handdator

Visa fullständig version : Har Henrik Pontén rätt?

Nitrometan
2005-09-27, 18:19
"Piratkopieringen minskar kraftigt" - säger Henrik Pontén på Antipiratbyrån och det är för att de på APB är duktiga och skrämmer folket.

Artikel i Computersweden (http://computersweden.idg.se/ArticlePages/200509/26/20050926093310_CS264/20050926093310_CS264.dbp.asp), om det strular - prova med webbkoden pearl.

Det är inte det intrycket jag har.

Vad säger ni?

Pudzianovski
2005-09-27, 18:21
Jag har inte heller det intrycket. Verkar som han är blind.

Baan
2005-09-27, 18:22
vette fan, svårt få ett helhetsintryck av vad som händer i landet, men iaf, jag tror inte dom flesta blivit skraja och inte vågar tanka ner något längre, men visst finns det säkert en del som lagt av med dc och gått till "säkrare" nerladdningsmetoder som bittorrent. tror det är mest folk som tankar lite spontant som blivit lite rädda och kanske slutat helt, men inbitna fildelare låter sig nog inte skrämmas. tror jag.

Olsson
2005-09-27, 18:36
Jag tror bara det uttalandet är ett nytt försök till att folk att sluta med piratkopiering. Typ "andra har slutat, då borde jag också sluta". Möjligen att användningen av DC har minskat, men torrents osv har nog ökat.

Sve
2005-09-27, 18:41
vette fan, svårt få ett helhetsintryck av vad som händer i landet, men iaf, jag tror inte dom flesta blivit skraja och inte vågar tanka ner något längre, men visst finns det säkert en del som lagt av med dc och gått till "säkrare" nerladdningsmetoder som bittorrent. tror det är mest folk som tankar lite spontant som blivit lite rädda och kanske slutat helt, men inbitna fildelare låter sig nog inte skrämmas. tror jag.

Nå hur gick det med dina egna datorer då.
och vad för olagligheter innehöll de? barnporr?

Loke
2005-09-27, 18:42
Grupper lägger ner och skapas hela tiden. Ofta handlar det bara om omstrutureringar, personerna bakom är de samma. Detta vet alla som bryr sig om ämnet.

Jag tycker det verkar som att vissa grupper har slutit sig en aning mot omvärlden... Men det kanske snarare är så att grupperna var onödigt öppna för ett antal år sedan. Grejer sprids kanske inte lika snabbt nu, men det mesta kommer i alla fall ut till slut.

Nitrometan
2005-09-27, 18:48
De riktigt inbitna använder sig säkert av en eller annan form av "darknet".

Men Henrik Pontén tror att han är så duktig...

aliquis
2005-09-27, 18:52
Jag vet iaf att JAG inte wärschar något typ, varit dåligt med DVDs länge, annars tror jag mest saker o ting har ändrats lite, mer registrerade torrentssiter o ftps o sådant o mindre p2p.

aliquis
2005-09-27, 19:19
kom på att i mitt fall beror det väl mest på att jag inte var nöjd med disken och därför inte har använt den och därför alltid har haft fulla diskar, skall returnera den så kanske det löser sig ;)

King Grub
2005-09-27, 19:26
Jag har inte märkt att den har minskat, vare sig antalet releaser eller hur snabbt dom kommer ut.

Baan
2005-09-27, 19:30
Nå hur gick det med dina egna datorer då.
och vad för olagligheter innehöll de? barnporr?

ja det undrar du säkert. fortsätt undra.

Bjorne
2005-09-27, 19:30
Även om den har minskat, så är det fortfarande otroligt många som delar filer. Scenen omstruktueras som sagt hela tiden, vilket kanske ger apb intrycket att det minskar.

TV-rips av allt möjligt kommer direkt efter sändning, spel crackas och släpps (nu senaste DoD:S), filmer spottas ut konstant 24/7, desamma gäller program. Så det är knappast så att scenen är svag i dagsläget :p

Nitrometan
2005-09-27, 19:33
TV-rips är ju en ren service till de som råkar bo i länder där programmet ej sänds. :thumbup:

Baan
2005-09-27, 19:36
TV-rips är ju en ren service till de som råkar bo i länder där programmet ej sänds. :thumbup:

amen. fler tv-rips! :thumbup: :D

The_RobRoy
2005-09-27, 20:09
Jag har inte märkt att den har minskat, vare sig antalet releaser eller hur snabbt dom kommer ut.

snackar vi DVD så har det verkligen ändrats hur snabbt dom kommer ut.

Yankeee
2005-09-27, 20:13
Jo, DVDR har minskat betydligt tycker jag. Tar längre tid innan de kommer inte och mindre folk "har" dem.

hasse36
2005-09-28, 08:55
Angående DVD-R
På "Världens Största Tracker" så ökade antalet DVD-R mycket kraftigt för ca ett år sedan. Backar vi bandet till våren 2004 så kom det kanske ett par DVD-R om dagen och i December 2004 så låg hastigheten på ca 25 per dag.

Idag läggs ca 20 DVD-R ut varje dag. Det skall inte tolkas som att fildelningen minskar utan det beror snarare på att förrådet sinar. Det senaste året har 7000-8000 DVD-R lagts upp på "Världens Största Tracker" - dubbletter borträknade.

Vad gäller nya filmer har tillgången aldrig varit bättre.

mini
2005-09-28, 09:27
Henrik Pontén har väl aldrig haft rätt förr, så varför skulle han ha det nu?

MasterChief
2005-09-28, 09:36
Apropå Pontén så var jag på en mässa där han var föreläsare. Intressant men föga nydanande. Däremot så var även Persbrandt med och blev intervjuad. Under intervjun fick han frågan vad han tyckte om piratkopiering: " Tja, jag förstår inte vitsen med det. Vem fan vill hålla på ladda ner något i dagar och sen få värdelös kvalitet?". :D
Bra koll en av Sveriges bästa skådisar har om problemet, som enligt Ponténs föreläsning innan, gör att han kan förlora jobbet.

Jag var väldigt nära att fråga honom om 20 minuter och dvd är vad han kallar lång tid och dålig kvalitet. Men eftersom mässan var för branschfolk inom film så gjorde jag inte det. :D

The_RobRoy
2005-09-28, 11:24
Angående DVD-R
På "Världens Största Tracker" så ökade antalet DVD-R mycket kraftigt för ca ett år sedan. Backar vi bandet till våren 2004 så kom det kanske ett par DVD-R om dagen och i December 2004 så låg hastigheten på ca 25 per dag.

Idag läggs ca 20 DVD-R ut varje dag. Det skall inte tolkas som att fildelningen minskar utan det beror snarare på att förrådet sinar. Det senaste året har 7000-8000 DVD-R lagts upp på "Världens Största Tracker" - dubbletter borträknade.

Vad gäller nya filmer har tillgången aldrig varit bättre.

du kan inte kolla historiskt på DVDr sådär, eftersom det formatet för spridning bara excisterat något år, i början hade inte så många DVD brännare och uppkopplingshastigheten va lägre, alltså var inte formatet inte lika populärt i början.

Förr var det SVCD som gällde för dom som gillade att bränna ut film och kolla på dvd spelaren.

Det man kan titta på och som ponten menar är hur tidigt filmer från DVD källa släpps på scenen. Det har blivit mycket sämre på sista tiden. Först skrämde dom alla som va DVD Screener supliers, genom att lägga in en märkning på skivan så dom kunde se vems exemplar det var som rippats + att dom satte dit en kille rätt rejält.

Sen har många stora amerikanska grupper blivit skrämda/anhållna, så dom sprider inte sina NTSC DVDer lika tidigt till oss i europa längre.

bosse_brutal
2005-09-28, 12:23
hur kan man veta om nerladdningen minskat egentligen?

Dumleman
2005-09-28, 12:39
hur kan man veta om nerladdningen minskat egentligen?
Ett teoretiskt sätt är att kolla hur mycket bandbreddsanvändadet har minskat/ökat. Sen kan man med en statistik urvalsundersökning uppskatta ungefär hur stor andel som är warez men jag tror inte att apb har inte rätt att göra det. Sen om det går att genomföra i praktiken vet jag inte.

Kwon
2005-09-28, 13:18
Henrik Pontén har väl aldrig haft rätt förr, så varför skulle han ha det nu?

There is a first time for everything! :D

Tomten
2005-09-28, 13:32
Ett teoretiskt sätt är att kolla hur mycket bandbreddsanvändadet har minskat/ökat. Sen kan man med en statistik urvalsundersökning uppskatta ungefär hur stor andel som är warez men jag tror inte att apb har inte rätt att göra det. Sen om det går att genomföra i praktiken vet jag inte.

Mycket trafik nuförtiden är ju krypterad. Jag tror inte det är så lätt att se vilka 1 och 0'or som är warez.

aliquis
2005-09-30, 16:28
Jag får nog ändra mitt svar till att nej, han har fel ;D

aliquis
2005-09-30, 16:28
Mycket trafik nuförtiden är ju krypterad. Jag tror inte det är så lätt att se vilka 1 och 0'or som är warez.typ 99% av all krypterad ftptrafik skulle jag tro ;D