handdator

Visa fullständig version : Bästa mjölet?

mini_Arnold
2005-09-26, 14:05
Jag vet bara att det inte är vetemjöl.

Rada upp några bra så jag får det klart för mig.
Rada gärna upp dåliga också så man kan undvika dem.

Med bra menar jag långsamma kolhydrater. Behöver inte smaka gott alltså.
Peace

Jakelol
2005-09-26, 14:17
Grahamsmjöl kanske? eller hur det nu stavas.

King Grub
2005-09-26, 14:18
Grahamsmjöl är också vete.

Rågmjöl, kanske?

Tolkia
2005-09-26, 14:20
Skall du baka eller välja bröd i affären (ja, det spelar roll ...)?

Generellt så är grovt bättre än siktat, fullkorn bättre än kärnvetemjöl, mörkt bättre än ljust. Råg och havre innehåller ämnen som anses gynnsamma för att förebygga hjärt- och kärlsjukdomar etc., men det funkar inte att baka vad som helst på råg/havre/korn/ultrajättegrovmalet fullkornsmjöl (nej, det finns ingen "nyttig" formfranska ... ;) ). I regel behövs en viss del vetemjöl för att få ett bröd som inte är alltför kompakt (med vissa undantag, t.ex. tunnbröd och den där sortens mörka, tunga surdegsrågbrödet, typ "Ilmarinens rågkaka" och pumpermickel). Surdegsbröd sägs vara nyttigare än annat bröd på diverse olika sätt; tror dessutom att sådant bröd har lägre GI. "Långjäst" bröd är "bättre" än "korttidsjäst". Kli och hela korn i degen är också bra, men observera att ett bröd inte automatiskt är nyttigt för att man kan se lite lite "frön" i det, eller för att det är mörkt i fägen (hört talas om sockerkulör och koloritsoja?).

Edit: F.ö. är vetemjöl inte GIFTIGT, även om det kanske inte är vad man skal basera hela sin kost på.

mini_Arnold
2005-09-26, 14:20
Tack för svaren.
King grub: Vad säger du om "majsena"mjöl?

Tolkia
2005-09-26, 14:22
King grub: Vad säger du om "majsena"mjöl?
Det är inte mjöl att baka av (annat än vissa småkakor), det är stärkelse. (du kan tro mig, även om jag inte är Grub)

mini_Arnold
2005-09-26, 14:23
Tack Tolkia, some good shit du skrev ner där. Ska memorera så gott jag kan.
Jag bakar sällan men när det händer så vill jag gärna göra det så nyttigt som möjligt.
Bröd är lätt att välja rätt - ju torrare desto bättre. :D

Mac
2005-09-26, 14:23
Hur är det med Kornmjöl?

mini_Arnold
2005-09-26, 14:25
Det är inte mjöl att baka av (annat än vissa småkakor), det är stärkelse. (du kan tro mig, även om jag inte är Grub)
Hehe.

Ja det används till sås, bland annat, istället för vetemjöl. (sås?, vetefan men nånting)
Men är det lågt GI på den?

Tolkia
2005-09-26, 14:33
Hur är det med Kornmjöl?
Det är alltid fullkornsmjöl, så ur den aspekten är det nyttigt. Dockinnehåller det väldigt lite gluten, så det är omöjligt att baka annat än typ tunnbröd och krispepparkakor på ENBART det, och det funkar inte till att reda såser med.

Maizena har nog inte särskilt lågt GI (ren gissning); dock vet jag att VV rekommenderar det i såser istället för vetemjöl, så någon fördel ur "viktnedgångssynvinkel" måste det ju ha. Möjligen binder det bättre än vetemjöl, så att man behöver en mindre mängd. Obs. f.ö. att det även finns majsmjöl, som ÄR ett mjöl tills killnad från Maizena. Dock inget man bakar något enbart på, annat än typ polentaaktiga saker och tortillas.

King Grub
2005-09-26, 14:54
Det finns inga GI-värden på mjöl uppmätta. En sådan studie saknar intresse. Det är dom färdiga produkterna gjorda på olika mjölsorter som man får titta på. Vad 50 gram kolhydrat från mjöl i påsen ger för blodsockersvar är helt ointressant. Vem sitter och äter mjöl?

fonzie
2005-09-26, 15:11
Dinkelmjöl!

Tolkia
2005-09-26, 15:33
Det finns inga GI-värden på mjöl uppmätta. En sådan studie saknar intresse. Det är dom färdiga produkterna gjorda på olika mjölsorter som man får titta på. Vad 50 gram kolhydrat från mjöl i påsen ger för blodsockersvar är helt ointressant. Vem sitter och äter mjöl?
Lyss till den vises stämma. För mycket och för litet skämmer allt, som man säger, och ja, när det börjar spela roll hur högt GI den matsked mjöl man reder av en sås med har - då är det på god väg att bli för mycket.