handdator

Visa fullständig version : vad för sorts müsli?

krilleh
2005-09-29, 14:53
Först tänkte jag fråga er vad som är bäst helt enkelt mellan en portion havregrynsgröt med lättmjölk och lite äppelmos på toppen, eller en portion müsli med fil på morgonen? Antar att de e gröten som e snäppet bättre eftersom de verkar som att alla här äter gröt på morgonen !

Sen en till fråga:
Vilken slags müsli rekomenderar ni? såklart ska de inte va tillsatt socker! och sen läste jag av grub att de e inte så bra med frukt i eftersom de kan slinka med lite socker där också.

Så jag tänkte ta en müsli utan tillsatt socker fast med nötter. låter de bra? om de nu finns de :P Vill gärna ha tips på va ni brukar äta för slags müsli som är nyttig i alla lägen.

Tackar

Rataxes
2005-09-29, 16:42
Först tänkte jag fråga er vad som är bäst helt enkelt mellan en portion havregrynsgröt med lättmjölk och lite äppelmos på toppen, eller en portion müsli med fil på morgonen? Antar att de e gröten som e snäppet bättre eftersom de verkar som att alla här äter gröt på morgonen !
Nejdå, jag äter nästan alltid lättyoghurt med müsli till frukost, vill oftast ha en lite syrligare smak på morgonen och då passar inte havregrynsgröt. Näringsmässigt, och egentligen ur alla andra nyttighetssynpunkter också, tror jag de är så jämna att det knappast går att peka ut något alternativ som bättre. De flesta müslisorter innehåller dock flera olika sädesslag och kanske även andra ingredienser som frukt och nötter vilket kan vara en fördel näringsmässigt jämtemot havregrynen.

Kör själv med Finax Sunt&Gott,väldigt enkel men mycket god och grym konsistens, inget tillsatt socker.
http://www.finax.se/bilder/produkter/sunt_o_gott.jpg

krilleh
2005-09-29, 17:29
OK tack för svaret. Ska köpa de sen =)

men tänkte äta havregrynsgröten på morgonen sen tar jag müsli på kvällen runt 9-10 tiden.. troru de blir bra? :) ursäkta frågorna men vill vara på den säkra sidan.

Rataxes
2005-09-29, 17:40
OK tack för svaret. Ska köpa de sen =)

men tänkte äta havregrynsgröten på morgonen sen tar jag müsli på kvällen runt 9-10 tiden.. troru de blir bra? :) ursäkta frågorna men vill vara på den säkra sidan.
Jo, visst funkar det, det är inte sämre än att köra müsli på morgonen och gröt på kvällen.

heljis
2005-09-29, 21:24
Först tänkte jag fråga er vad som är bäst helt enkelt mellan en portion havregrynsgröt med lättmjölk och lite äppelmos på toppen, eller en portion müsli med fil på morgonen? Antar att de e gröten som e snäppet bättre eftersom de verkar som att alla här äter gröt på morgonen !Det beror ju helt på vilken musli du väljer, jag antar att det var därför du ställde frågan :].
Jag gör min egen musli: havregryn, rågflingor och all bran plus. Blir bra näringsmässigt, och jag tycker den är riktigt god! Sedan kompletterar jag med russin, solroskärnor eller loppfrön, beroende på vad jag känner för.

Det som talar för gröten mot en BRA musli är nog bara att gröten håller ett lite grann lägre GI. Variera dig!!
:thumbup:

Max
2005-09-29, 21:34
Sen en till fråga:
Vilken slags müsli rekomenderar ni? såklart ska de inte va tillsatt socker! och sen läste jag av grub att de e inte så bra med frukt i eftersom de kan slinka med lite socker där också.

Så jag tänkte ta en müsli utan tillsatt socker fast med nötter. låter de bra? om de nu finns de :P Vill gärna ha tips på va ni brukar äta för slags müsli som är nyttig i alla lägen.

Tackar
Utan tillsatt socker, ja. Men tillsatt som russin eller torkad frukt är ingen fara, ytterst lite russin förhöjjer ju smaken nåt enormt. Testa dom billiga genomskinliga påsarna som finns i alla respektabla matbutiker.