånstans måste ju gränsen gå.

Det är klart det finns en biologisk gräns, närmre beskrivet i raderna ovan.

Debatteringen kring hur mycket protein som man kan max uppta lär säkert pågå ett tag framöver. På olika forum. Av olika människor. Av olika skäl.

Men hur påverkas detta proteinupptag under påverkan av diverse substanser?

King Grub
2005-10-01, 18:02
Vi diskuterar, hoppas jag, odopade personer, inte personer med kemiskt uppreglerad proteinsyntes.

Baha
2005-10-01, 19:20
Om du äter 50 gram protein från nötfärs så tas det väl upp under bra o nog många timmar, tar väl en 5+ timmar att bryta ned en sån måltid?

det är ju inte så att pang så har du 50 gram protein ute i blodet direkt utan det kommer ju lite hela tiden under x antal timmar.

Därför tror jag det kan funka någorlunda lika bra med 4 istället för 6 måltider såvida man inte baserar kosten på cornflakes och vassleprotein.

(men jag är ingen expert så skäll inte på mig om jag har fel) :)