handdator

Visa fullständig version : Ni som kan juridik

palme
2005-09-28, 14:25
Har en kompis som blivit dömd till 200 timmars samhällstjänst, om han skiter i att göra den vad blir det då? Fängelse eller böter?

Åtalet gällde inbrott, stöld och allt annat som det innebär.

JJ
2005-09-28, 14:28
Det är ett alternativ till fängelse vad jag vet. Men är inte hundra, vore konstigt om man kunde köpa sig fri från ett straff.

Peter-N1
2005-09-28, 14:36
Har en kompis som blivit dömd till 200 timmars samhällstjänst, om han skiter i att göra den vad blir det då? Fängelse eller böter?

Att döma någon till samhällstjänst går bara om den dömde godkänner detta. Så din kompis måste ha godtagit samhällstjänst som ett alternativ till fängelse.
Att han dömdes till 200 timmar tyder på att han hade riktigt tur som inte åkte in, eftersom 200 timmar är maxstraffet för samhällstjänst.

Om man inte fullgör sin samhällstjänst så får han krypa in istället. I hans dom står det hur många månader som han får sitta i fängelse. I domen står det tex dömd till x antal månader i fängelse eller motsvarande 200 timmars samhällstjänst.

Han bör nog fundera mer än en gång innan han bestämmer sig för att skippa samhällstjänsten.

Helena B
2005-09-28, 14:38
Samhällstjänst är en villkorlig dom och är värre än bara böter. Men du kan även få samhällstjänst förenat med dagsböter. Eftersom gränsen vid samhällstjänst går vid 240 timmar och din vän fick 200 så kan jag tänka mig att det skulle bli varning och sedan fängelse om han struntar i det.

Om din vän inte inte iakttar vad som åligger honom enligt den villkorliga domen, får domstolen under förutsättning av en åklagare före prövotidens utgång anhängiggöra talan om det, efter omständigheterna:
* Besluta att varning skall meddelas den dömde.
* Undanröja den villkorliga domen och bestämma annan påföljd för brottet.

När han fick sin dom fick han även veta vad påföljden skulle bli om han skulle ha fått fängelse istället.

Hoppas detta hjälpte ;)

palme
2005-09-28, 14:38
Att döma någon till samhällstjänst går bara om den dömde godkänner detta. Så din kompis måste ha godtagit samhällstjänst som ett alternativ till fängelse.
Att han dömdes till 200 timmar tyder på att han hade riktigt tur som inte åkte in, eftersom 200 timmar är maxstraffet för samhällstjänst.

Om man inte fullgör sin samhällstjänst så får han krypa in istället. I hans dom står det hur många månader som han får sitta i fängelse. I domen står det tex dömd till x antal månader i fängelse eller motsvarande 200 timmars samhällstjänst.

Han bör nog fundera mer än en gång innan han bestämmer sig för att skippa samhällstjänsten.

Han vill inte sitta inne, men ifall skippandet av samhällstjänst bara skulle leda till böter hade han helldre tagit det än att jobba grattis varje helg i en evighet.

Men men dont do the crime if you cant do the time ;)

Tack.

Rockhard
2005-09-28, 14:39
Shit 200 timmar är ju ingenting. Kan man verkligen få det istället för flera månader i fängelse?

Peter-N1
2005-09-28, 14:45
Samhällstjänst är en villkorlig dom och är värre än bara böter. Men du kan även få samhällstjänst förenat med dagsböter. Eftersom gränsen vid samhällstjänst går vid 240 timmar

Är det ändrat från 200 till 240?

Helena B
2005-09-28, 14:47
Är det ändrat från 200 till 240?

Om det inte har sänkts sen förra året. Min lagbok är från 2004 ;)

Besserwisser
2005-09-28, 14:59
Samhällstjänst är en villkorlig dom och är värre än bara böter. Men du kan även få samhällstjänst förenat med dagsböter. Eftersom gränsen vid samhällstjänst går vid 240 timmar och din vän fick 200 så kan jag tänka mig att det skulle bli varning och sedan fängelse om han struntar i det.

Om han ska komma undan med en varning krävs det en väldigt bra förklaring, närmast i stil med att han inte kan lastas för att han inte utfört samhällstjänsten. Att man struntar i samhällstjänsten eller prioriterar bort den till förmån för sitt "vanliga" liv, är ingen ursäkt som accepteras.

Peter-N1
2005-09-28, 15:01
Shit 200 timmar är ju ingenting. Kan man verkligen få det istället för flera månader i fängelse?

Ja, som det ser ut idag.

Då tar man hänsyn till tidigare brott, innebörden för en person att få fängelse (förlust av jobb m.m.)

Tycker nog att samhällstjänst och fotboja kan vara ett alternativ ibland. Men generellt sett tycker jag att straffen i Sverige är löjligt låga.

90% av de personerna som vi griper är straffade förut. Alltså återfallsförbrytare.

Varje brottsling i Sverige har hur många brottsoffer som helst på sitt samvete. Man tror att brottslingarna i Sverige är mycket fler än det är. Men faktum är att det är samma personer som begår brott på brott på brott.

Vi griper dem, om vi har riktigt tur blir de dömda, men till ett patetiskt straff och sedan är det ute igen.

Har två färska bra exempel på det. Grep en kille för mordförsök för någon vecka sedan. Han högg en kille med kniv flera gånger.
Hans senaste dom var grov misshandel. Han hade slagit en kille med järnrör flera gånger i huvudet. Han blev dömd till 4 månaders sluten ungdomsvård.

Var ute snabbt igen och högg ner den här killen.

Ett annat exempel var en kollega som blev påkörd av en buse. Han hade också suttit några månader på ungdomsanstalt för att ha våldtagit en 15 år gammal tjej!!!

Han fick några månader för det!!!! Då tog de hänsyn till hans ringa ålder.
Han är tydligen tillräckligt gammal för att våldta en tjej och köra på en polis.

Ledsen för OT:n.

Peter-N1
2005-09-28, 15:02
Om det inte har sänkts sen förra året. Min lagbok är från 2004 ;)

Du har säkert rätt. Jag tog det från huvudet, men var ganska säker på siffran.
Men din siffra verkar säkrare ;)

palme
2005-09-28, 15:03
Så tycker du att vi ska börja dömma fjortisar som vuxna som de gör i USA och England? Stödjer helt klart det förslaget!

Känns bra att jobba som snut va? *rolleyes*

Helena B
2005-09-28, 15:04
Om han ska komma undan med en varning krävs det en väldigt bra förklaring, närmast i stil med att han inte kan lastas för att han inte utfört samhällstjänsten. Att man struntar i samhällstjänsten eller prioriterar bort den till förmån för sitt "vanliga" liv, är ingen ursäkt som accepteras.

Inte komma undan, det var inte så jag menade. Utan om han struntar i det så blir han först varnad innan det skulle bli fängelse.

Mental
2005-09-28, 15:06
Så tycker du att vi ska börja dömma fjortisar som vuxna som de gör i USA och England? Stödjer helt klart det förslaget!

Nej för fan, är man 14 óch våldtar man någon så är man ju snudd på oskylldig, man är ju för ung för att förstå konsekvenserna, eller? *rolleyes*

palme
2005-09-28, 15:07
Nej för fan, är man 14 óch våldtar man någon så är man ju snudd på oskylldig, man är ju för ung för att förstå konsekvenserna, eller? *rolleyes*

Tydligen så är man det i Sverige...

Återigen ett bevis på att lagarna inte fungerar och att folk som tar lagen i egna händer gör rätt.

Mental
2005-09-28, 15:09
Tydligen så är man det i Sverige...

Återigen ett bevis på att lagarna inte fungerar och att folk som tar lagen i egna händer gör rätt.

Nejdå, medborgargarden är lika fel det. Så olyckligt när de hämnas på fel personer. Ser gärna ett skärpt rättsläge och fler poliser, men fan inte någon generell hämdamnesti.

Peter-N1
2005-09-28, 15:12

Är man 17 år och våldtar så vet man mycket väl vad det innebär.
Vid 14 är man omyndig och utan straffansvar, som det ser ut idag. Det säger jag inget om.

Det jag reagerar på är 16-19 åringar kan göra vad som helst idag och komma undan med det. Gå in på polisens hemsida och titta på händelser i helgen. Tror vi hade 4 våldtäkter, flera knivskräningar m.m.
Majoriteten av dessa utförs av 16-19 åringar.

För att svara på din fråga. Jag trivs med mitt jobb.

Peter-N1
2005-09-28, 15:28

Hittade det här:

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19890928.HTM

palme
2005-09-28, 15:29
Hittade det här:

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19890928.HTM

Aaa tackar för den!

Besserwisser
2005-09-28, 15:40
Inte komma undan, det var inte så jag menade. Utan om han struntar i det så blir han först varnad innan det skulle bli fängelse.

Jag menade komma undan i första läget. M.a.o. en varning utdöms sällan, i de allra flesta fall utdöms alternativstraffet (fängelse i visst antal månader).

Helena B
2005-09-28, 15:47
Jag menade komma undan i första läget. M.a.o. en varning utdöms sällan, i de allra flesta fall utdöms alternativstraffet (fängelse i visst antal månader).

Vet inte hur det är i praktiken ;) Berättade bara vad lagen säger.

Besserwisser
2005-09-28, 16:21
Vet inte hur det är i praktiken ;) Berättade bara vad lagen säger.
Lagen säger inte att en varning skall utdelas först, blott att rätten får meddela varning.