handdator

Visa fullständig version : Kokad fläskfile

Fettecke
2005-09-24, 16:35
jag är lite fundersam nu efter en relativt misslyckad middag...

köpte hem runt 700gr fläskfile och gjorde ett tappert försök till gorme´ middag...

kort sagt så stekte jag skivad fläskfile tills de fick bra färg... sen fixxade iordning en ruskigt god sås... för att sedan lägga ner fläskfilen i såsen och koka vidare så filen vart lite mörare...

problemet kom nu, att troligen så kokade filen sönder allt fett, så det lossnade från köttet, och flöt omkring och såg rejält äckligt ut...

Såsen gjordes på:

- kokade upp 2dl vatten och kapade ner buljong, kokade vidsare tills den var borta
- la ner uppkapad gul-lök och kokade vidare, snittade sen ner champinjoner och kokade ett tag... (medveten kokning, brukar steka förut, men testade annat nu)
- för att sedan lägga ner 1.5 burk kvarg i röran...
- sen ner med flytande oxbuljong och "thai-hora"... stark thaisås dvs... smakar gudomligt...
- nu lägger jag ner köttet som är fördigstekt och pepprad och skit...
- 5 min senare så är det massa flytande gegg som befinner sig i min fd. vackra gryta... jag tar upp det och det har ju en ganska stabil konsistens, jag tror det är fett iaf...

så, det vart ju skitbra ända tills fettet lossnade och såg rejält äckligt ut.

nån som har tips ?

agahowa22
2005-09-24, 17:19
kvarg skär sig om man kokar de alltså temperatur över 100grader c

MyungChul
2005-09-24, 17:46
varför har du kvarg i såsen?

Fettecke
2005-09-24, 17:50
kvarg skär sig om man kokar de alltså temperatur över 100grader c
men de va inte kvarg som flöt runt...

varför har du kvarg i såsen?
Jag använder kvarg som istället för creame freish... det är gott med kesella i också...

TheBeanSeed
2005-09-24, 17:51
tror inte det beror på köttet...det skulle nog ha hänt även utan att du lagt i köttet...

mitt tips; kör med en vanlig redning och lättmjölk nästa gång.

mitt tips; bryn hela filen runt om och kör sedan den klar i ugnen, då behåller den mycket av sin vätska..och blir saftig *flex*

Metal_boy_
2005-09-24, 18:01
Det ser ut som fett bara från köttet. Det lär vara kvargen. Sila skiten.

Aelrik
2005-09-25, 09:09
Kött som kokas blir "trådigt" och löst (jämför kalops eller dillkött). Eftersom filéen redan är så pass mör sker detta mycket snabbt. Det bästa är att ta kött med ben (högrev!) och låta koka flera timmar, på så sätt kommer benet att ge en underbar buljong

Vill du använda filé bör du steka den i medaljonger/skivor och sedan slå på såsen och servera.

Tolkia
2005-09-25, 10:29
men de va inte kvarg som flöt runt...
Hur vet du det? Frågade du den? Jag garanterar att kvarg som skurit sig i en brun sås tillsammans med lök och kött inte längre ser ut som den gjorde när du tog den ur burken. Och kvarg brukar i allmänhet INTE gilla att kokas; värm bara försiktigt.

Allvarligt; fett som "kokar ur" och flyter upp skulle ligga som en hinna av genomskinlig olja på såsytan vid den temperatauren. Gula "fettkakor" får du bara om/när du kyler ned maten.

Fettecke
2005-09-25, 12:53
Hur vet du det? Frågade du den? Jag garanterar att kvarg som skurit sig i en brun sås tillsammans med lök och kött inte längre ser ut som den gjorde när du tog den ur burken. Och kvarg brukar i allmänhet INTE gilla att kokas; värm bara försiktigt.

Allvarligt; fett som "kokar ur" och flyter upp skulle ligga som en hinna av genomskinlig olja på såsytan vid den temperatauren. Gula "fettkakor" får du bara om/när du kyler ned maten.

jag utgick från det då det var lite större klumpar...