Logga in

Visa fullständig version : Vad för slags kosttillskott e nödvändigt för deff?

Cerberus
2005-09-24, 23:49
Märkte i våras att när ja käkade extremt ensidig kost(ris, makaroner, grovt bröd me hela kärnor o valfri proteinkälla) så drog jag på mig lätt förkylningar o andra besvär. Vad för slags vitaminer och andra kosttillskott e nödvändiga för att slippa sjukdomar och skador?

Tänker så att man kan planera kostnaderna till våren då jag ska försöka deffa på riktigt, väga all mat...usch.

King Grub
2005-09-25, 05:38
Vad för slags kosttillskott e nödvändigt för deff?

Inga.

Vad för slags vitaminer och andra kosttillskott e nödvändiga för att slippa sjukdomar och skador?

Stora doser C-vitamin har en viss effekt. Men blir du smittad så blir du sjuk, i princip.

Cerberus
2005-09-25, 14:21
ah men kom igen nu! va fan alla dessa elitbyggare tar ju massa vitaminer o kosttillskott(nu menar jag sånt som vi hittar i vanliga hälsobutiker...) de måste väl ta dom av ngn anledning eller? Jag menar man borde väl ta några kalcium-tabletter, nåt som förebygger ledskador, muskelavslitningar...eller vad som helst?

om man nu inte behöver allt detta så vill jag ha en utförlig förklaring varför :) inte för att ja e vrång utan för att jag bara vill veta.

Lizzie
2005-09-25, 17:53
Tränar/tävlar man på elitnivå så är det mycket slitsamt för kroppen, och fria radikaler bildas i större utsträckning, och då är ju antioxidanter som bekant lösningen- men jag föredrar dem i naturlig form! Alla som tränar styrketräning ska tänka på att få i sig magnesium - då det är en viktig del där ATP är inblandat och magnesium har stor roll för nybildningen av muskelmassan. Det första tecknet för magnesiumbrist brukar vara kramp. Har man det ofta kan ett tillskott vara lämpligt, men att ta för mycket tillskott - om man egentligen inte behöver, kan leda till obalans och brister i andra mineraler, då vissa mineraler å vitaminer konkurrerar ut varann. (tex magnesium konkurrerar ut kalcium, som i sin tur samarbetar med D-vitaminet)

Lizzie
2005-09-25, 18:09
Tränar/tävlar man på elitnivå så är det mycket slitsamt för kroppen, och fria radikaler bildas i större utsträckning, och då är ju antioxidanter som bekant lösningen- men jag föredrar dem i naturlig form! Alla som tränar styrketräning ska tänka på att få i sig magnesium - då det är en viktig del där ATP är inblandat och magnesium har stor roll för nybildningen av muskelmassan. Det första tecknet för magnesiumbrist brukar vara kramp. Har man det ofta kan ett tillskott vara lämpligt, men att ta för mycket tillskott - om man egentligen inte behöver, kan leda till obalans och brister i andra mineraler, då vissa mineraler å vitaminer konkurrerar ut varann. (tex magnesium konkurrerar ut kalcium, som i sin tur samarbetar med D-vitaminet)
Du skriver om kalciumtillskott oxå...tänk på att det är lätt att få i sig kalcium och brist är relativt ovanligt - så får man i sig för mycket kalcium så minskar det upptaget av zink och järn. Men det luriga med kalcium är att även då det finns gott om kalcim i ett specifikt livsmedel som tex broccoli som oxå innehåller oxalsyra som hindrar kroppen att ta upp kalcium. Alla livsmedel som innehåller kalcium påverkas negativt av oxalsyra. Som ett ex kan det vara klokt att avstå mjölk som måltidsdryck då maten innehåller broccoli eller spenat.

Mycket intressant ämne, därför blev mitt inlägg en halv uppsats...det finns liksom inget enkelt svar om tillskott är bra eller dåligt - beror på den individuella näringsbalansen.

Lizzie
2005-09-25, 18:10
Så galen det blev...jag citerade mig själv! :laugh: Skulle bara lägga till lite på mitt förra inlägg..
(nu ska jag sluta tjata..)

King Grub
2005-09-25, 18:12
ah men kom igen nu! va fan alla dessa elitbyggare tar ju massa vitaminer o kosttillskott(nu menar jag sånt som vi hittar i vanliga hälsobutiker...) de måste väl ta dom av ngn anledning eller? Jag menar man borde väl ta några kalcium-tabletter, nåt som förebygger ledskador, muskelavslitningar...eller vad som helst?

om man nu inte behöver allt detta så vill jag ha en utförlig förklaring varför :) inte för att ja e vrång utan för att jag bara vill veta.

Därför att ett överskott av vitaminer och mineraler gör ingen extra nytta. Inte ens en elitidrottares behov av mikronutrienter ökar så pass att det inte går att täcka genom kosten.

Börje H
2005-09-26, 06:35
Kan det vara därför att "elitbyggare" är de mest pillertokiga människor som existerar? All seriös forskning som finns visar att ingen punktsupplementering av vitaminer har ergogen/prestationsökande effekt. Under förutsättning att du äter en allsidig kost. Om du inte gör det så räcker det gott och väl med en multivitamin.

userfriendly
2005-09-26, 14:03
alltså.. om du drar ner mkt på fettet så tycker jag omega3 är bra...
sen bara köra vitaminpiller typ mitt val sport... bara så du får i dig allt... ofta äter man j inte massa frukt under deff

Tesla
2005-09-26, 16:21
omega3 och multivitamin e väll nog bra.

Three pigs
2005-09-26, 16:56
Whey 80, hjälper det något då?
Står ju på förpackningen "Proteinpulver för ökad muskelvolym och fettförbränning".
Någon som vet hur mycket det höjerfettförbrännigen?

King Grub
2005-09-26, 17:01
Inte mer än annat vassleprotein.

Three pigs
2005-09-26, 17:03
Okay, men hur mycket höjer det fettförbränningen då? ;D

Honn
2005-09-27, 08:24
Jag skulle säga att det inte höjer förbränningen alls.

mini_Arnold
2005-09-27, 08:29
Jag skulle säga att det inte höjer förbränningen alls.
Men högt proteinintag höjer väl fettfröbränningen lite?

King Grub
2005-09-27, 08:45
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1056659&postcount=1

Börje H
2005-09-27, 08:59
"Sprillans ny studie visar varför vassleprotein minskar fettinlagring (åtminstone hos råttor, men effekten bör inte vara oöversättbar). Kasein ger alltså bättre proteinbalans, men vassle minskar fettinlagringen."
:laugh: Nu blir det griller i huvudet för den bokstavstrogna optimal-maffian :thumbup:

aliquis
2005-09-27, 11:24
"Sprillans ny studie visar varför vassleprotein minskar fettinlagring (åtminstone hos råttor, men effekten bör inte vara oöversättbar). Kasein ger alltså bättre proteinbalans, men vassle minskar fettinlagringen."
:laugh: Nu blir det griller i huvudet för den bokstavstrogna optimal-maffian :thumbup:för något år sedan var det väl typ tvärtom ;D

King Grub
2005-09-27, 11:33
Umm nej?

jean-wim
2005-09-27, 11:38
Detta ständiga mantra om att inget behövs om man äter allsidig kost. Hur många äter egentligen en sådan allsidig och antioxidant-stinn kost i Sverige idag? Trådskapararen var just orolig över att han åt för ensidigt, vilket jag tror är väldigt vanligt. Speciellt bland ungdomar som just flyttat hemifrån. Alla får inte i sig mängder av färska grönsaker och frukt varje dag, och även bland oss som har den ambitionen blir det också helt fel ibland vissa dagar eller under stressiga perioder. Att utbudet av färsk frukt och grönsaker i Sverige är undermåligt gör inte saken bättre.

Lasse Kongo
2005-09-27, 12:01
Men högt proteinintag höjer väl fettfröbränningen lite?

Nej, inte lite, det höjer förbränningen MYCKET.

Kortfattat; det går åt en himla massa energi för att bryta ner proteinet och forsla bort allt kväve som bildas TYP ngt sånt, jag är ingen jävla raketforskare :D men protein is the shit ja.

Börje H
2005-09-27, 12:02
Umm nej?
Jag åsyftar det faktum att många direkt rackar ner på vasslets "skyhöga II" till fördel för kaseinet. Skojigt bara med following the Grub-syndromet.
Men don´t get me wrong. He knows he's shit :thumbup:

Lasse Kongo
2005-09-27, 12:07
Jag åsyftar det faktum att många direkt rackar ner på vasslets "skyhöga II" till fördel för kaseinet. Skojigt bara med following the Grub-syndromet.
Men don´t get me wrong. He knows he's shit :thumbup:

jasså? han vet det som står i studier, och det verkar ju på rätt många av hans inlägg som att resultaten av studierna ändras hela tiden, hur ska man då vara optimal?

jag tror och hoppas iofsig att han har en hel del egen erfarenheter, men känns lite som han är en sökmaskin som slänger upp massa ointressanta studier som egenligen inte säger ett skit.

ska ja va helt ärlig så tycker jag Grub knullar ungdomarnas hjärnor, men det är dock inte hans fel, utan deras extrema informationsknarkande, till slut kommer de inte veta vad de ska äta alls, istället för att prova sig fram själva lite och göra det som känns bra och fungerar för dem, istället för att göra det som forskningen visar är bäst.

inget ont om Kingen, vi är bara från 2 olika skolor tror ja (känns som ja skrivit denna mening flera ggr) :D

Börje H
2005-09-27, 12:12
Grub knullar ungdomarnas hjärnor, men det är dock inte hans fel, utan deras extrema informationsknarkande, till slut kommer de inte veta vad de ska äta alls, istället för att prova sig fram själva lite och göra det som känns bra och fungerar för dem, istället för att göra det som forskningen visar är bäst.
:D
Då är vi ju överens ju. Men absolut inte Grubs "fel" om man nu kan tala om fel.. Helt djävla OT är det oxå. Fy skäms på oss/mig.

MrBoris
2005-09-27, 12:29
Förstår inte vad ni tycker är så fel med att läsa vad som står i senaste forskningen? Vad ska man ha ett forum till egentligen om inte folk som skriver i dem kan backa upp det dem säger med förutom sin egen kunskap även forskning? Visst man ska ju först och främst gå en egen väg som man tror på, men samtidigt är det väl aldrig fel att få lite kunskap som är vetenskapligt bevisat?

Aja det är vad jag tycker iaf

MVH

Lasse Kongo
2005-09-27, 12:46
Förstår inte vad ni tycker är så fel med att läsa vad som står i senaste forskningen? Vad ska man ha ett forum till egentligen om inte folk som skriver i dem kan backa upp det dem säger med förutom sin egen kunskap även forskning? Visst man ska ju först och främst gå en egen väg som man tror på, men samtidigt är det väl aldrig fel att få lite kunskap som är vetenskapligt bevisat?

MVH

Klart man får läsa det om man vill, ingen som har sagt att man inte får/ska, ja förstår bara inte va det ska ge, för mig är just själva träningen på gymet det bästa som finns, bara bränna på och inte tänka på ngt annat. Resten av dygnets 23timmar ägnar ja helst åt annat än träning/kost/läsa forskarrapporter osv....

Bill Good 1936, undra hur mkt forskningsmaterial han hade tillgång till ;)

MrBoris
2005-09-27, 13:09
Klart man får läsa det om man vill, ingen som har sagt att man inte får/ska, ja förstår bara inte va det ska ge, för mig är just själva träningen på gymet det bästa som finns, bara bränna på och inte tänka på ngt annat. Resten av dygnets 23timmar ägnar ja helst åt annat än träning/kost/läsa forskarrapporter osv....

Bill Good 1936, undra hur mkt forskningsmaterial han hade tillgång till ;)

En fråga då bara, vad gör du på forumet? :cool:

Lasse Kongo
2005-09-27, 13:29
En fråga då bara, vad gör du på forumet? :cool:

Den frågan hade ja ju knappast väntat mig *whatever*

Kolla mina posts, skriver till 99% skit i allmänt mest ;)

Börje H
2005-09-27, 14:37
MVH
Nu missuppfattar du mig. Jag är för forskning och vetenskapliga bevis. Vad jag är emot är detaljer som ej har praktisk betydelse.

Doktorn
2005-09-27, 16:48

MVH

För det är inte alltid forskningsvärlden är så sann. Det är mycket mygel och annat som förekommer. I stort sett är nog forskningsvärlden den lägsta stående av alla. Tro mig. Dock inget ont om forskning som fenomen, det är jättebra, bara att idag har det hela flippat ur lite.

userfriendly
2005-09-27, 18:54

som mini_arnold sa...
alltså protein i sig höjer termogenesen o på så sätt får du högre förbräning.. lite dock..

det som står på whey 80 är väldigt mkt "reklam":. detta gäller allt vassle,,, men det låter lite väääl överdrivet på förpackningen.. *grr27*

everete
2005-09-27, 19:10
klart det hjälper med vissa kostillskott,! Koffeinpiller kanske. Men det är mest jobbigt att käka. Måste ta så många för att det ska kännas. Sen så drar det ut vattnet också.. Man blir trött när det slutar ta, funkar dock under träningspasset. Men i längden blir det ungefär som att vara coca-colaberoende.

orka gå ner i vikt nu ;) Snart åker julskinkan fram.!!11!!1!

Cerberus
2005-10-02, 08:26
äsch julmat sucks :P, mättat fett och massa kolhydrater...nej tack! Julskinkan bidrar ju med protein iaf.

vad OT ni blev här hehe, angående studieresultat osv så tror jag att man får experimentera på sin kropp och sen se vad som fungerar. Trial and error, studieresultat applicerar sig inte på alla människor.

Men ja håller med om att protein is the shit! Muskelmat, ökar förbränning(kanske ngt marginellt men iaf), sparar muskler... the best :)

just nu önskar jag att jag kunde göra massa sängkardio! :D argh jäkla testosteron!!:)