handdator

Visa fullständig version : Nästan alltid hungrig....?

stoney_king
2005-09-28, 20:44
Jag äter massor med mat... inte dålig mat utan vanlig husmanskost...

Jag träna 4 gr i veckan och har gått upp 6 kg på sju månader... det är ju bra men jag undrar varför jag alltod är hungrig...
Jag äter absolut inte perfekt kost men försöker äta av allt i kostcirkeln vid varje måltid... men jag är ändå alltid hungrig
Idag tex åt jag en redig tallrik ris, kyckling sweet and sour sås och en grönsaksblaning (blommkol, morötter, ärtor m.m)
Efteråt va jag mätt å belåten men sen ca 1.5 till 2 timmar efteråt så vart jag hungrig igen, då var jag tvungen att köpa två korv med bröd, för jag va ju trotts allt på hockey...
Är detta normalt? Ska jag bara äta när jag är hungrig och sen vara nöjd?
Jag vill ju trotts allt gå upp i vikt... rätt vikt...

/Danne

Runda Grodan
2005-09-29, 08:21
Hur gammal är du? Det kan ju vara så att du är i den ålderna då du växer, både på längden och bredden? Då krävs det mycket energi.

Jag tycker inte det är så konstigt när man blir hungrig bara någon timme efter att man har ätit. Jag brukar bli det rätt ofta.

Om man äter väldigt stora portioner kan kroppen frisätta lite för mycket insulin och tvinga ned blodsockret på för låg nivå. Då brukar man bli sugen på något sött, fast man nyligen ätit, för att få upp blodsockret.

De andra kanske kommer att ha andra åsikter än vad jag har men jag tycker att du ska äta när du är hungrig. Du märker ju själv efter ett tag om du har gått upp en massa i fettvikt. Ät och var glad. :)

Jacksatan
2005-09-29, 09:25
Hur gammal är du? Det kan ju vara så att du är i den ålderna då du växer, både på längden och bredden? Då krävs det mycket energi.

Jag tycker inte det är så konstigt när man blir hungrig bara någon timme efter att man har ätit. Jag brukar bli det rätt ofta.

Om man äter väldigt stora portioner kan kroppen frisätta lite för mycket insulin och tvinga ned blodsockret på för låg nivå. Då brukar man bli sugen på något sött, fast man nyligen ätit, för att få upp blodsockret.

De andra kanske kommer att ha andra åsikter än vad jag har men jag tycker att du ska äta när du är hungrig. Du märker ju själv efter ett tag om du har gått upp en massa i fettvikt. Ät och var glad. :)

Jag tror också man måste skilja på sötsug och hunger. Jag kan vara sugen på nåt en timme efter att jag ätit fast jag egentligen inte är hungrig
Är det så att du verkligen är hungrig så kort efter måltid kan du ju prova lägga till lite nötter så du får lite mer fett.

stoney_king
2005-09-29, 15:50
ok, då kör jag på som vanligt då....

Btw, jag är 22....

thomast
2005-09-29, 16:13
Hur många kalorier äter du per dag?

Själv äter jag runt 2500 kcal (delat på 6-8 mål) varje dag och är ändå svinhungrig större delen av tiden.

stoney_king
2005-09-29, 17:32
jag har ingen koll på siffrorna men jag brukar äta 3 stadiga måltider om dagen, bananer, mackor i form av hårtbröd...
Nu när jag skriver det så ser jag att jag käkar alldelles för lite tror jag, jag tränar ganska hårt iaf...
Nu ska jag försöka lägga in en gröt frukost....

Furan
2005-09-29, 18:48
Kanske en dum fråga, men dricker du ordentligt?
Själv har jag märkt att jag ibland egentligen bara är törstig när suget sätter in...

userfriendly
2005-09-29, 18:50

Själv äter jag runt 2500 kcal (delat på 6-8 mål) varje dag och är ändå svinhungrig större delen av tiden.

2500kcal en träningsdag e ju ingenting!?

muzzelman
2005-09-29, 18:52

Kanske för att du äter som en kärring?

keffat_liv
2005-09-29, 18:54
beror ju på vad han väger och hur mycket han sover. 2500 kan ju visst då vara tillräckligt en träningsdag

Dalì
2005-09-29, 18:59
beror ju på vad han väger och hur mycket han sover. 2500 kan ju visst då vara tillräckligt en träningsdag

För vem? Killen väger säkert typ 65kg?

Ja ska man bli stor blir det till att äta i mängder ! :hbang:

userfriendly
2005-09-29, 19:02

även om du som kille väger 65kg o tränar 1 timmes styrketräning o sitter still hela tiden annars skulle jag gissa att det är för lite för att växa på... dessutom e han ju hunrig jämt!?

Ninjasmurf
2005-09-29, 19:11
jag har ingen koll på siffrorna men jag brukar äta 3 stadiga måltider om dagen, bananer, mackor i form av hårtbröd...
Nu när jag skriver det så ser jag att jag käkar alldelles för lite tror jag, jag tränar ganska hårt iaf...

lägg till lite fler mål mat
bra riktvärde är 5-6 mål om dagen (efter träningsshake inte inräknat)

Dalì
2005-09-29, 19:32
även om du som kille väger 65kg o tränar 1 timmes styrketräning o sitter still hela tiden annars skulle jag gissa att det är för lite för att växa på... dessutom e han ju hunrig jämt!?

Nej det var ju thomast som vägde som en flicka och åt som en oxå ! ;) :D

Men visst e det för lite ! Oavsett om man väger si eller så.

stoney_king
2005-09-29, 21:19

nja nästan... 75.5... idag.... 1.85 m

stoney_king
2005-09-29, 21:21
Kanske en dum fråga, men dricker du ordentligt?
Själv har jag märkt att jag ibland egentligen bara är törstig när suget sätter in...

Jag försöker dricka ca 3 liter om dagen... vilket jag oftast når upp till....

thomast
2005-09-29, 21:42
Jag väger 80 kg (178cm) och ligger någonstans mellan 2-400 kcal+ när jag äter 2500 kalorier. Nätt som en liten skolflicka är nog inte en helt klockren beskrivning.

everete
2005-09-29, 21:57
många gånger när man har hungerkänslor så är det vatten man behöver. Prova att alltid ha vattenflaskan med dig och drick lite då och då.

WHITEFOLKS
2005-09-29, 22:50
ThomasT: menar du på fullt allvar att du ligger 2-400kcal över din förbrukning om du äter 2500kcal? Det låter i mina ögon som sinnesjukt låg nivå, ligger du i sängen hela dagen eller? :)

thomast
2005-09-30, 08:25
ThomasT: menar du på fullt allvar att du ligger 2-400kcal över din förbrukning om du äter 2500kcal? Det låter i mina ögon som sinnesjukt låg nivå, ligger du i sängen hela dagen eller? :)

Jag är inaktiv en stor del av dagen men jag brukar styrketräna, komma ut med hunden lite och städa under dagarna.

Dalì
2005-09-30, 09:58
Sedan äter du inte heller för att bygga muskler?

thomast
2005-09-30, 14:44
Sedan äter du inte heller för att bygga muskler?

Jo?

Dalì
2005-09-30, 16:32
Du får göra en egen tråd, vi kapar en just nu :em:

Philippp
2005-09-30, 17:11
Thomast KCAL intag per dag låter hur bra som helst, samma som jag har på vanliga tränings dagar och då ligger min vikt på 80 - 1.78, beror ju hur man delar upp maten hur snabbt man förbränner också, vi kanske inte äter lika ofta tex

BruTTan
2006-01-12, 09:38
Så vi reder ut det här med måltiderna. När du skicka en lista på hur ofta och mycket du äter om dagen så borde du inte vara hungrig, det kan vara sötsug som lurar dig. Jag menar, du äter vanligtvis frukost, 3 lagade mål om dagen, 3 mellisar, gainer efter träning och ett kvällsmål. Det är typ nio mål mat om dagen varav 3 av dom är lagade, du e sååååååå duktig! Så om du verkligen är hungrig... det skulle vara otroligt :eek:
Keep on :eating: and :bpump: = :bow:

Pepz
2006-01-12, 09:42
tråden är ju gammal
han har nog fått hjälp iom att han gått upp från 75kg som han nämner här till 83kg i träningsjournalen..

BruTTan
2006-01-13, 11:41
tråden är ju gammal
han har nog fått hjälp iom att han gått upp från 75kg som han nämner här till 83kg i träningsjournalen..

Nja, senast förra veckan sa han att han käkade 3 gånger om dagen, fast då menade han lagade mål, han räknade inte ens mellisarna och det andra...
*uppdate* :D