Visa fullständig version : Bra att ta proteinpulver efter styrka och före cardiopass?
vanligtvis brukar jag köra cardio och styrkepass separat, men för att effektivisera tiden lite hade jag nu tänkt att köra 45 minuters promenader efter mina styrkepass. Nu till min fråga: Är det bra att ta vassleproteinpulver efter gympasset och sedan direkt gå en promenad på 45 minuter. Detta för att vara säker på att inte bryta ner muskelmassa under promenaden. Ca 30 min efter promenaden tar jag sedan vassleprotein igen plus att jag intar snabba kolhydrater som tex maltodextrin. Är proteindrinken efter styrkepasset helt onödig? gör den ingen nytta eftersom jag sedan efter promenaden intar proteinpulver igen, men nu också med maltodextrin?
Hoppas jag kan få hjälp med detta!
WHITEFOLKS
2005-09-27, 23:44
Promenaden kör du ju mer för fettförbränning än för Konditionsträning eller hur? Om du dricker din shake innan promenaden kommer nog fettförbränningen vara i stort sett avstängd. Hur mycket det skulle påverka återhämtning och ev. nedbrytning av muskler att vänta till efter promenaden är dock svårt att säga. Du får prioritera vad du tycker är viktigt helt enkelt.
Skulle även rekommendera lite "hårdare" konditionsträning än en promenad :)
Om du dricker din shake innan promenaden kommer nog fettförbränningen vara i stort sett avstängd.
Kommer fettförbränningen vara avstängd trots att jag bara intar vasslepulver före promenaden?, det är ju inga kolhydrater i denna drink?
King Grub
2005-09-28, 07:03
Vassle frisätter lika mycket insulin som samma energimängd druvsocker.
Ok, tack för hjälpen!
Då är det alltså inte så smart att ta protein före cardiopasset om man är ute efter fettförbränning?
Men är det tillräckligt att ta proteinpulver och maltodextrin efter styrkepasset och fettförbränningspasset? (Styrka ca 50 min cardio 45 min). Kan jag få en negativ proteinbalans av detta? Är det negativt för muskelbyggandet? För övrigt ligger jag på ett högt proteinintag ca 2,8-3 g per kg kroppsvikt.
Och som jag har läst i några trådar så verkar det vara bättre för fettförbränningen att köra cardio med högre puls (ca 75 % av max) än vad man har vid lågintensiva promenader (just nu brukar jag köra 55-60 % av max)? Bör tiden på cardiopasset minskas om man kör tex löpning eller trappmaskin på 75 % av max istället för lågintensiva promenader?
Ber om ursäkt om dessa frågor är sådana som redan tjatats..
King Grub
2005-09-28, 08:11
Det är alltid sämre att köra båda formerna av träning i samma pass. Har du möjlighet är det bättre att separera dom med så många timmar som möjligt mellan. Du kan aldrig få bästa resultat från styrketräningen om du följer upp det passet med mer träning.
Jag vet inte om det finns någon tidsrymd som man "skall" träna konditionsträning, oavsett intensitet. Det beror väl på hur mycket energi du anser dig behöva förbruka, och det i sin tur beror på ditt energibehov, energiförbrukning och energiintag i övrigt.
Jag vet inte om det finns någon tidsrymd som man "skall" träna konditionsträning, oavsett intensitet. Det beror väl på hur mycket energi du anser dig behöva förbruka, och det i sin tur beror på ditt energibehov, energiförbrukning och energiintag i övrigt.
Ok då är det kanske bättre att jag fortsätter med min morgoncardio..
Jag har tidigare gått promenader på 60 min med 60 % av maxpuls.
Men om vi säger så här; Om jag nu ska jogga, köra trappmaskin etc på 75 % av maxpuls istället för att promenera och gör detta 60 min, då förbrukar jag mer energi och i min diet ligger jag på energiminus. Kan denna ökning av energiförbrukning i min morgonträning göra så att jag lättare blir övertränad och därmed går mina resultat i botten?
King Grub
2005-09-28, 08:29
Ju mer och intensivare träning du bedriver, desto större krav ställs på att du sköter återhämtning och kvalitativt näringsintag korrekt, oavsett vilken träningsform det handlar om. Och ju lägre energiintag du har, desto mindre marginaler har du att spela med.
Ju mer och intensivare träning du bedriver, desto större krav ställs på att du sköter återhämtning och kvalitativt näringsintag korrekt, oavsett vilken träningsform det handlar om. Och ju lägre energiintag du har, desto mindre marginaler har du att spela med.
Tackar så mycket. Om jag har fattat det rätt så borde jag kunna byta ut promenaderna på 60 min mot tex kortare 30-40 min intensivare cardioträning (75 % av max) och ändå förbruka mer energi än vad de timmeslånga promenaderna gör och därmed bränna mer kcal på kortare tid? Har jag rätt?
Med detta sätt blir ju träningen mer tidseffektiv, och det är vad jag är ute efter =)
För att inte nämna att högeffektiv träning har en mer positiv inverkan på kondition och insulinkänslighet än gång...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.