handdator

Visa fullständig version : Vad är värst??

Jet
2005-09-25, 21:24
Så gott folk, Polldags. som pollen lyder, vad tycker ni personligen är värst?

Angel
2005-09-25, 21:24
ser ingen poll?

Jet
2005-09-25, 21:25
ser ingen poll?

Look again

Piranha
2005-09-25, 21:26
Psykisk smärta blir förr eller senare även fysisk smärta.

clash
2005-09-25, 21:27
Psykisk rakt av, och som pirhana säger så kan ett torterat psyke ta sig fysiska manifestationer.

Pingu
2005-09-25, 21:27
Psykisk

kimonque
2005-09-25, 21:28
psykisk

clash
2005-09-25, 21:32
Det är klart ... frågan är fan så mycket mer komplicerad än så, tex. är det ingen av oss som röstar i den här pollen som ligger med cancer i hela kroppen och har så jävla ont att vi bara vill dö.. varje minut , varje dag, bara dö.

Eller för den sakens skull fått *** o pungkulor bortskjutna av ett hagelgevär ..det är ju en fysiskt smärta som gör ondare psykiskt

Loke
2005-09-25, 21:34
Fysisk smärta gör ju mycket mer ont. Men sen är väl psykisk smärta jobbig för att den inte försvinner lika lätt. Men som sagt, cancer till exempel, den smärtan försvinner ju inte heller.

Jet
2005-09-25, 21:35
Det är klart ... frågan är fan så mycket mer komplicerad än så, tex. är det ingen av oss som röstar i den här pollen som ligger med cancer i hela kroppen och har så jävla ont att vi bara vill dö.. varje minut , varje dag, bara dö.

Eller för den sakens skull fått *** o pungkulor bortskjutna av ett hagelgevär ..det är ju en fysiskt smärta som gör ondare psykiskt

Säg inte det din retoriker, om pungen är borta är ju smärtan övergående, men de psykiska aspekterna av att inte han någon lär ju skapa ett visst huvudbry

Pudzianovski
2005-09-25, 21:36
Psykiskt smärta kan man ha hela livet.
Fysisk smärta gör ont...men till slut avsvimmar man.

På något sätt hör de ihop.

wintersnowdrift
Åh, det var lätt. Fysisk. Nu har jag iofs inte lidit av klinisk depression eller annan verkligt allvarlig psykisk sjukdom, men visst har jag som de flesta människor "mått dåligt". Och måste jag välja så innebär ex. ett migränanfall större smärta för mig. När huvudvärken blir så pass intensiv blir jag i det närmaste paralyserad och kan bara fokusera på dunkandet innanför pannbenet.

Å andra sidan är det oerhört svårt att göra en jämförelse, det är så extremt olika typer av smärta vi pratar om. Men jag är nog så att jag måste må bra fysiskt för att kunna må bra psykiskt.

//Kristin

jakke
Tog Psykisk men har ångrat mig.
Har sett för mycket folk som vill dö...

LBacker
2005-09-25, 21:37
Jag kan i ärlighetens namn inte skilja de båda åt.

Pudzianovski
2005-09-25, 21:39
Du har en famlij. Du kör bil. För en sekund byter/håller du på med radion. En bil kommer från ingenstans. 2 barn och din fru dör pga det du gjorde.

Psykiskt smärta.

Du bli överkörd av en bil och mister ena benet och får nacksmärtor resten av livet.

Fysisk smärta

Ett exempel. *rolleyes*

Froddan
2005-09-25, 21:39
Fysisk. Lätt.

sunkan
2005-09-25, 21:40
psyket kan tära på en så jävla mycket så det finns inte, å ibland så smyger den smärtan på å när man upptäcker den så kan det vara för sent

LBacker
2005-09-25, 21:44
Du har en famlij. Du kör bil. För en sekund byter/håller du på med radion. En bil kommer från ingenstans. 2 barn och din fru dör pga det du gjorde.

Psykiskt smärta.

Du bli överkörd av en bil och mister ena benet och får nacksmärtor resten av livet.

Fysisk smärta

Ett exempel. *rolleyes*

Att behandla en bilolycka kognitivt eller neurolinguistiskt ser jag inte som någon större utmaning. Inte heller att ha nacksmärtor hela livet.

Ge mig ett bättre exempel.

Pudzianovski
2005-09-25, 21:47
Att behandla en bilolycka kognitivt eller neurolinguistiskt ser jag inte som någon större utmaning. Inte heller att ha nacksmärtor hela livet.

Jag ser det som ett problem. Vad du känner och tycker angående det är inte mitt problem.

Jag tog bara ett exempel för att realisera olika situationer.

Trance
2005-09-25, 21:48

Du får extremt smärtsam cancer och cellgiftsbehandling.

Din älskade får extremt smärtsam cancer och cellgiftsbehandling.

Weird
2005-09-25, 21:48
Psykisk är värst den fysiska har inte jag något större problem att hanter ...

Destra
2005-09-25, 21:49
Svårt, men jag svarde fyskisk.

wintersnowdrift
2005-09-25, 21:49

Psykiskt smärta.

Fysisk smärta

Ett exempel. *rolleyes*

Alltså; nacksmärtor kontra vara skyldig till att din familj dör? Skulle det vara jämbördiga exempel?

Jag vågar bara svara för sådan smärta som jag har upplevt. Jag kan omöjligt sätta mig in i hur det kan kännas att vara skyldig till någons död eller att själv ligga döende i cancer. Det är för stort. Så mina referenser blir typ "tonårsdepression" kontra "migränanfall". Och då vinner migränen. Men som sagt, det är en knepig fråga.

//Kristin

Pudzianovski
2005-09-25, 21:50
Det finns oxå tortyrmetoder som går ut på att ge både psykiskt och fysiks smärta.

Någon kanske såg en dokumentär om Nordkorea där de hade celler med vatten upp till knäna. Det är psykiskt och fysiskt på en gång.

Dav0d
2005-09-25, 21:50
Skrev psykisk. Men jag gillar faktiskt båda sortens av smärta.

Pudzianovski
2005-09-25, 21:51
Alltså; nacksmärtor kontra vara skyldig till att din familj dör? Skulle det vara jämbördiga exempel?

//Kristin

Min avsikt var inte att försöka uppvisa 2 jämnbördiga exempel. Bara ta upp ett exempel för att få något mer konkret.

puppas
2005-09-25, 21:53
Psykisk.

Ryska_raketen
2005-09-25, 21:53
Skrev psykisk. Men jag gillar faktiskt båda sortens av smärta.

okey. Mkt att gilla.

Weird
2005-09-25, 21:54
bli mobba hela skoltiden elelr ha huvudvärk hela tiden ...

Tolkia
2005-09-25, 21:57
Psykisk. Man kan de facto redan vid vad som av läkare skulle betecknas som "lindrigare" psykisk smärta utsätta sig för en hel del fysisk smärta för att åtminstone känna/veta VAR det gör ont när det gör ont.

wintersnowdrift
2005-09-25, 21:58
Min avsikt var inte att försöka uppvisa 2 jämnbördiga exempel. Bara ta upp ett exempel för att få något mer konkret.

Ok, då är jag med :).

//Kristin

LBacker
2005-09-25, 21:59
Du får extremt smärtsam cancer och cellgiftsbehandling.

Din älskade får extremt smärtsam cancer och cellgiftsbehandling.

I båda fallen så saknar jag kontroll över situationen. All smärta som åsamkas mig av egen vilja är ju förkastlig och därmed onödig. Finns ingen anledning att lida psykologiskt i en sådan situation, vem hjälps av det? Att smärtas fysiologiskt av cellgiftsbehandling, tja vad säger man... jag blir ju av med cancern samtidigt? Inte mycket att gnälla över där heller.

Dessutom måste du skilja på smärta som du själv kan absorbera och på den som andra får lida av.

Om jag får välja mellan att ta allt själv, respektive att någon av mina nära och kära får det, ja då blir valet enkelt.

Dav0d
2005-09-25, 22:01
Många blir bittra av psykisk smärta. Men det brukar inte jag blir. Blir enbart starkare av båda, därför jag gillar det.

Trance
2005-09-25, 22:04
Min gissning är:

De som har upplevt riktigt stark fysisk smärta väljer det. De som har upplevt riktigt start psykisk smärta väljer det. De som inte har upplevt något speciellt starkt väljer psykologisk eftersom det inte är manligt att erkänna fysisk smärta.

Weird
2005-09-25, 22:09
Min gissning är:

De som har upplevt riktigt stark fysisk smärta väljer det. De som har upplevt riktigt start psykisk smärta väljer det. De som inte har upplevt något speciellt starkt väljer psykologisk eftersom det inte är manligt att erkänna fysisk smärta.
jag har upplevt stark fysisk smärta men tycker ändå att psyski e värre. lättare att kontrolera den fysiska ..

Froddan
2005-09-25, 22:10
jag har upplevt stark fysisk smärta men tycker ändå att psyski e värre. lättare att kontrolera den fysiska ..Nej, jag tror inte den fysiska smärtan är lättare att kontrollera. Vad har du varit med om?

LBacker
2005-09-25, 22:10
Min gissning är:

Jag skulle snarare säga att de som haft så ont i själen att hela kroppen förtvinar ser vart psykologisk smärta övergår i fysiologisk död.

De som varit på tippen av sin fysiologiska smärtröskel upptäcker samtidigt att horrid smärta till slut äter sig igenom ditt medvetande.

Weird
2005-09-25, 22:13
Nej, jag tror inte den fysiska smärtan är lättare att kontrollera. Vad har du varit med om?
för några år sen fick jag en vanlig dag sjuk on i ryggen kunde knapt gå böja mig inget åkte in till sjukan svimmade i i koredoren blabla. har haft migrän så jag spytt va huvudvärk. så smärta tycker jag e lättare att kontrolera

Pudzianovski
2005-09-25, 22:14
Vilken smärta är värst var ju frågan.

Den allra värsta psykiska smärtan Vs. den allra värsta fysiska smärtan =

Psykisk smärta dör du inte av? right. (om du inte tar livet av dig...vilket betyder användande av fysiskt smärta)

Fysiskt smärta dör du av.

Slutsats=fysisk är värst.

:thumbup:

LBacker
2005-09-25, 22:15

Psykisk smärta dör du inte av? right. (om du inte tar livet av dig...vilket betyder användande av fysiskt smärta)

Du dör även av psykologisk smärta. Döden kan dessutom vara en befrielse.

Weird
2005-09-25, 22:17

jag dra hel annan slutsats av samma resonemang

Pudzianovski
2005-09-25, 22:20
Du dör även av psykologisk smärta. Döden kan dessutom vara en befrielse.

Tja, hjärtat slår så länge du äter och dricker. Att döden kan vara en befrielse stämmer säkert men det har inte så mycket med frågan i denna tråd att göra. Tror dock att båda ser döden som en befrielse om de får känna på max psykisk eller fysisk smärta.

Pudzianovski
2005-09-25, 22:20
jag dra hel annan slutsats av samma resonemang

Vad?

LBacker
2005-09-25, 22:23
Tja, hjärtat slår så länge du äter och dricker. Att döden kan vara en befrielse stämmer säkert men det har inte så mycket med frågan i denna tråd att göra. Tror dock att båda ser döden som en befrielse om de får känna på max psykisk eller fysisk smärta.

Du förstår inte, den psykologiska smärtan leder i sin ytterlighet till självmord. Precis som att ditt hjärta slutar slå vid fysilogisk överbelastning.

Pudzianovski
2005-09-25, 22:24
Du förstår inte, den psykologiska smärtan leder i sin ytterlighet till självmord. Precis som att ditt hjärta slutar slå vid fysilogisk överbelastning.

Det var ju det jag skrev. ?

LBacker
2005-09-25, 22:26
Det var ju det jag skrev. ?

Ja jag kanske tolkade fel.

Weird
2005-09-25, 22:27
Vad?
att den psykiska smärtan är värre för den fysiska komemr du troligvis at dö av och desutom tro jag den är lättare at lära sig a leva med.

Überbiffen
2005-09-26, 00:40
Psykisk....

J.Saarela
2005-09-26, 06:01
Psykisk utan tvekan

Davil
2005-09-26, 06:13
Psykisk. Helt överlägset.

Lallle
2005-09-26, 06:43
Utan tvekan psykisk, led av det igår och det var inte kul.

Inzza
2005-09-26, 08:01
psykisk smärta går att dämpa lätt med diverse preparat.

wintersnowdrift
2005-09-26, 09:04

Fast då förutsätter du ju att döden är det värsta som kan hända. Jag håller med LBacker om att döden för vissa säkert kan vara befrielse... Det finns nog saker som är värre än döden, faktiskt.

//Kristin

Tolkia
2005-09-26, 09:40
Lätt? Och det gör inte fysisk?

Pudzianovski
2005-09-26, 10:18
Fast då förutsätter du ju att döden är det värsta som kan hända. Jag håller med LBacker om att döden för vissa säkert kan vara befrielse... Det finns nog saker som är värre än döden, faktiskt.

//Kristin

Eftersom få vet hur det känns att vara död kan vi ju skippa det resonemanget direkt. När frågan är vilken smärta som är värst får man utgå från vilken smärta som är värst sålänge man är i livet. Jag förutsatte alltså att ögonblicket innan döden gör ont i de flesta fall. Mer eller mindre.

wintersnowdrift
2005-09-26, 12:42
Eftersom få vet hur det känns att vara död kan vi ju skippa det resonemanget direkt. När frågan är vilken smärta som är värst får man utgå från vilken smärta som är värst sålänge man är i livet. Jag förutsatte alltså att ögonblicket innan döden gör ont i de flesta fall. Mer eller mindre.

Och jag tycker precis tvärt om: eftersom ingen vet hur det känns att vara död kan man ju inte utgå från att det är det värsta som finns? Just därför tycker jag precis som du att man måste utgå från vilken smärta som är värst i livet. Jag tror dock inte att ögonblicket innan döden alltid måste vara det mest smärtsamma; kanske kan det t.o.m. vara tvärt om. Min tro är i alla fall att döden är befrielse från lidande, men det är ju högst personligt.

//Kristin

Pudzianovski
2005-09-26, 12:59
Och jag tycker precis tvärt om: eftersom ingen vet hur det känns att vara död kan man ju inte utgå från att det är det värsta som finns?
//Kristin

Vi kan utgå från att fysiskt smärta gör ondare och ondare och till slut gör att kroppen ger upp och dör.

Det kan inte hända av psykiskt smärta. (om man inte tar sitt liv som jag sa)

Så tydligen så orkar inte en människas kropp av fysisk smärta mer en till en viss gräns innan den dör.

Detta kan fortfarande inte hända av psykiskt smärta.

En människa tål oehörd psykisk smärta utan att dö.
En människa tål inte oerhörd fysisk smärta utan att dö.

Sen får man väl dra egna slutsater då.

Metal_boy_
2005-09-26, 13:00

Och till hur stor del tror du den hjälper egentligen?

Jag ångrar mig. Jag tar Fysisk istället. Den orsakar Psykisk smärta hos mig som överreagerar situationen. Slår jag i tån, så tror jag att jag har brutit den, eller behöver amputera den. Så om Fysisk smärta kommer för mig, så lider jag mer Psykiskt än Fysiskt. Det är fan värre än panikångest, för det har jag mer och mer lärt mig att leva med. Svaret hade dock med all säkerhet varit annorlunda för ett par år sedan.