Visa fullständig version : När ska jag börja pumpa hårt?
Tjena! Har nu tränat i snart 3 veckor (på fredag).
Kört relativt lätt med höga reps och 4 set på nästan varje övning.
Har nämligen haft en paus under 7 månader. Innan dess hade jag tränat lite gym under några månader.
Så min fråga till er;
När kan jag börja pumpa rejält och maxa?
-----------------------------------------
Har även en skadefråga. Har ont en bit ovanför handleden på ovansidan.
Gör lite ont när jag trycker där, och även när jag drar handen bakåt.
Sen så knakar den varje gång jag ska strectha handleden i en cirkelrörelse!
Haft detta ett bra tag nu, typ 3 månader. Vad ska jag göra? :(
Runda Grodan
2005-09-27, 16:54
När kan jag börja pumpa rejält och maxa?
Vad menar du? :confused:
Hm, trodde att jag hade skrivit ner det bra!
Menar så att just nu kör jag många reps och 4 set, när kan jag börja köra tyngre vikter/färre reps och testa att börja maxxa på övningar?
Vill börja bygga MUSKLER! *flex*
userfriendly
2005-09-27, 16:56
det tar ju ett tag innan kroppen vänjer sig vid att köra tungt..
men har du tränat hårt förr så har du ju oxå ett minne lixom...
öka succesivt.. typ från 15 reps till 12.. kör så en månad iaf.. osen från 12-10.. o du behöver ju inte gå längre ner än till 6...
till failure ska du ju ALLTID köra!? om så var frågan..
Shadow Warrior
2005-09-27, 16:58
Hm, trodde att jag hade skrivit ner det bra!
Menar så att just nu kör jag många reps och 4 set, när kan jag börja köra tyngre vikter/färre reps och testa att börja maxxa på övningar?
Vill börja bygga MUSKLER! *flex*
Varför skulle du behöva "maxa" för? Sånt är bara för finniga fjortisar som "tävlar" i bänk och för personer som vet vad dom sysslar med (läs har tränat i fler år konstant), lågreppare bygger inte mycket massa heller så håll dej till 6-20reps.
Tack grabbar! precis detta som jag ville höra!
Polare som håller på och skryter i bänk, så jag vettefan vad jag tänkte!
Drar ner till 10-12 reps och nöjer mig med det!
Hur låter det? 3-4 sets?
Runda Grodan
2005-09-27, 17:13
Tack grabbar! precis detta som jag ville höra!
Polare som håller på och skryter i bänk, så jag vettefan vad jag tänkte!
Drar ner till 10-12 reps och nöjer mig med det!
Hur låter det? 3-4 sets?
Kör på det, det blir nog bra. Muskler kan man bygga på många olika sätt men det krävs ofta lite tålamod. Lycka till. :)
keffat_liv
2005-09-27, 17:16
Varför skulle du behöva "maxa" för? Sånt är bara för finniga fjortisar som "tävlar" i bänk och för personer som vet vad dom sysslar med (läs har tränat i fler år konstant), lågreppare bygger inte mycket massa heller så håll dej till 6-20reps.
20 reps!? jag trodde 10-12 var optimalt för massan, så jag kan öka ännu mer i repsantal? (jag tänker bara på massan än så länge;))
Shadow Warrior
2005-09-27, 17:27
20 reps!? jag trodde 10-12 var optimalt för massan, så jag kan öka ännu mer i repsantal? (jag tänker bara på massan än så länge;))
Om vi tar böj eller marklyft så kan du fortfarande köra tungt såvida du vilar lite mellan repsen, säg att du gör 4-6reps nonstop i böjjen, sen står du och pustar ut lite i toppläget innan du gör några till och sen drar några djupa andetag till osv, på så sätt kan man köra tungt och höga repsantal, rest pause kallas det och funkar även i vissa andra övningar.
Det är inte heller ovanligt att byggare kör runt 15reps.
att maxa då och då ger ju dessutom motivation att träna hårdare för att se om man har förbättrad sig
Shadow Warrior
2005-09-27, 19:47
att maxa då och då ger ju dessutom motivation att träna hårdare för att se om man har förbättrad sig
Jag håller inte med, hurvida min träning är progressiv eller inte märker jag från pass till pass och set till set, det behöver inte ha med lågreppare att göra.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.