Visa fullständig version : Micrad gröt
TylerDurden84
2005-09-29, 22:39
Jag har börjat lägga müssli åt sidan och tänkte köra med havregrynsgröt ett tag. Idag tog jag 1 dl havregryn + 4 dl vatten och micrade i 6 min så att jag skulle få ordentlig volym på skiten. Jag blev ordentligt mätt och var inte alls hungrig förens till lunchen. Blir det sämre GI om man har den inne såpass länge med så mycket vatten förhållandevis till den lilla mängds havregryn jag hade i?
Corpobal
2005-09-29, 22:51
Min microgröt är 3 dl havre och 5 dl vatten, något säger mig att våra slutresultat i tallriken skiljer sig åt.
King Grub
2005-09-30, 05:31
Micrad gröt har högre GI än kastrullkokt, ja.
TylerDurden84
2005-09-30, 09:24
Micrad gröt har högre GI än kastrullkokt, ja.
Den delen är jag medveten om. Undrade mer om 6 minuter micrad gröt får högre GI än ca 3 min micrad gröt.
King Grub
2005-09-30, 09:25
Du kan utgå från att studier på blodsockersvaret vid olika minuter av tillagningen på micrad gröt inte har utförts.
TylerDurden84
2005-09-30, 11:34
Du kan utgå från att studier på blodsockersvaret vid olika minuter av tillagningen på micrad gröt inte har utförts.
Hehe, nä, troligtvis inte! Men jag tänkte att det generellt är så att ju längre man kokar/micrar havregryn, ju högre GI får den, eller är jag ute och snurrar?
Lånar tråden istället för att skapa en ny;
Hur blir det med GI:t om man kokar mycket havregrynsgröt i kastrull för att sedan värma det i micron dag2?
(Har inte smakat på 1dag gammal gröt än, får se om det smakar något annorlunda)
King Grub
2012-04-01, 14:54
Vet inte. Och ingen bryr sig om GI på gröt längre.
Måste ha läst väldigt gamla trådar. Jag fortsätter micra min gröt, funkar bra och blir mätt på 1dl + val av någon proteinkälla
Lånar tråden istället för att skapa en ny;
Hur blir det med GI:t om man kokar mycket havregrynsgröt i kastrull för att sedan värma det i micron dag2?
(Har inte smakat på 1dag gammal gröt än, får se om det smakar något annorlunda)
Självklart kommer GI minska eftersom det kommer att bildas resistent stärkelse. Antagligen inte lika mycket som på potatis som är speciellt.
Knappast värt besväret att prova*spy*.
Någon som vet hur det funkar med att Mira mannagrynsgröt? Vet att havregrynsgröt brukar funka (1 dl havregryn och 2 dl vatten).
Någon som vet hur det funkar med att Mira mannagrynsgröt? Vet att havregrynsgröt brukar funka (1 dl havregryn och 2 dl vatten).
Det blir lätt klumpar om man inte värmer en kort stund i taget o sedan rör om. Men gott blir det hursomhelst med eller utan klumpar, ännu godare om man häller på socker o kanel eller gör en chokladgröt av det med oboy t.ex eller äkta kakao med socker.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.