Visa fullständig version : Är det OK att slå tjejer?
Jag gör en liten spinoff på "Sjuka saker som inträffar på krogen"-tråden.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=52047&page=1&pp=50
En del personer gav tipset om att ge henne en propp, andra säger att det skulle varit helt fel. Alla "vet" sen barnsben att "man inte får slå tjejer".
Naturligtvis skall man inte slå någon överhuvudtaget.
Men om man en gång slår någon "motiverat" är det då skillnad på om man slår en tjej eller om man slår en kille? Killen kan ju också vara fysikt mindre än dig.
Om en tjej slår dig, skulle du slå tillbaka?
Spannmål
2005-09-24, 11:38
Kan jag gott tänka mig att göra.
norsk_gadd
2005-09-24, 11:41
Har gjort det ett par gånger när jag va yngre. Sa ifrån klart och tydligt innan när jag märkte att hon började bli fysisk: "Slår du mig så kommer jag att ge igen"
Smack!
En smäll över kinden och självklart fick hon en handflata tillbaks. Och jämställd som jag är så höll jag inte tillbaka nämnvärt för att det var en tjej.
Vill bara säga att detta var i 15-16 års åldern och att jag idag nog hellre bara gått därifrån....... tror jag. :)
Fatalist
2005-09-24, 11:41
Den förra tråden var en hit. Få se när jag känner för att hoppa in i denna :)
Jag säger; ja. Jag tycker inte man ska skilja på vad en man eller en kvinna gör, möjligvis att man är lite mer tolerant mot en kvinna men hur många chanser som helst ger man inte. Gör man det är man en grymt idiotisk förtryckt person.
Slår en tjej mig på käften kan hon gott förvänta sig att bli upptryckt mot en vägg; vad fan sysslar du med? Slår hon igen, menar alla (jaja ni har inte skrivit än men kommer skriva) att jag är en jävla idiot som slår henne? Tycker inte jag.
Poll-alternativen är lite väl svart på vitt!
// Äter pannkakor med glass
Beror ju helt på vad som hänt...
Men skulle hon vara en ettrig lite sly... som slogs och höll på skulle hon nog få sig en jävel.
Fettecke
2005-09-24, 11:45
drog till en tjej ganska hårt i bröstkorgen (mildaste stället att slå på tänkte jag), men bara för att hon ville prova min gräns, och jag bangar inte om hon är med på de ;)
jag vet inte hur jag skulle reagera, men jag tror att jag skulle få frispel och göra saker jag ångrar dagen efter iaf... då jag aldrig har slagits förut...
svårt läge att avgöra, men jag hade inte nekat ett slag om hon/han verkligen, Verkligen behövde ett...
Pudzianovski
2005-09-24, 11:48
Nej, aldrig.
Om det kommer en tjej med en kniv och hugger dig i benet och skär upp ett kraftigt sår i nacken på dig. Kanske sparkar dig lite oxå.....
Du har varken tid, kraft att fly.
Du skulle alltså inte slå en tjej i nödvärn då?
(Eller svarar du bara på frågan i första posten och inte pollen?)
Mass-Tech
2005-09-24, 11:48
Om hon slå mig så sänker jag den jävlen.
Skulle jag bli knäad/sparkad i pungen av en tjej så vet jag inte vad konsekvensen av det skulle bli.
Det är lågt om nått.
Markus H
2005-09-24, 11:50
Om det kommer en tjej med en kniv och hugger dig i benet och skär upp ett kraftigt sår i nacken på dig. Kanske sparkar dig lite oxå.....
Du har varken tid, kraft att fly.
Du skulle alltså inte slå en tjej i nödvärn då?
(Eller svarar du bara på frågan i första posten och inte pollen?)
I självförsvar så självklart JA, men inte om det gick att avstyra på annat sätt!
Jag tror inte att våld är svaret på speciellt många frågor, så jag kan inte tänka mig att slå någon. Hypotetiskt sett skulle jag däremot inte förutsätta att jag var skyddad av att vara tjej om jag nu skulle vilja klappa till någon.
Det var många nya frågeställningar som "Sjuka saker på Krogen" skapade! :laugh:
Tycker det är fel att slåss överhuvudtaget och skulle själv behöva bli riktigt provocerad för att slå någon, det skulle med största sannolikhet endast ske i nödvärn isåfall och om det sker i nödvärn och inte som nåt töntigt "slår du mig så slår jag dej" tycker inte jag att det spelar nån som helst roll vad det är för kön på den man försvarar sig mot!
Var det världens längsta mening :D ?
Så självklart får man även som kille slå tjejer tycker jag, men då bara i en tvungen nödsituation...
Herkulez
2005-09-24, 11:56
har stark nog för att ta till andra nödvärns sätt än att slå tillbaka. så svaret blir nej.
Pudzianovski
2005-09-24, 11:59
har stark nog för att ta till andra nödvärns sätt än att slå tillbaka. så svaret blir nej.
Du skulle naturligtsvis försöka brotta ner en tjej som precis huggt en kniv i ryggen som sitter kvar medans hon förberder nya hugg med en ny kniv
?
Om en tjej slår mig antar jag att hon har skäl till det, har hon inte det är det ju bara att lyfta undan henne. Så nej, jag slår inte tjejer.
Sheogorath
2005-09-24, 12:00
Jag svarade nej i pollen, eftersom Jan Guillou är min hjälte, men om en tjej verkligen försöker skada mig (rån, knivattack el. motsv.) hade jag naturligtvis slutat diskriminera efter kön.
elBjurro
2005-09-24, 12:11
Du skulle naturligtsvis försöka brotta ner en tjej som precis huggt en kniv i ryggen som sitter kvar medans hon förberder nya hugg med en ny kniv
?
Nu skrev han ju iofs "slå tillbaka" och då antar ju varenda normal människa att han inte just blivit slagen i ryggen.. med en kniv.
Att bli utsatt för ett dråpförsök eller bli knuffad på näsan är två ganska så olika saker.
Då är det ju bättre att börja en ny tråd:
Skulle du slå tillbaka om nån försökte ta livet av dig.
två, enligt mig, åtskilda saker.
Pudzianovski
2005-09-24, 12:13
Nu skrev han ju iofs "slå tillbaka" och då antar ju varenda normal människa att han inte just blivit slagen i ryggen.. med en kniv.
Att bli utsatt för ett dråpförsök eller bli knuffad på näsan är två ganska så olika saker.
Då är det ju bättre att börja en ny tråd:
Skulle du slå tillbaka om nån försökte ta livet av dig.
två, enligt mig, åtskilda saker.
Jag vet. Det är ändå kul att dra olika situationer. Ibland känns det som alla är så heroiska och ska bete sig som riddare i alla situationer oavsett vad som händer. :thumbup:
Men han drog ju själv in ordet "nödvärn" vilket kan tolkas mycket olika.
Herkulez
2005-09-24, 12:13
?
frågan var "Om en tjej slår dig, skulle du slå tillbaka?"
petersson
2005-09-24, 12:15
Om det går att hålla i henne istället så skulle man ju göra det.. Men om det var en enorm björnhona från ryssland så skulle det kanske vara en annan sak.
Lasse Kongo
Ja skulle sätta en rak höger rakt över näsan eller ögonbrynet, bara det finns vittnen som såg att hon slog först.
Skulle dock inte slå lika hårt som om det var en kille.
Pudzianovski
frågan var "Om en tjej slår dig, skulle du slå tillbaka?"
Jag vet. Men i pollen står det inte så tydligt.
Jag och Alfons, vi slåss inte.
Det är ok om man känner sig fysiskt underlägsen, och om det inte finns någon annan väg ut.
Herkulez
2005-09-24, 12:19
Jag vet. Men i pollen står det inte så tydligt.
hade det varit det scenario du sa så är det ju en annan sak. då hade jag sänkt subban.
Jag gör det nöden kräver i självförsvar/nödvärn etc..
Kommer någon anfallandes med kniv/yxa etc så gör man(jag) det man(jag) kan för att skydda sig(mig) själv. [PROPP]
Pudzianovski
2005-09-24, 12:20
hade det varit det scenario du sa så är det ju en annan sak. då hade jag sänkt subban.
Tänk om en "subba" knäar dig på pungen stenhårt...av ingen anledning...du viker dig ner....hon fortsätter sparka dig på benet...
Nu drömmer jag..men det finns ju många olika scenarioer...
*rolleyes*
Pudzianovski
2005-09-24, 12:21
Jag gör det nöden kräver i självförsvar/nödvärn etc..
Kommer någon anfallandes med kniv/yxa etc så gör man(jag) det man(jag) kan för att skydda sig(mig) själv. [PROPP]
Flygande Ninja spark? Eller nt coolt Bas Rutten move?
Ja, självklart får man slå tjejer lika mycket som man får slå killar.
Den där moraliska regeln att man inte ska slå tjejer är förlegad. Den bygger på könsdiskriminering. En ny regel behövs: "Slå inte folk som inte vill slåss". De flesta killar vill nog slåss innerst inne, och de flesta tjejer vill inte slåss. Men det finns ju undantag, och därför är denna regel bättre.
Flygande Ninja spark? Eller nt coolt Bas Rutten move?
Beror ju på var det händer. Om det finns stolar, glas, flaskor, lampor i närheten är ju BAs Ruttens moves att föredra :)
Ute på gatan, under kravall/demonstration är det ju andra metoder.
Detta är ju trots allt hypotetiskt, förstår inte varför någon tjej skulle attackera mig med en kniv, jag som är så snäll! *kissass*
Haha kul tråd :D
Min tjejkompis hamna i catfight på nått uteställe o efter typ 5-10 minuter av hårdragande o klösningar gick jag emellan( skrattade rätt hårt åt dom :D ) o tog bort min kompis åt sidan. Får 3 knytsnävs slag på revbenen av den andra subban. Vänder mig om o får ut ett "Ehh?" så höjer minken garden igen, då va jag inte sen att putta henne så hon gled tvärs över hela rummet på gumpalallan. Förstår inte varför man ska ta emot slag efter slag bara? *screwy*
Fast kommer aldrig slå en tjej, om jag inte känner att den jävlen kan golva mig.
Om Jill Mills blir sur på en ere bare å springa :D
bosse_brutal
2005-09-24, 13:06
feminister får man slå.
Sant...
Herkan sparkar eller skallar istället för att slå :D
Om en brud nitade mig skulle jag göra likadant tillbaka, skulle dock hålla igen lite på slaget, men slå skulle jag nog hur som helst..
jag har åkt på några smällar av killar....
vad har du då gjort för att förtjäna dom? vavavavava?
jag har åkt på några smällar av killar....
Hade du slagit innan lr?
olika....
En gång va det en kille som tafsade på krogen, jag puttade bort han men han fortsatte, då slog jag han och fick slag tillbaka.
Sen har ja fått det av svartsjuka pojkvänner dock oprovocerat...
hmm, det där e ju inte precis rättvist.. dom förtjänade du nog inte isf
Ja, svartsjuka kan vara ett gift som fördunklar sinnena.
mangemani
2005-09-24, 13:55
man ska inte slåss i överhuvud taget,men är det en person(en tjej i det här scenariot) som attackerar en,så tvekar jag inte att slå.
det där skitsnacket "man ska inte slå tjejer pga att dom just är tjejer" är bara löjligt.
ja, är hon lite horig så spelar några smällar inte större roll, hon har ju fått rätt många innan. :laugh: tänkte precis på en brud
ja, är hon lite horig så spelar några smällar inte större roll, hon har ju fått rätt många innan. :laugh: tänkte precis på en brud
Hur definierar du "horig"?
Inget beteende [horig???] rättfärdigar en smäll, däremot skulle jag kunna använda fysiskt handgemäng vid självförsvar [självbevarelsedrift].
haha, skojar väl god damn.
I slutändan, om jag någonsin "råkar" slå en tjej så ska det vara med övre delen av handen, förnedrande på ett gentleman sätt, och så slipper man själv klassas som kvinnomisshandlare (som sparkar och öser på med nävarna) ;)
Coldsmith
2005-09-24, 14:10
Hamnar man i slagsmål på en gayklubb så måste man slåss med tjejer, för det är bara flator som slåss där :D.
Skulle nån tjej få för sig att slåss med mig så får hon räkna med att få ont. Är hon så pantad så får hon skylla sig själv, har inget medlidande då. Dock blir det säkert att man håller tillbaka en del. Allt beror ju på situationen. Har hon klöst mig och knäat mig i pungen eller nåt så kan det nog bli att hon får en saftig trynstöt.
AFanatic
2005-09-24, 14:15
Ibland önskar jag att Batman finns...som kunde ta hand om en del drägg...som bara sitter o dricker öl.
Nej, för att svara på fråga, jag slåss inte. Bemödar sig en tjej att ge sig på mig så sätter jag handflatan i pannan på henne så kan hon stå där och veva. För att bli allvarlig igen. I nödvärn så är det en helt annan sak. Ett hot är ett hot oavsett vem det kommer ifrån.
King Grub
2005-09-24, 14:41
Nej, aldrig. Möjligen om hon fradgar och attackerar med en machete. ;)
Nej, aldrig. Möjligen om hon fradgar och attackerar med en machete. ;)Eller gör något oerhört o-optimalt..(ja vet, den var låg)
ja, är hon lite horig så spelar några smällar inte större roll
*screwy*
-
Om en tjej försökte slå mig eller slog mig så skulle jag hålla fast henne tills hon slutade, om det var flera tjejer som överföll mig skulle jag försöka slå dom på käften.
men barn får man slå...det är bra för uppfostran :D
Sheogorath
2005-09-24, 15:44
men barn får man slå...det är bra för uppfostran :D
Jepp. Kemistudier och aga. Det är fostran det. Stärker moral och karaktär.
Jag hade hånglat upp henne, och sen hade allt varit löst.
Fatalist
2005-09-24, 16:12
Tänker utdela minst 4 slag ikväll för min käre väns AnimalGens räkning (blev han bannad? :( )
http://spikedhumor.com/articles/1695/Naked_Babes_Fight.html :D
Beror på situationen men jag skulle kunna slå en tjej om jag ansåg att det behövdes
hangatyr
2005-09-24, 16:56
en persons kön är i detta fall helt irrelevant. om en människa i vredesmod gav mig en smäll skulle han/hon om jag fann det nödvändigt för att försvara mig få en smäll tillbaka.
kan man slå killar kan man slå tjejer. jämnställdhet fo sho.
om en tjeje kommer fram till mig med en kniv och börjar hugga mot mig. jag vet att den enda utvägen är att ge henne en uppercut , så gör jag det.
men att stå o slå på din flickvän för att hon skämde ut dig inför dina polare är bara svagt, svaga töntar gör sånt.
om en tjej slår en måste man väl få slå tillbaka?
man behöver ju inte slå allt vad man kan.
det är lite lustigt.. jämnställdhet ska gäller bara
när det passar.
HAha på pdol i sommar så fick jag några slag i bakhuvudet av en tjej på 1,65 för att nån ramla på mig, så jag ramla på henne när jag skulle ut från gröten på frondakonserten, men det kändes lite lågt att slå en fjortis på 15år som väger 45kg så jag gick bara vidare.
mini_Arnold
2005-09-24, 17:46
Beror på situation osv men i stort sett "Ja, om hon slår mig!"
Om hon anfaller med kniv/yxa med överraskningsmoment [ambush] så att hon har feministiskt initiativ, så ja.
dum fråga, ersätt tjejer med människor, din jävla.. err.. ja, köns... hum... något :D
Tricklev
2005-09-24, 19:45
Om hon anfaller med kniv/yxa med överraskningsmoment [ambush] så att hon har feministiskt initiativ, så ja.
:laugh: :laugh:
Beror på tillfället, men rent principellt, Ja, däremot finns det andra sätt jag skulle försöka med först.
Nödvärn? Javisst utan att tveka. Skulle aldrig falla mig in att ta en kniv av nån pundarbrud på stan bara för hon e brud utan att sänka henne före!!??!
Annars i det vardagliga livet? ex. på krogen? På fyllan? Nej !
High1ander
2005-09-25, 10:29
Jag skulle nog inte slå om det inte vore ett måste eller om det är en riktigt skabbig subba som kanske skulle se bättre ut med en slaget nylle... Skulle hon bara slå ett slag och det är allt så skulle jag nog inte bry mig.
Men jag tycker dock att det är helt OK för andra att slå kvinnor i självförsvar.
Jag kan inte slå en tjej. Bra eller dålig? Både och tror jag, beroende på läget.
I ett tidigare förhållande blev jag misshandlad av dåvarande sambon. Hon var sjukligt svartsjuk och fick för sig en massa saker helt utan anledning. Hon slog,sparkade och kastade saker på mig ganska ofta. En gång fick hon tag i en kökskniv mitt i ett vredesutbrott...
Givetvis försvarar man sig om man måste men det gör ju inte att regeln "man slår inte tjejer" på något sätt falerar. Det finns undantag till alla regler.
Arne Persson
2005-09-25, 11:07
Det har inte hänt ännu att man slagit. Det skulle nog bara hänt om det var fara för ens liv. Däremot så har man perforerat en och annan dörr och vägg med knutnäven genom livet.
Självklart inte.... *screwy*
svar NEJ!
det är aldrig ok att slå någon.
ja, jag är medveten om att man kan hamna i situationer som gör att man måste ta till våld men generellt är våld inte ok.
Sen är det väl så att killar oftast är starkare än en tjej och då går det väl att bara hålla fast henne. Ett annat tips är att gå därifrån.
Peter-N1
2005-09-27, 19:14
Jag tycker att tråden är olämplig och bör låsas.
Tycker att man kan diskutera nödvärn och liknade, men finner det högst olämpligt att föra en diskussion om det är lämpligt att slå tjejer.
Tror inte att trådskaparen menade något illa.
Våld mot kvinnor är mycket vanligare än vad man tror i samhället. Det händer dagligen överallt. Jag har sett så mycket sönderslagna kvinnor att jag finner denna diskussion mycket olämplig på ett öppet forum.
norsk_gadd
2005-09-27, 19:22
Tycker att man kan diskutera nödvärn och liknade, men finner det högst olämpligt att föra en diskussion om det är lämpligt att slå tjejer.
Våld mot kvinnor är mycket vanligare än vad man tror i samhället. Det händer dagligen överallt. Jag har sett så mycket sönderslagna kvinnor att jag finner denna diskussion mycket olämplig på ett öppet forum.
Äh, det är ingen som diskuterar hurvida en tjej ska få en känga bara för att man är på dåligt humör. Det handlar ju till största del om att man har "rätt" att slå tillbaks.
Tror att de flesta som inte är uppväxta i någon liten idyll är medvetna om att kvinnor får stryk utan anledning och jag tror att vi alla tycker att det är vidrigt.
Pudzianovski
2005-09-27, 19:22
Olämplig? *rolleyes*
:D
Jag skulle inte slå en tjej om det inte vore fara för mig eller annan människas liv. Hade dock kunnat tänka mig att brotta ner vederbörande på marken om hon var allt för jävlig.
Det är bara fega kräk som slår tjejer/kvinnor. Skulle dom konfronteras med en man så hade dom sprungit. Givetvis så är det inte OK att pryla upp en kvinna.
MEN... Nöd bryter lag. Skulle det handla om mitt liv så givetvis hade hon fått säga god natt. Samma om det skulle handla om min familjs hälsa, sov så gott...
slår man mig så kan det bli en tebax *slap* kvittar om det är en brud. men undviker det hellre än gör det dom kan ju faktist dö och det vill jag inte ha på mitt sammvete *grr27*
mini_Arnold
2005-09-27, 21:03
slår man mig så kan det bli en tebax *slap* kvittar om det är en brud. men undviker det hellre än gör det dom kan ju faktist dö och det vill jag inte ha på mitt sammvete *grr27*
Men du är biff. Jag som är liten och klen får slå tillbaks på tjejer
Nix, inte så länge det går att undvika...
Men knappast att jag skulle offra mig själv några större skador för att låta bli...
Men en dag kanske vi lever i Gudrun Schymans samhälle, lika mellan könen där man bör slå en tjej i alla fall där man skulle nitat en kille i samma situation
Men en dag kanske vi lever i Gudrun Schymans samhälle, lika mellan könen där man bör slå en tjej i alla fall där man skulle nitat en kille i samma situation
Jag vet inte om du resonerar åt rätt håll här. Jag tror inte vi kan prata om när man bör slå. Någonsin.
(Jag har dessutom aldrig hört en feminist säga att kvinnor ska vara undantagna våld för att de är just kvinnor.)
Jag vet inte om du resonerar åt rätt håll här. Jag tror inte vi kan prata om när man bör slå. Någonsin.
(Jag har dessutom aldrig hört en feminist säga att kvinnor ska vara undantagna våld för att de är just kvinnor.)
Nej men män över lag anses det fel att spöa kvinnor, just för att dom är kvinnor. Jag är en av dom...
Det är inte rättvist att behandla en människa annorlunda bara för att denne är av ett visst kön.
Skulle aldrig* få för mig att slå en kvinna/tjej.. även om hon slog mig och var allmänt argsint. haha. Har aldrig slagits över huvudtaget och tänkte inte göra det heller :)
Im a lover not a fighter :D
*man skall aldrig säga aldrig *kissass*
Det är bara fega kräk som slår tjejer/kvinnor. Skulle dom konfronteras med en man så hade dom sprungit. Givetvis så är det inte OK att pryla upp en kvinna.
Varför ? Om en kille som är dig fysikst underlägen skulle slå till dig , skulle det inte vara ok o slå tillbaka ?
Är det för dom är av det kvinnliga könet det inte är ok ?
( vill inte höra att man aldrig borde bruka våld osv, det är en annan diskussion)
[QUOTE=Wopper]Det är bara fega kräk som slår tjejer/kvinnor. Skulle dom konfronteras med en man så hade dom sprungit. Givetvis så är det inte OK att pryla upp en kvinna.
kalla mig vad du vill. men jag har hitills aldrig slagit en man för dom springer ifrån mig när det väl är dax.
Visst det är fegt, fel osv...
Men man kan hamna i en sits med en vansinnig kvinna som försöker göra dig maximal skada (kanske med tillhyggen) och gör dig riktigt riktigt illa. Kanske försöker mörda dig.
Jag säger det, jag tycker det är absolut fel att slå en kvinna men nog fan skulle jag golva henne när risken för mina egna skador blir för stor.
Vi snackar inte litet rivmärke eller blåmärke här...
Jag skulle inte slå en tjej om det inte vore fara för mig eller annan människas liv. Hade dock kunnat tänka mig att brotta ner vederbörande på marken om hon var allt för jävlig.
några baktankar? :naughty:
Det var naturligtvis inget illa menat med tråden och det är synd om folk tagit illa upp. Jag förespråkar inte våld, oavsett kön, tvärtom.
Men det huruvida det är fel att slå en tjej för att hon är tjej, är en fråga som dyker upp med jämna mellanrum både här på K och andra ställen. Jag tycker man kan ventilera en sådan fråga här. Det skriks ännu oftare om jämlikhet, och frågan är om det skall vara jämlikt hela tiden eller bara då det passar.
Kanske är det sjukt att ta upp en fråga om våld till en sådan diskussion, men nu snackar vi inte familjevåld eller hustrumisshandel utan situationer där provokationer eller våldshandlingar förekommit och om en kille skulle stått för dom skulle han "åkt på en propp" medan om en tjej utfört dito skulle komma undan med vad som helst för att hon är en tjej.
Matti Nykänen har åkt in i fängelse igen i söndags efter att ha misshandlat sin hustru fyra dagar efter att han blivit fri från 15 månader i fängelset.... *grr*
Lite smisk på rumpan i väl valda situationer är helt OK :whipped: :D
[QUOTE=Wopper]Det är bara fega kräk som slår tjejer/kvinnor. Skulle dom konfronteras med en man så hade dom sprungit. Givetvis så är det inte OK att pryla upp en kvinna.
kalla mig vad du vill. men jag har hitills aldrig slagit en man för dom springer ifrån mig när det väl är dax.
Konstigt då... ;)
AngelLove
2005-09-28, 15:03
De flesta är ju dock EMOT våld gentemot kvinnor härinne om det inte är en ev nödvärnssituation så det är ju inte direkt någon glorifiering av kvinnovåld det handlar om.
För att svara på frågan så nej, jag skulle aldrig slå en tjej. Hur jag reagerar i en situation där mitt liv står på spel vet jag inte förrän den dagen det händer, vilket jag tror är liknande för många andra här.
Att snacka om att sänka med ett slag om du blir knivattackerad är en sak, att verkligen kunna göra det utan att få stora skador själv är en annan.
Där har du fel peter, bättre att snacka om skiten öppet. Folk är väldigt naiva i det här landet och tror att allt är lugna gatan.
Det är aldrig rätt att slå en kvinna!
Det finns INGET som skulle få mig att slå en tjej...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.