handdator

Visa fullständig version : Varför inte MVG i betygen?

Cupofcoffee
2005-09-28, 14:00
Har ni också stött på kurser och uppgifter där man inte kan få betyget MVG? Hur kommer det sig att man väljer att inte använda alla beteckningar på betygsskalan?

Jag har aldrig fått höra en riktig motivering på varför en elev inte kan få mycket väl godkänt i en eximination.

Har ni någon förklaring?

Mental
2005-09-28, 14:02
Har ni också stött på kurser och uppgifter där man inte kan få betyget MVG? Hur kommer det sig att man väljer att inte använda alla beteckningar på betygsskalan?

Jag har aldrig fått höra en riktig motivering på varför en elev inte kan få mycket väl godkänt i en eximination.

Har ni någon förklaring?

Högskola/uni nu va?

Många kurser har inte ens VG utan bara IG/G

Rockhard
2005-09-28, 14:17

Har ni någon förklaring?

mvg vg osv är ju inte hur många poäng man får på ett prov. Det är en kunskapsnivå, så om provet är för lätt ska man ju inte kunna få högsta betyg.

Dumleman
2005-09-28, 14:23
På högskola/uni läggs större fokus på kunskapen än på betygen :).

Rockhard
2005-09-28, 14:24
På högskola/uni läggs större fokus på kunskapen än på betygen :).

:MrT: och vad innebär det?

Toel
2005-09-28, 14:50
på högskola/uni läggs större fokus på kunskapen än på betygen .

:laugh: ;)

jwzrd
2005-09-28, 14:52

Ja det innebär just det att man bryr sig om vilka saker du lärt dig och kan snarare än just att du fick 74 på provet.

"Jag kan 74 i svenska!" säger liksom inte så mycket. Det gamla sättet att sätta betyg fungerande mer åt det hållet. Där fick du mer eller mindre nästan en position bland alla på skolan utifrån hur bra du var utifrån dom. Hamnade du i en bra klass? Svår lycka!

Garnax
2005-09-28, 14:57
Antingen klarar du en kurs, lärt dig det man ska.

Eller så klarar man den inte, du har inte lärt dig det du ska...

Sen HUR väl du klarar kursen spelar ingen roll, du behöver bara klara den.

Du har ingen gradering på IG, det ifrågasätter du nog inte...

Du klarar inte kursen och får ett IG, sen HUR dåligt det gått spelar mindre roll.
Du klarade dig inte.

Annars borde man ha IG1-IG2-IG3 som en gradering på hur mycket under G du ligger

Rockhard
2005-09-28, 15:03
Ja det innebär just det att man bryr sig om vilka saker du lärt dig och kan snarare än just att du fick 74 på provet.

Jo men meningen är ju att kunskapenska kunna översättas i ett betyg, så att kunskap=betyg. Nationella prov är det bästa tycker jag då det blir rättvist mellan skolorna och man kan lättare lägga betygsnivåerna så den stämmer överens med kunskapen.

"Jag kan 74 i svenska!" säger liksom inte så mycket. Det gamla sättet att sätta betyg fungerande mer åt det hållet. Där fick du mer eller mindre nästan en position bland alla på skolan utifrån hur bra du var utifrån dom. Hamnade du i en bra klass? Svår lycka

Dom hade ändrat betygssystemet när jag började men enligt en av mina lärare i gymnasiet så var det ett missförstånd bland många lärare att man skule ge ett visst antal 5:or, 4:or osv. Han berättade om en jätteduktig klass han hade haft där han gett de flesta 5:or resten 4:or och det hade inte varit några problem..

jwzrd
2005-09-28, 15:06
Jo men meningen är ju att kunskapenska kunna översättas i ett betyg, så att kunskap=betyg. Nationella prov är det bästa tycker jag då det blir rättvist mellan skolorna och man kan lättare lägga betygsnivåerna så den stämmer överens med kunskapen.

Dom hade ändrat betygssystemet när jag började men enligt en av mina lärare i gymnasiet så var det ett missförstånd bland många lärare att man skule ge ett visst antal 5:or, 4:or osv. Han berättade om en jätteduktig klass han hade haft där han gett de flesta 5:or resten 4:or och det hade inte varit några problem..

Hur kan det vara ett missförstånd? Snarare din lärare som är pantad. Om betygen utgår ifrån medel så är det ett relativt system. Någon slår sen tärning om var gränsen mellan 5 och 4 går vilket i princip innebär att man väljer godtyckligt vilka som ska få femman.

Jag undrar iofs också över hur en kurs inte kan ha MVG som maxbetyg, men med prov är det naturligt att det inte är förrän i slutet av kursen som proven kan generera ett MVG (på det provet då).

Trance
2005-09-28, 15:10
Angående max antal femmor så var det enligt skolverkets bestämmelser, detta ändrades eftersom man fattade hur efterblivet det var.

Angående mvg etc på en kurs, vissa institutioner på högskolor så är VG högsta betyg.

Rockhard
2005-09-28, 15:14
Hur kan det vara ett missförstånd? Snarare din lärare som är pantad. Om betygen utgår ifrån medel så är det ett relativt system. Någon slår sen tärning om var gränsen mellan 5 och 4 går vilket i princip innebär att man väljer godtyckligt vilka som ska få femman.

Det tyckte nog inte eleverna. Och eftersom han fick igenom deras betyg så var ju tydligen systemet öppet för egen tolkning. Då var det snarare andra lärare som var pantade som gav bra analfabeter 5 i svenska och bra elever 1 om dom hamnat i "fel" klass..

eoas74
2005-09-28, 15:14

Många (men långt ifrån alla) lärare gjorde det enkelt för sig och delade ut lika många femmor som ettor och lika många fyror som treor i sin klass istället för att göra sig omaket att, med hjälp av nationella prov, avgöra hur klassen låg till jämfört med resten av landet, och sätta betyg därefter.

Med det relativa betygen kunde en helt exceptionell klass i terorin få femmor allihopa (eller en supersopig ettor allihopa). Ju mer en klass avvek från ett medelbetyg i klassen på 3, desto mer krävdes det dock att läraren vågade/orkade/iddes/ville sticka ut hakan och argumentera för att klassen låg över/under rikssnittet och förtjänade ett medelbetyg skiljt från 3.

Fast det är ju historia nu - 74:orna eller 75:orna var sista årskursen med relativa betyg i gymnasiet.

eoas74
2005-09-28, 15:16
Och mer on topic, det finns ju t ex projektkurser där du deltar i en projektgrupp och inte individuellt. Där är det vanligt med bara G och IG, alltså snarast deltagit, icke deltagit, för att det kan vara svårt att avgöra om alla i gruppen bidragit lika mycket till resultatet.

jwzrd
2005-09-28, 15:18
Det tyckte nog inte eleverna. Och eftersom han fick igenom deras betyg så var ju tydligen systemet öppet för egen tolkning. Då var det snarare andra lärare som var pantade som gav bra analfabeter 5 i svenska och bra elever 1 om dom hamnat i "fel" klass..

Men... Rockhard. Hamnar du i en bra klass så ligger medel snorhögt. Ett bra resultat sett till kunsperna ger dig betyget 2-3 istället för VG sett till kunskapen.

jwzrd
2005-09-28, 15:20
Betygsystemet som sådant är iofs fortfarande sopigt med tanke på spånen på barn och fritid, verkstadsprogram osv som har mycket lättare kurser i svenska, engelska och matte men som ändå får betyg på samma ämnesnamn som alla andra. Matte A för BP är inte samma som Matte av för naturprogrammet. Tveksamt om MVG på BP-Matte A ens ger dig G på natur.

Hobbes
2005-09-28, 15:20
Vet exempelvis att man vid Historia institutionen vid Växjö Universitet gav en ytterligare gradering utöver VG, VG 1-5 har jag för mig skalan var. Dock vill jag dra mig till minnes att officiella dokument inte visade mer än VG. (vid uppsats, tror det bara rörde sig om kandidat och magisternivå)

Har aldrig stött på MVG i Svenska universitets världen.

Gillade skarpt Kanada, där man använder sig av betygssystemet med bokstäver, alltså ett F är fail - D innebär att man klarade sig över 50% gränsen sen är skalan upp till A+. På något sätt så blir kunskapen graderad, givetvis finns det för och nackdelar med detta oxå, som med det svenska betygsystemet.

Rockhard
2005-09-28, 15:22
Men... Rockhard. Hamnar du i en bra klass så ligger medel snorhögt. Ett bra resultat sett till kunsperna ger dig betyget 2-3 istället för VG sett till kunskapen.

Ja om läraren sätter betyg relativt till medel i klassen. Enligt eoas74 skulle betygen sättas relativt ett nationellt medel. Det var väl så min gamla lärare gjorde. Exakt hur det var tänkt att det skulle fungera vet jag inte men lärarna gjorde tydligen lite hur dom ville.

Hobbes
2005-09-28, 15:28
Och mer on topic, det finns ju t ex projektkurser där du deltar i en projektgrupp och inte individuellt. Där är det vanligt med bara G och IG, alltså snarast deltagit, icke deltagit, för att det kan vara svårt att avgöra om alla i gruppen bidragit lika mycket till resultatet.

Förstår vad du menar, men det ligger nog lite i tänket att om du varit med så är du själv en självständig lärande individ. Ansvaret att du lärt dig något under din närvaro ligger hos dig.

Har läst 2 kurser på vid Göteborgs Universitet, som var Godkänt/Icke Godkänt betyg på, men då skrev vi paper som presenterades vid seminarie.

Tillbaka till din fråga, samma sak hamnar i ljuset när man skriver uppsats och är fler än en. Har av den anledningen alltid skrivit själv, så har jag fått bra betyg på dem men framförallt lärt mig en jäkla massa.

Rockhard
2005-09-28, 15:28
Betygsystemet som sådant är iofs fortfarande sopigt med tanke på spånen på barn och fritid, verkstadsprogram osv som har mycket lättare kurser i svenska, engelska och matte men som ändå får betyg på samma ämnesnamn som alla andra. Matte A för BP är inte samma som Matte av för naturprogrammet. Tveksamt om MVG på BP-Matte A ens ger dig G på natur.

Därför man borde köra nationella prov. Vet inte om dom görs längre. För några år sedan när jag gick i gymn. gjorde vi ju sådana men lärarna kunde då välja att strunta i ett IG för att man hade ju fått MVG på hennes prov. Vet inte varför det inte bara fungerar som på högskolan, ett prov och det ger betyget.

Rockhard
2005-09-28, 15:30
Ang högkolan och bara G/IG. En kompis som läser medicin på KI, han har bara gått en termin iofs, men alla deras kurser har varit godkänd eller underkänd bara.

jakke
2005-09-28, 16:48
Vi har betyg: 3-5 är godkännt. sen finns det ord förbetygen också men dom kan jag inte..
Sedan är det alltid bara tentorna som ger betyg. Labbar/pm/Inluppar kan bara ge U(fail), R(rest), G

Metal_boy_
2005-09-28, 16:54
Är väl så jävla enkelt att prov oftast inte innefattar allt inom läroämnet och bedöms efter den totala kunskapen.

z_bumbi
2005-09-28, 19:35
Ja om läraren sätter betyg relativt till medel i klassen. Enligt eoas74 skulle betygen sättas relativt ett nationellt medel. Det var väl så min gamla lärare gjorde. Exakt hur det var tänkt att det skulle fungera vet jag inte men lärarna gjorde tydligen lite hur dom ville.

Enligt ett nationellt medel men i praktiken oftast medel på en skola vilket när det gäller mindre skolor gav en del lustiga betyg, särskilt från högstadiet. Vissa grundskolor var kända för att ha låga respektive höga betyg vilket klart visade sig när man kom upp på gymnasiet.