handdator

Visa fullständig version : Kan inte läsa DVD+ RW?

Toel
2005-09-26, 19:20
Igår köpte jag mig en DVD+ RW-skiva. Och där börjar problemen. Min dator kan inte känna av att jag stoppar i skivan. Kan det bero på att man har en gammal, cirka 5år, dvd-läsare som inte märker av DVD+ RW? Finns det något sätt att fixa det hela? Eller är skivan helt enkelt kaput?

drkrupp
2005-09-26, 19:27
Om skivan var tom när du köpte den har ju inte läsaren mycket att hitta på den.

Toel
2005-09-26, 19:49
Nej, alltså den märker inte ens av att skivan sitter i! Det står stoppa i skivan i enhet, även när skivan är i.

AndersHermansson
2005-09-26, 19:54
En del gamla spelare klarar inte av DVD+.

Toel
2005-09-26, 19:59
En del gamla spelare klarar inte av DVD+.

Jag kommer ihåg att min gamla, nu snackar vi gamla, dator hade ett likande problem med CD-RW. Den kunde inte läsa RW för den var för gammal. Men så fick jag ett program som gjorde att "lurade" cd-spelare och så gick det att spel upp RW-skivor också (fråga mig inte hur det gick till). Tänkte om det fanns likande till DVD kanske?

hasse36
2005-09-26, 20:46
Igår köpte jag mig en DVD+ RW-skiva. Och där börjar problemen. Min dator kan inte känna av att jag stoppar i skivan. Kan det bero på att man har en gammal, cirka 5år, dvd-läsare som inte märker av DVD+ RW? Finns det något sätt att fixa det hela? Eller är skivan helt enkelt kaput?Om du har köpt en DVD+RW-skiva så har du väl en DVD-brännare. Annars har du inte mycket glädje av den.

DVD-brännare till vettiga priser kom inte förrän hösten 2002.

Har du köpt skivan av en kompis? För att titta på hans "semesterfilmer"? :D

MasterChief
2005-09-26, 20:47
Om du har köpt en DVD+RW-skiva så har du väl en DVD-brännare. Annars har du inte mycket glädje av den.

:D

tigerofsweden
2005-09-26, 20:50
Nej, alltså den märker inte ens av att skivan sitter i! Det står stoppa i skivan i enhet, även när skivan är i.

Ja, är skivan tom så står det att man ska stoppa i skivan, även fast den är i *screwy* :D

Toel
2005-09-27, 14:20
Om du har köpt en DVD+RW-skiva så har du väl en DVD-brännare. Annars har du inte mycket glädje av den.

Nej, jag har ingen DVD-brännare, men en kamrat till mig har. Han skulle bränna in all släktforskning som mina föräldrar gjort. Som backup. Och skivan är bränd och klar, men den fungerar inte hos mig.

Ja, är skivan tom så står det att man ska stoppa i skivan, även fast den är i *screwy* :D

Nej, det gör det inte. Jag vet hur det ser ut när man stoppar i en tom skiva.

Föresten, jag såg nu att jag hade en Hitachi DVD-ROM GD-8000. Om det är bekant för någon?

Toel
2005-09-27, 14:23
Problemet är löst!

Skivan var sönder. Min kompis testade nyss den hemma hos honom, den fungerade inte där heller. Jag trodde DVD-skivor skulle vara tåliga? Det var just därför jag valde bort CD-ROM för DVD skulle vara säkrare? Jaja.

Hades
2005-09-27, 14:26
Skönt att det löste sig. Jag har varit orolig hela morgonen.

reinholdsson
2005-09-27, 14:44
Problemet är löst!

Skivan var sönder. Min kompis testade nyss den hemma hos honom, den fungerade inte där heller. Jag trodde DVD-skivor skulle vara tåliga? Det var just därför jag valde bort CD-ROM för DVD skulle vara säkrare? Jaja.

Är ju samma plast. Men jag upplever det som att dvd är känsligare för repor än cd, men det kan vara jag ;)

En skiva ska hålla i 70 år.

MasterChief
2005-09-27, 14:50
Föresten, jag såg nu att jag hade en Hitachi DVD-ROM GD-8000. Om det är bekant för någon?

Den kan inte läsa RW enligt instruktionsboken (som tog 0.0003s att hitta med Google).

Toel
2005-09-27, 17:59
Den kan inte läsa RW enligt instruktionsboken (som tog 0.0003s att hitta med Google).

Tack!

Fultjack
2005-09-27, 18:08
Skönt att det löste sig. Jag har varit orolig hela morgonen.

:D