Logga in

Visa fullständig version : Bucklig bil

bladhet
2005-09-26, 21:23
Skulle åka till jobbet kvart i 2, när jag ska svänga ut på vägen så dundrar en cyklist in i bilen och gör en stor buckla högt upp på höger dörr och ett djupt veck i plåten närmare sparklådan.

Det var två 16åriga fjortisar på cykeln som givetvis inte vill erkänna att det är dom som har kört för fort och att jag stog still.

Kul att måsta betala en självrisk på 4000kr för att två idioter cyklar in i bilen.

Pellefant
2005-09-26, 21:24
Hoppas att det gick bra med cyklisterna.

Jense
2005-09-26, 21:26
skit i cyklisterna! deras fel,.

ring deras föräldrar

Dumleman
2005-09-26, 21:29
Tänk om du hade kört ut en nanosekund senare, då hade du kört på cyklisterna :)

Pellefant
2005-09-26, 21:33
Men varför brakade de in i din bil för, de verkar ju helt blåsta. Är du av uppfattningen att de hade krockat med bilen även om du inte suttit i den?

Kommer din självrisk även gå åt att betala skador på deras cykel?

PowPow
2005-09-26, 21:37
Skulle åka till jobbet kvart i 2, när jag ska svänga ut på vägen så dundrar en cyklist in i bilen och gör en stor buckla högt upp på höger dörr och ett djupt veck i plåten närmare sparklådan.

Det var två 16åriga fjortisar på cykeln som givetvis inte vill erkänna att det är dom som har kört för fort och att jag stog still.

Kul att måsta betala en självrisk på 4000kr för att två idioter cyklar in i bilen.

Kan man köra "för fort" på en cykel? :confused:

Cyklade de på huvudleden du körde ut på? Förstår inte riktigt..

bladhet
2005-09-26, 21:40
Jag skulle svänga ut från en mindre väg till en större, och runt husknuten kommer dom och cyklar, jag måste köra fram på övergångsstället för att se om det kommer någon från höger och de är då dom cyklar in i bilen. Men jag stog stilla när dom körde in i bilen. Just det där övergångsstället borda det vara stopp för cyklister.

PowPow
2005-09-26, 21:42
Jag skulle svänga ut från en mindre väg till en större, och runt husknuten kommer dom och cyklar, jag måste köra fram på övergångsstället för att se om det kommer någon från höger och de är då dom cyklar in i bilen. Men jag stog stilla när dom körde in i bilen. Just det där övergångsstället borda det vara stopp för cyklister.

OK.
Ja, övergångsställen får man ju inte cykla på, så då är det ju inget snack om saken.

slobban
2005-09-26, 21:42
Kom dom cyklande från hamptjärnmoran?

Pellefant
2005-09-26, 21:43
Cyklisterna borde anpassat farten.

Om de inte hade hjälm(över 15 år) så kan du kanske hota med en motanmälan om det om de inte berättar sanningen...

hakkon
2005-09-26, 21:46

I samband med sväng har bilister väjningsplikt mot cyklister om det finns en sådant där cykelövergångställe eller om du korsar cykelbana. Tyvärr

Metal_boy_
2005-09-26, 21:48

japp. Det är 30km/h som gäller, men ingen bryr sig.

PowPow
2005-09-26, 21:56

Ah, ok.
Fast jag tvivlar på att de lyckades överstiga 30km/h ;)

PowPow
2005-09-26, 21:57
I samband med sväng har bilister väjningsplikt mot cyklister om det finns en sådant där cykelövergångställe eller om du korsar cykelbana. Tyvärr

Men var det en cykelöverfart? Var det inte ett vanligt övergångsställe?

Olsson
2005-09-26, 21:58

Gäller det alltid oavsätt hastighetsgräns på vägen? Både 30, 50 och 70 skyltar har jag knäckt. Nästa mål är 90 :D Fast jag vet inte riktigt om jag vågar.

bladhet
2005-09-26, 22:01
Men det spelar egentligen ingen roll om dom blir vållande eller inte, eftersom det tar på deras hemförsäkring så kan dom välja att inte betala mina 4000kr utan rent av skita i det.

Slobban: Nej dom kom inte från hamtjärnmora. Utan dom kom cyklandes på lulevägen vid olivers och jag kom från lillågatan.

bosse_brutal
2005-09-26, 22:05
kollade upp detta i körkortsboken, och det är faktiskt förbjudet att stanna på övergångsställen, dessutom står det att "förbudet att stanna är mycket strängt"

Pellefant
2005-09-26, 22:09
kollade upp detta i körkortsboken, och det är faktiskt förbjudet att stanna på övergångsställen, dessutom står det att "förbudet att stanna är mycket strängt"

Fast det är ju bättre än att bara köra ut då han hade väjningsplikt(antar jag).

Låter som en miss i stadsplaneringen. Påtala det till kommunen så löser de kanske det på nått sätt. (hjälper inte dig, men kanske andra).

Fartman
2005-09-26, 22:24
Ring föräldrarna och gorma.. går det så går det

heltzonicka
2005-09-26, 22:31
Du skulle ha skrämt ungarna med en http://www.oldchristmaslights.com/Propp%20ad%202.jpg

Herkulez
2005-09-27, 07:00
Men det spelar egentligen ingen roll om dom blir vållande eller inte, eftersom det tar på deras hemförsäkring så kan dom välja att inte betala mina 4000kr utan rent av skita i det.

Slobban: Nej dom kom inte från hamtjärnmora. Utan dom kom cyklandes på lulevägen vid olivers och jag kom från lillågatan.
hände morsan exakt samma sak på samma ställe (bakom arbetsförmedlingen va?) förra sommaren. enligt en expert på vägverket hennes kompis kännde så var det cyklistens fel, enligt copsen så var det morsans.

Mental
2005-09-27, 07:29
Du skulle ha skrämt ungarna med en.. [IMG]

Julgransbelysning?

;)

bladhet
2005-09-27, 11:10
hände morsan exakt samma sak på samma ställe (bakom arbetsförmedlingen va?) förra sommaren. enligt en expert på vägverket hennes kompis kännde så var det cyklistens fel, enligt copsen så var det morsans.

hmm Det var lillågatan lulevägen, olivers är på andra sidan. Det gula huset är i vägen för att man ska se något åt höger och istället har dom satt dit en spegel på vänster sida, och för att se i den så måste man köra fram på övergångsstället eftersom cyklisten slickade väggen.

Bamse79
2005-09-27, 12:02

Från mindre till större väg ska är det väl väjningsplikt mot ALL korsande trafik, även cyklister. Sen att du kör ut på övergångsstället och stannar där är också fel...Är det så att du måste köra fram för att se något bör du vara EXTRA uppmärksam...Så tyvärr är det nog ditt fel...Bara casha upp... :cool:

Herkulez
2005-09-27, 15:49
hmm Det var lillågatan lulevägen, olivers är på andra sidan. Det gula huset är i vägen för att man ska se något åt höger och istället har dom satt dit en spegel på vänster sida, och för att se i den så måste man köra fram på övergångsstället eftersom cyklisten slickade väggen.
jepp.

bamse: tyvärr måste man köra fram och stanna på övergångstället ifall det kommer nån bil, annars ser man inte ett skit och det går ju inte att chansa.

Jense
2005-09-27, 16:06

Man kan köra för fort på cykel, har själv blivit stoppad 2 gånger just för detta faktiskt.

bladhet
2005-09-27, 16:13
Från mindre till större väg ska är det väl väjningsplikt mot ALL korsande trafik, även cyklister. Sen att du kör ut på övergångsstället och stannar där är också fel...Är det så att du måste köra fram för att se något bör du vara EXTRA uppmärksam...Så tyvärr är det nog ditt fel...Bara casha upp... :cool:

Om du skulle se hur utfarten ser ut skulle du inte säga samma sak, alla som jag har berättat för säger att det är solklart cyklisternas fel.