handdator

Visa fullständig version : Snabbkaffe

Scratch
2005-09-25, 17:37
Har ingen kaffebryggare för tillfället så jag inhandlade en ranson snabbkaffe och blev lite nyfiken på det. Hur gör man snabbkaffe? Vad är skillnaden i innehåll mot vanligt brygg, koffein tex? Är det socker tillsatt? Sist, vilket märke/sort är godast?

edit, kanske hamnade lite fel här..

Frippe_L
2005-09-25, 17:40
Är du läskunnig? Isf så brukar det stå på baksidan av förpackningen både hur du skall göra och vad det innehåller, prova och läs där. I annat fall får du återkomma.

Arnesson
2005-09-25, 17:45
Det vanliga Nescafe Lyx tycker jag är godast.

hubbabubba
2005-09-25, 17:50
på slv.se står det att snabbkaffe (pulver) innehåller 270kcal. Det är bara 100ggr mer än vanligt bryggt kaffe :D

Scratch
2005-09-25, 17:50
Är du läskunnig? Isf så brukar det stå på baksidan av förpackningen både hur du skall göra och vad det innehåller, prova och läs där. I annat fall får du återkomma.

Ja, jag är läskunnig. Dock vart det en taskig formulering. Att tillreda kaffet klarar jag av ganska galant, det jag menar med "hur gör man snabbkaffe" är "hur tillverkar man snabbkaffe". Förövrigt står det inget på burken om näringsinnehåll eller koffeinhalt. Gevalia Ebony då.

Scratch
2005-09-25, 17:52
på slv.se står det att snabbkaffe (pulver) innehåller 270kcal. Det är bara 100ggr mer än vanligt bryggt kaffe :D

Ja, såg det med. Tänkte dock inte första gången jag läste det att det förmodligen är outspädd vara. "Snabbkaffe drickf" är nog det man ska kolla på. Då är det 2 kcal per 100 istället.

Frippe_L
2005-09-25, 17:54
Det vanliga Nescafe Lyx tycker jag är godast.

Håller med dig, det är inte så billigt men det är det jag gillar bäst efter vanligt kaffe, sen för att inte vara så dryg som i första svaret...
Ta en kopp med varmt/kokande vatten och 1-2 teskedar pulver och rör om. Det är inte vanligt att det innehåller socker utan det är bara frystorkat kaffe.

Tolkia
2005-09-25, 21:43
Helt korrekt - per 100 g frystorkad vara. Och det är ju VÄLDIGT ofta man käkar frystorkat kaffepulver direkt ur burken ...

MyungChul
2005-09-26, 00:49
Helt korrekt - per 100 g frystorkad vara. Och det är ju VÄLDIGT ofta man käkar frystorkat kaffepulver direkt ur burken ...

Det är gott på tårtor och bakelser.. men sen att man max får i sig 5g på det sätter är väl rätt ovesäntligt(stavning?)

Lizzie
2005-09-26, 07:26
ovesäntligt(stavning?)
Oväsentlig.

tenchi
2005-09-26, 09:03
Det är gott på tårtor och bakelser.. men sen att man max får i sig 5g på det sätter är väl rätt ovesäntligt(stavning?)

en tesked i kladdkakesmeten är :hbang: och man :eating: hela på en gång.