handdator

Visa fullständig version : svanka i skivstångsrodd?

Mr A
2005-09-30, 08:02
Jag snackade med en pt som sa att man inte skulle ha så mycket svank när man körde skivstångsrodd, detta kunde belasta ländryggen för mycket. Sen när man läser tidningar, snackar med andra så framhåller de att man bör ha svank under hela övningen eftersom annars är det lätt att skada ryggen. Jag har själv lätt att svanka när jag kör öviningar som skivstångsrodd och knäböj, och därför håller jag en ganska rejäl svank under övningsutförandet.

Hur brukar ni köra??

Big_Vik
2005-09-30, 08:05
Har börjat köra med mer svank nu och jag tycker jag blivit lite starkare. Självklart skall man ha rikligt med svank!!! En PT är den sista man kan lita på :thumbup: (Låter som om man vore Arne Persson :D)

Börje H
2005-09-30, 08:05
Du skall varken tok-svanka eller krumma ryggen. Se till att du anspänner hela bålpartiet innan du fäller dig kontrollerat framåt. En LÄTT svank underlättar dock hålla rätt position.

Big_Vik
2005-09-30, 08:06
Du skall varken tok-svanka eller krumma ryggen. Se till att du anspänner hela bålpartiet innan du fäller dig kontrollerat framåt. En LÄTT svank underlättar dock hålla rätt position.

Vet folk som formligen toksvankar och kör med rätt respektabla vikter? är det isåfall fel? :MrT:

JJ
2005-09-30, 08:19
Jag försöker hålla min naturliga svank i alla övningar man skall svanka i, det känns rätt logiskt.

Börje H
2005-09-30, 08:26
Vet folk som formligen toksvankar och kör med rätt respektabla vikter? är det isåfall fel? :MrT:
Njae inte fel. Man måste hitta den position som känns bäst en själv. Huvudsaken är att absolut inte tappa ryggen och krumma den framåt.

joko
2005-09-30, 10:19
Jag har problem med att jag krummar vid skivstångsrodd.
Vet fan inte hur jag ska fixa till det där faktiskt. Förmodligen är jag för svag i nedre
delen av ryggen i förhållande till latsen eller?

Jag kör oftast hantelrodd eftersom jag har mycket lättare att hålla ryggen rak då jag kan
stöda mig mot en bänk.

Nån som har tips på hur jag kan sluta med mina ostbågeliknande försök på skivstångsrodden
så vore jag evigt tacksam.

jwzrd
2005-09-30, 10:27
Jag har problem med att jag krummar vid skivstångsrodd.
Vet fan inte hur jag ska fixa till det där faktiskt. Förmodligen är jag för svag i nedre
delen av ryggen i förhållande till latsen eller?

Jag kör oftast hantelrodd eftersom jag har mycket lättare att hålla ryggen rak då jag kan
stöda mig mot en bänk.

Nån som har tips på hur jag kan sluta med mina ostbågeliknande försök på skivstångsrodden
så vore jag evigt tacksam.

Snarare att du antingen är svag eller kort i hamstring, det är där och i häcken som belastningen hålls för att hålla din överkropp i rätt vinkel. Din rygg stabiliserar "bara" kotpelaren tillsammans med hela bålen.

joko
2005-09-30, 10:35
Snarare att du antingen är svag eller kort i hamstring, det är där och i häcken som belastningen hålls för att hålla din överkropp i rätt vinkel. Din rygg stabiliserar "bara" kotpelaren tillsammans med hela bålen.

Jaha så det är korta hamstrings som spökar igen. Det känner jag ju igen.

jwzrd
2005-09-30, 10:36
Jaha så det är korta hamstrings som spökar igen. Det känner jag ju igen.

Kan vara det. Om du enbart böjer i höften, hur långt framåt kan du tippa överkroppen då?

Förutom det så säger både Allan och Arne att krumning inte är så farligt (om jag inte missuppfattat dom), så det är säkert ingen fara.

pocoloco
2005-09-30, 10:39
Alltså, vad är en naturlig svank och överdriven svank? Lite svårt att definera, när jag svankar så drar jag ärslet bakåt och bröstet framåt litegrann men i alla fall så att det "känns", toksvanka är att göra så mycket man bara kan eller?

jwzrd
2005-09-30, 10:47
Alltså, vad är en naturlig svank och överdriven svank? Lite svårt att definera, när jag svankar så drar jag ärslet bakåt och bröstet framåt litegrann men i alla fall så att det "känns", toksvanka är att göra så mycket man bara kan eller?

Den kurvning du har i kotpelaren normalt när du står är den naturliga svanken. Jag är med Börje H där och håller samma i alla framåtböjande rörelser, olika roddvarianter och mark tex.

Metal_boy_
2005-09-30, 10:56
Varn noga med att dra bak axlarna också i övningen.

joko
2005-09-30, 10:58
Kan vara det. Om du enbart böjer i höften, hur långt framåt kan du tippa överkroppen då?

Förutom det så säger både Allan och Arne att krumning inte är så farligt (om jag inte missuppfattat dom), så det är säkert ingen fara.

Jag kan inte tippa särskilt långt, jag har problem med stifflegged deadweights och good-mornings också. Får inte till dem utan att böja bra mycket i knäna (eller ja, inte i stifflegged då).

Mr A
2005-09-30, 15:57
Den kurvning du har i kotpelaren normalt när du står är den naturliga svanken.

Jag har ganska mycket kurvning i kotpelaren när jag står normalt, så då kan jag alltså rätta mig efter det när jag kör stångrodd, alltså att se till att kurvningen är den samma?

jwzrd
2005-09-30, 16:05
Jag har ganska mycket kurvning i kotpelaren när jag står normalt, så då kan jag alltså rätta mig efter det när jag kör stångrodd, alltså att se till att kurvningen är den samma?

Jag är ute på hal is här. Har man en normalt kurvad rygg så, som jag lärt mig, ska man försöka hålla samma när man belastar ryggen. Man ska alltså inte ge sig in på att svanka för att "rädda" ryggen, det gör snarare motsatsen.