Visa fullständig version : Ostkaka!
Kollade på livsmedelsverkets hemsida och hittade:
Ostkaka lätt osockrad fett 3 %
Näringsvärde/100g
Energi: 110,2 kcal
Protein: 12g
Fett: 3g
Kolhydrater: 8,6g
Vad säger ni om denna produkt? Något att ha eller bör man undvika den av någon anledning?
Kollade på livsmedelsverkets hemsida och hittade:
Ostkaka lätt osockrad fett 3 %
Näringsvärde/100g
Energi: 110,2 kcal
Protein: 12g
Fett: 3g
Kolhydrater: 8,6g
Vad säger ni om denna produkt? Något att ha eller bör man undvika den av någon anledning?
lätt-ostkaka är ett jävulens påfund. äckligare får man leta efter. Gillar du ostkaka så köp inte den lätta varianten.
King Grub
2005-09-29, 19:29
Kolhydraterna är bara sockerarter, där fruktsocker utgör den fjärde största ingrediensen. Ingen fel på den annars.
Kolhydraterna är bara sockerarter, där fruktsocker utgör den fjärde största ingrediensen. Ingen fel på den annars.
men fruktsocker är väl relativt långsamt?
userfriendly
2005-09-29, 19:46
UNDERBAR KAKA!!! :eating: sån ska jag köpa på lördag!! :bow:
King Grub
2005-09-29, 19:47
men fruktsocker är väl relativt långsamt?
Ja, på grund av att det mättar levern och inte musklerna. Det gör inte saken bättre. Fruktos är nog den sämsta kolhydraten som finns.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=49779&highlight=fruktos
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=48381&highlight=fruktos
userfriendly
2005-09-29, 19:53
jag tror inte att din lever bryr sig om dessa ämnen om du äter denna ostkaka nån ggn då och då för att det är gott...
men som mellis varje dag är inte så smart kanske...
samma regel som alltid alltså... :D
Efter en längre period på kcal-restriktion lär man sig uppskatta mat med bra mättnad per kalori. För detta funkar ostkakan bra.
Vad säger ni om denna produkt?DEN ÄR SÅ JÄKLA GOD!!! :eating: :eating:
Knappast nåt att basera sin kost på, men nån gång i veckan kanske?
Ja, på grund av att det mättar levern och inte musklerna. Det gör inte saken bättre. Fruktos är nog den sämsta kolhydraten som finns.
Jag har jobbat natt under sommaren och har under dessa nätter försökt fyllt på kolhydratsförrådet med hjälp utav ostkaka. Detta eftersom jag tränat mycket innebandy (3-4 ggr i veckan) under kvällarna.
Detta har alltså inte varit så smart? Det är helt enkelt svårt att fylla på kolhydratsförråden i musklerna med hjälp utav ostkaka?
När jag tänker lättostkaka tänker jag på Frödinge vilket inte har slv:s näringsvärden. Finns det nån annan stor aktör som säljer lättostkaka i södra Sverige?
King Grub skriver att nästan alla kolhydrater består av sockerater där fruktos är den tredje näst största ingrediensen.
Fruktos är en monosackarid och enligt slv innehåller inte denna ostkakan några som helst monosackarider. Däremot innehåller den 8g disackarider/100g. Disackariden i det här fallet måste ju vara maltos (mjölksocker) då ostkakan inte är sötad, alltså har de inte tillsatt något sackaros som är en annan disackarid!
Eller? Rätta mig gärna om jag har fel!
King Grub
2005-09-30, 15:31
King Grub skriver att nästan alla kolhydrater består av sockerater där fruktos är den tredje näst största ingrediensen.
Fruktos är en monosackarid och enligt slv innehåller inte denna ostkakan några som helst monosackarider. Däremot innehåller den 8g disackarider/100g. Disackariden i det här fallet måste ju vara maltos (mjölksocker) då ostkakan inte är sötad, alltså har de inte tillsatt något sackaros som är en annan disackarid!
Eller? Rätta mig gärna om jag har fel!
Jag kan rätta dig med innehållsförteckningen från Frödinge Lättostkaka, som börjar: "mjölk, ägg, mjölksocker, fruktsocker".
Jag har inte nämnt sackaros.
Och när blev maltos mjölksocker?
OK!
Givetvis menade jag laktos. Alltså har frödinges ostkaka en annan sammansättning än den jag kollade på.
Tacksam för svaret!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.