handdator

Visa fullständig version : Cuur??

Lizzie
2005-09-24, 17:31
Jag är helt emot allt vad bantningspiller heter. Idag kom en släkting, som lever ett osunt och stillasittande liv vilket har orsakat övervikt, och gått ner massvis i vikt! Wow, han har antligen tagit tag i sitt liv och ändrat matvanorna, tänkte jag. Nä, så var inte fallet - han hade börjat äta Cuur! Inte nog med det, han berättade stolt att han ätit 2 hamburgare och en chokladkaka till frukost, och går ner i vikt ändå! Han sa att han var i himmels riket. Hur i hela friden går det ihop, jag försökte 'googla' mig till en förnuftig förklaring... Cuur verkar på tre sätt, har jag nu läst.
Nr. 1: Gör så kroppen inte tar upp fettet i maten.
(även det nyttiga fettet blir reducerat!)
Nr 2: Enzymet som bryter ner kolhydrater (amylas) minskas, vilket gör att det blir en GI-sänkande effekt! (verkar ju inte bra att mixtra med enxymer?)
Nr 3: Höjer ämnesomsättningen. (HUUUR?? Det enda som höjer ämnesomsättningen är väl ökad motion??)

Hur ska jag få han att förstå att CUUR inte är hans räddning? Han lever om möjligt mer osunt nu, när han kan gå ner i vikt ändå. Inte nog med det, han rekomenderar detta till resten av släkten - som är rätt lättsålda vill jag påstå.

Någon som vet mer än jag om detta?

lauria
2005-09-24, 18:30
Jag är helt emot allt vad bantningspiller heter. Idag kom en släkting, som lever ett osunt och stillasittande liv vilket har orsakat övervikt, och gått ner massvis i vikt! Wow, han har antligen tagit tag i sitt liv och ändrat matvanorna, tänkte jag. Nä, så var inte fallet - han hade börjat äta Cuur! Inte nog med det, han berättade stolt att han ätit 2 hamburgare och en chokladkaka till frukost, och går ner i vikt ändå! Han sa att han var i himmels riket. Hur i hela friden går det ihop, jag försökte 'googla' mig till en förnuftig förklaring... Cuur verkar på tre sätt, har jag nu läst.
Nr 2: Enzymet som bryter ner kolhydrater (amylas) minskas, vilket gör att det blir en GI-sänkande effekt! (verkar ju inte bra att mixtra med enxymer?)
Nr 3: Höjer ämnesomsättningen. (HUUUR?? Det enda som höjer ämnesomsättningen är väl ökad motion??)

Hur ska jag få han att förstå att CUUR inte är hans räddning? Han lever om möjligt mer osunt nu, när han kan gå ner i vikt ändå. Inte nog med det, han rekomenderar detta till resten av släkten - som är rätt lättsålda vill jag påstå.

Någon som vet mer än jag om detta?

De där med att det tar bort ALLT fett är inte alls bra. Man måste ja få i sig fett för att kunna bränna fett. Och då täntke ja då på det nyttiga fettet.
Det låter nästan som att det skulle vara en chitosan produkt tycker jag.
Att det höjjer ämnesomsättningen, kan det vara att produkten är termogen. Att den innehåller nån stark krydda? typ cayenne peppar, ingefära...

Mer har ja inte att komma med...

Metal_boy_
2005-09-24, 18:54
Det låter som nått som Aftonbladet borde göra reklam.

Bli smal! Skit i att må bra! Bry dig om vågen, och strunta i om det är muskler du mest tappar, du går ju ner i vikt iaf!

Angel
2005-09-25, 21:00
måste ja testa

Tolkia
2005-09-25, 21:52
Jag har personligen inga högre tankar om Cuur, men även bortsett från det: Man blir fet av ett energiöverskott, inte av fett, så det går alldeles utmärkt att äta sig tjock även om man inte kan ta upp fett ...

dunken16
2005-09-25, 22:40
men killen har ju fortfarande minskat, det e ju sanning

Lizzie
2005-09-26, 07:29
Det är det som gör mig arg...att det verkar funka! Iallafall för han - nu i början måste jag tillägga, vad händer när han slutar med tabletten? Går upp dubbelt så mycket, antar jag.

Inzza
2005-09-26, 07:43
Det är det som gör mig arg...att det verkar funka! Iallafall för han - nu i början måste jag tillägga, vad händer när han slutar med tabletten? Går upp dubbelt så mycket, antar jag.

Varför då sluta? *rolleyes*

Markus H
2005-09-26, 14:50
Jag konfronterade säljaren i en hälsokostbutik här i staden angåen de cuur, angående dess vätskedrivande effekt, och om det inte bara är vatten man tappar, till svar blec det en massa slingrande meningar..... man förstod inte så mycket av vad hon sa förutom att hon inte förnekade min teori: vättskedrivande pulver/piller= förlorad vikt, sluta äta pulvret/pillerna = vattnet och vikten kommer tillbaka...

mini
2005-09-26, 15:30
Du är arg för att det funkar för honom, utan att du har någon aning om vad som händer sedan eller hur det funkar? Var glad att det går bra, tipsa om nyttig kost och håll tummarna att hans viktnedgång är bestående.

Yankeee
2005-09-26, 16:05
Grejen är väl lite att kroppen fortfarande kommer att vara i risigt skick inuti, även om han förlorar vikt. Det är ju nästan sämre om han fortsätter så här eftersom att han förmodligen kommer att fortsätta äta ännu mer skit eftersom att han inte går upp och kroppen tar ännu mer stryk. Dessutom blir man kanske inte lika medveten om sin hälsa bara för att man är smal, och tror att allt när bra när det i själva verket är ännu sämre.

jean-wim
2005-09-26, 16:11
Att ni ens orkar diskutera huruvida det funkar eller ej. *screwy*

Givetvis gör det inte det. Vad de än har stoppat i så kan det bara ha marginella effekter, precis som med koffein, Omega-3, grönt te eller andra kända fettförbrännare.

Och att någon påstår att de gått ner några kilo efter någon veckas användande är knappast bevis för att det fungerar.

Yankeee
2005-09-26, 16:13
Givetvis gör det inte det. Vad de än har stoppat i så kan det bara ha marginella effekter, precis som med koffein, Omega-3, grönt te eller andra kända fettförbrännare.

Vad de än har stoppat i sig utav lagliga fettförbrännare ja ;)

jean-wim
2005-09-26, 17:15
Vad de än har stoppat i sig utav lagliga fettförbrännare ja ;)Det är inte fråga om en ephedra-stacker utan om ett lagligt kosttillskott som säljs i hälsokostaffärer:

"Bringwell's new supplement is made entirely from herbal compounds – yerba mate, the Ayurvedic herb coleus forskohli, betula alba (birch leaves) and a proprietary green tea extract. It was developed by obesity expert Professor Marcin Krotkiewski from Sahlgrenska Academy, the same centre that worked on Xenical."
http://www.nutraingredients.com/news/news-ng.asp?id=50551-science-backed-slimming

Det är ett grönt te-extrakt, eventuellt med lite spikad effekt. Knappast något som får kilona att rasa av sig självt.

Yankeee
2005-09-26, 17:18
Det är inte fråga om en ephedra-stacker utan om ett lagligt kosttillskott som säljs i hälsokostaffärer:

Det sa jag inte heller, du skrev "Vad de än har stoppat i så kan det bara ha marginella effekter". Det finns preparat som har stor effekt, alltså stämmer inte det du skrev. Även om du bara menade de verkliga ingredienserna.

jean-wim
2005-09-26, 17:41
Det sa jag inte heller, du skrev "Vad de än har stoppat i så kan det bara ha marginella effekter". Det finns preparat som har stor effekt, alltså stämmer inte det du skrev.Ja men de är ju inte lagliga, vilket Cuur är. Och jag trodde vi talade om Cuur.

Klart att olagliga preps kan ha bra effekt. Varför inte gå direkt på horse ett tag och snart har du 0% BF som Iggy Pop. Men det är ju en annan diskussion.

Metal_boy_
2005-09-26, 19:05
Att ni ens orkar diskutera huruvida det funkar eller ej. *screwy*

Och att någon påstår att de gått ner några kilo efter någon veckas användande är knappast bevis för att det fungerar.

Omega-3 och grönt te är sånt som har bra effekt på ett sunt leverne, även om det oftast kan marknadsföras som dunderprodukter. Tycker inte du kan gämföra dem med Cuur.

jean-wim
2005-09-26, 19:49
Omega-3 och grönt te är sånt som har bra effekt på ett sunt leverne. Tycker inte du kan gämföra dem med Cuur.Det verkningsamma ämnet i Cuur visade sig ju vara just grönt te. Så vad är skillnaden?

Callister
2005-09-26, 19:54
Även om Omega-3 marknadsförs som fettförbrännare så är det ju toppen o äta!

Lizzie
2005-09-26, 20:08
Du är arg för att det funkar för honom, utan att du har någon aning om vad som händer sedan eller hur det funkar? Var glad att det går bra, tipsa om nyttig kost och håll tummarna att hans viktnedgång är bestående.
Han är inte intresserad av att leva sunt, utan är nu bara lyckligare för han kan äta ännu mer skräpmat och inte öka i vikt, utan tom. minska. Hade han velat lägga om sin kost å leverne så hade jag hjälpt honom förlängesen!

Johan_P
2005-09-29, 16:30
Han är inte intresserad av att leva sunt, utan är nu bara lyckligare för han kan äta ännu mer skräpmat och inte öka i vikt, utan tom. minska. Hade han velat lägga om sin kost å leverne så hade jag hjälpt honom förlängesen!

Precis, och därmed gör du helt rätt i att bli förbannad...

mini: det går inte bra, han blir förmodligen bara lurad.

mini
2005-09-29, 17:58
mini: det går inte bra, han blir förmodligen bara lurad.
Förmodligen ja. Jag vet folk som köpt pillrena men inte gått ner ett gram. Men varför är det negativt om han faktiskt går ner i vikt? Det är ju inga mirakelpiller vi talar om. Något gör att han går ner. Jag tror inte ett ögonblick på att han äter mer energi än han gjort tidigare men går ner pga cuur. Så vari ligger det negativa med hans viktnedgång? Ingen här har ju kunnat svara på hur det kommer sig att han går ner i vikt trots att ingen verkar tro på tabletterna.

JLL
2005-10-02, 12:22
Han kanske planerar att börja sälja Cuur själv och vill lura släkten att det funkar så att dom köper av honom?

crap9
2005-10-16, 10:31
Hej!
Jag brukar inte svara så ofta men fick en tanke om:

"Inte nog med det, han berättade stolt att han ätit 2 hamburgare och en chokladkaka till frukost, och går ner i vikt ändå! Han sa att han var i himmels riket."

Låter det inte lite som "Atkins-effekten": Han slänger i sig protein på morgonen som ger mer mättnadskänsla och äter egentligen mindre under resten av dagen?

JLL
2005-10-16, 12:12
Hej!
Jag brukar inte svara så ofta men fick en tanke om:

"Inte nog med det, han berättade stolt att han ätit 2 hamburgare och en chokladkaka till frukost, och går ner i vikt ändå! Han sa att han var i himmels riket."

Låter det inte lite som "Atkins-effekten": Han slänger i sig protein på morgonen som ger mer mättnadskänsla och äter egentligen mindre under resten av dagen?
Bröd och chokladkakor innehåller för mycket kolhydrater för att ingå i en atkins diet.

Philippp
2005-10-16, 12:27
det sägs ju sänka GIt så det kan nog stämma crap9.
det är ju psykologiskt också tror han att han ska gå ner i vikt så kanske han äter mindre och tror stenhårt på det så kroppen ändrar sig, lite placebo effekt antar jag.
För så som det låter nu är det ju fan verkar det ju bättre än dem illegala preparaten.

Lizzie
2005-10-16, 18:03
Ville bara komma med en fortsättning. Killen jag berättade om blev sjuk (inget med CUUR att göra) och skulle hålla upp med bantningstabletterna ett tag = bara på en vecka så la han på sig en massa igen! Så jag tror det var mycket vätska han tappade i början!!

Sverker
2005-10-16, 18:14

:D

Något preparat som påstås hindra kroppen från att ta upp fettet i maten skulle jag låta bli.
Ringmuskeln är inte gjord för att hålla tillbaka fett. Den klarar helt enkelt inte av det och fettet rinner förbi :D

aliquis
2005-10-16, 21:43
va? har inte grub svarat? trodde jag innan, nåja, senast det var på tapeten (kanske inte var han som svarade? orkar inte läsa nu) så kom vi iaf fram till att det inte gör så många tiotals kcal skillnad om man äter normalt.

aliquis
2005-10-16, 21:44

Något preparat som påstås hindra kroppen från att ta upp fettet i maten skulle jag låta bli.
Ringmuskeln är inte gjord för att hålla tillbaka fett. Den klarar helt enkelt inte av det och fettet rinner förbi :Dah, cuur o 1kg pommes...

Tolkia
2005-10-16, 22:20
Jo, det är en biverkning som man brukar informera noga om när man skriver ut Xenical, för att inte patienten skall tro att han/hon kan äta hur som helst utan vidare problem eftersom "fettet inte tas upp" ... :D

aliquis
2005-10-17, 10:42
Det verkningsamma ämnet i Cuur visade sig ju vara just grönt te. Så vad är skillnaden?Va? I cuur är det väl extrakt av kidneybönor?

aliquis
2005-10-17, 11:21
Det är inte fråga om en ephedra-stacker utan om ett lagligt kosttillskott som säljs i hälsokostaffärer:

"Bringwell's new supplement is made entirely from herbal compounds – yerba mate, the Ayurvedic herb coleus forskohli, betula alba (birch leaves) and a proprietary green tea extract. It was developed by obesity expert Professor Marcin Krotkiewski from Sahlgrenska Academy, the same centre that worked on Xenical."
http://www.nutraingredients.com/news/news-ng.asp?id=50551-science-backed-slimming

Det är ett grönt te-extrakt, eventuellt med lite spikad effekt. Knappast något som får kilona att rasa av sig självt.Det är ju fyra olika saker, varför räkna bort allt förutom grönt te "by default"? forskolin verkade ju lovande på misfit eller vad sidan heter.

jwzrd
2005-10-17, 14:42

Ringmuskeln är inte gjord för att hålla tillbaka fett. Den klarar helt enkelt inte av det och fettet rinner förbi :D

Haha! Då låter det som xenical då? En bekant åt det och var alltid tvungen att rusa in på muggen med efterföljande orkester efter varje måltid med mycket fett i.

Pellefant
2007-05-11, 07:26
Bantningspreparatet Cuur kommer att tas tillbaka från den svenska marknaden, skriver företaget Bringwell i ett pressmeddelande. Anledningen är att Läkemedelsverket har slagit larm om sex fall av allvarlig leverskada som kan kopplas till användning av preparatet.

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_15404051.asp

nizus
2007-05-11, 09:15
Bantningskapslar dras tillbaka från svenska marknaden
Bantningspreparatet Cuur kommer att tas tillbaka från den svenska marknaden, skriver företaget Bringwell i ett pressmeddelande.

10 maj 2007
Sex kvinnor fick försämrade levervärden av medlet
10 maj 2007
Ylva, 41, har ätit preparatet i flera år
10 maj 2007
"Bantningsmedlet kan skada levern"
Anledningen är att Läkemedelsverket har slagit larm om sex fall av allvarlig leverskada som kan kopplas till användning av preparatet.
Företaget ska nu analysera de eventuella effekterna tillsammans med myndigheten.
Cuur, som är ett kosttillskott, omsätter 2,1 miljoner kronor och säljs även i Norge.

från expressen