Logga in

Visa fullständig version : Sommarträna en Slädhund

Markus H
2005-09-25, 12:39
En slädhund är jhu en hundtyp som behöver välldigt mycket träning, och på vintern kan man jhu trp att jhust dra en släde några timmar om dagen (vad vet jag) räcker som träning, men hur gör de på sommaren ?

Jag har sett att vissa kopplar hundarna framför en ATV ( http://www.yamaha-motor.se/products/atv/utility/bruin_350fwan.jsp ) och låter de dra.. med motor avslagen då givetvis.

Vet ni några andra sätt?

Mental
2005-09-25, 13:06
En slädhund är jhu en hundtyp som behöver välldigt mycket träning, och på vintern kan man jhu trp att jhust dra en släde några timmar om dagen (vad vet jag) räcker som träning, men hur gör de på sommaren ?

Jag har sett att vissa kopplar hundarna framför en ATV ( http://www.yamaha-motor.se/products/atv/utility/bruin_350fwan.jsp ) och låter de dra.. med motor avslagen då givetvis.

Vet ni några andra sätt?

Gör en liten culky (kan inte stava det) Och låt både barnen och hunden leka. (grannarnas barn om du inte har egna) Det tyckte jag var skitkul att köra med längs grusvägarna när jag var liten iallafall

Herkulez
2005-09-25, 13:27
dra en träpall med tunga saker på över en stor gräsmatta?

min hunds vinterträning är att dra mina småsyskom på boben, går fort som fan när han sätter igång =)

Markus H
2005-09-25, 13:47
dra en träpall med tunga saker på över en stor gräsmatta?

min hunds vinterträning är att dra mina småsyskom på boben, går fort som fan när han sätter igång =)

eller om man skulle ha en sådana dära sparkcykel på fyra hjul som gammlingarna har, då skulle det kunna gå undan...... man får nog nästan bromsa för att det inte ska gå för lätt.....

skaparn
2005-09-25, 14:13
Utan att veta något om hundar börjar jag fundera på om inte slädhundar blir varma på sommaren ifall de håller igång. De har ju tjock päls och de byter ju inte direkt ut den, tänker då på Siberian Husky (stavning) och annat vargderivat.

Markus H
2005-09-25, 14:14
Utan att veta något om hundar börjar jag fundera på om inte slädhundar blir varma på sommaren ifall de håller igång. De har ju tjock päls och de byter ju inte direkt ut den, tänker då på Siberian Husky (stavning) och annat vargderivat.

Det är sant.... jag har ingen som hellst koll på det här, jag tyckte bara att det var spännande att spekulera..

skaparn
2005-09-25, 14:33
Det är sant.... jag har ingen som hellst koll på det här, jag tyckte bara att det var spännande att spekulera..

Dito

Herkulez
2005-09-25, 15:00
en annan träning min hund gillar är att kasta pinne nerför stort sandtag, ruskigt jobbigt för han att springa upp med den igen. när han är trött så går han iväg och gräver ner pinnen och tror att jag inte hittar en ny haha

men jävlar va trött han är sen, ådrorna pumpar längst benen. Men man måste vara försiktig och inte köra sån tränign när det är för varmt för då kan man köra ihjäl dom

Markus H
2005-09-25, 15:13
en annan träning min hund gillar är att kasta pinne nerför stort sandtag, ruskigt jobbigt för han att springa upp med den igen. när han är trött så går han iväg och gräver ner pinnen och tror att jag inte hittar en ny haha

men jävlar va trött han är sen, ådrorna pumpar längst benen. Men man måste vara försiktig och inte köra sån tränign när det är för varmt för då kan man köra ihjäl dom

det tyder jhu lite på hur idiotiska vissa hundar är.... de vet inte när det är fara och färde för sitt eget liv ens. Men de gör jhu allt för att göra Husse/matte glad.

Katter däremot skulle jhu aldrig gör angt sådant....

Markus H
2005-09-25, 15:16
Missförstå mig inte nu, jag menar inte att hundarna är Dum, bara att de är för snäll/lydiga/lek-glada för sitt eget bästa....

Herkulez
2005-09-25, 15:19
Missförstå mig inte nu, jag menar inte att hundarna är Dum, bara att de är för snäll/lydiga/lek-glada för sitt eget bästa....
dom har inte samma smärtgräns som vi har. och ja, hundar är dumma :D

Peter-N1
2005-09-27, 19:07
Jag har en Siberian Husky. Jag använder henne inte som draghund, men dom behöver motion. Jag brukar alltid ta med henne när jag springer. Sedan cyklar jag mycket med henne, så att hon får springa fort. Dom är ju grymt snabba.

Sedan tar jag henne som ofta jag kan till hundgårdar, där hon kan springa löst. Om du bor i Stockholm kan du pröva Drottningholm. Där har dom 2 öar som hundarna får springa lösa på.