Logga in

Visa fullständig version : Fråga angående "ideal vikt"

Live^
2005-09-24, 00:58
Hallå i stugan!

Jag har under en tidsram av ca 4 år nu lagt på mig vikt, sakta men säkert, och känner idag att jag skulle vilja träna bort en del utav det.
Grejen är den att fram tills nu har min vikt inte stört mig något särskilt pågrund av att jag inte ser så farligt överviktig ut.
Men vågen har genom hela resan sagt annorlunda och jag har försökt hitta svar på varför men utan lycka.
Googlade efter hur mycket skelett kan väga, om folk i allmänhet bara väger olika eller om det verkligen stämmer att man med längd osv. kan räkna ut sin "ideal vikt" och därmed se hur mycket övervikt man har.
I dagsläget väger jag ca 114.5kg enligt min nya våg och då är jag 19 år gammal samt ca 187cm lång.
Poängen är att jag har extremt svårt att tro att min "ideal vikt" skulle ligga på 85-87kg som vissa påstår, som då går efter längd och så vidare.
Det skulle alltså innebära en övervikt på ca 30kg och det är jag banne mig inte beredd på att hålla med om att jag har, det är iallafall i min bild i huvudet väldigt, väldigt mycket.
Jag har storlek 38 i byxor för tillfället, men det är enbart pågrund av att jag har som mest övervikt runt midjan (som jag har läst är vanligt för män, samt jobbigast att få bort), skulle annars lätt kunna hoppa ned till 36 utan problem då 38 sitter lite löst i lår och ben.
Under 34 kan jag inte tänka mig att jag skall ha oavsett vad.
Bortser vi från min övervikt så är jag en ganska stor kille med väldigt breda axlar och "ram" (eller vad man nu ska kalla det), vet ej om det kan bero på att jag varit extremt aktiv som yngre (spelade fotboll, basket och tennis samt spenderade all min fritid till aktiviteter som skateboard, blades, bandy etc etc) samt att jag tränat lite styrketräning då och då under ca 2 år nu.
Dock inte alls ofta, men någon skillnad bör det ju ha gjort iallafall.
Tränar hemma förövrigt, med min bänk och mina hantlar som jag införskaffat.

Jag vet att man inte skall stirra sig blind på vågen och kilona, men jag skulle så gärna vilja reda ut min vikt för att få ett hum om hur mycket jag "behöver" gå ned.
Förövrigt så fick jag precis min ögonöppnare efter att ha tagit en bild på mig med min nya kamera, blev helt chockad av resultatet.
Frågade bekanta omkring mig "ser jag ut såhär? nu?" och alla sa "jo, det är ju du?", jag tyckte dock personligen att jag hade lite mer övervikt än jag trodde.
Självfallet inte enormt mycket mer än jag själv tycker att jag ser i spegeln, men lite grann mer.. tillräckligt för att jag skulle bli sporrad att börja träna och ändra kosten ett tag.
Hur som helst, skall läsa mer här på forumen och så vidare och kommer säkerligen att göra någon ny tråd senare angående träning och kost i detalj, när jag är redo att köra igång på allvar!

Tackar så mycket på förhand!

mangemani
2005-09-24, 02:05
ideal vikt?du går väl ner så pass mycket så att du själv blir nöjd,det räcker väl?

Fettecke
2005-09-24, 02:22
Detta är iaf min synvinkel på det hela iaf...

Ordet överrvikt existerar "bara" bland de otränade... att en otränad kille på nästan 190cm och runt 85kg, det är en tanig/lönnfet tror jag ...närmare 100 pannor, tränad vare sig otränad är "normalt" för en sådan person... enligt mitt synsätt, som från person till person är relativt.! (just tränad/otränad går ju att diskutera gränserna...)

Visst kan man se i spegeln att man är "otränad", magen kanaske är större än låren i proportion, men vågen visar en aspekt... det är så otroligt mycket som spelar in, det enda som spelar in i det "ideala", enligt mig... är ens eget syn på saken, ifall du tycker att 114kg är stort på 187cm, så är det upp till dig att ta ställning... Ingen annan.

Iaf, angående kortet du nämnde i din post, så är jag själv inne på samma aspekt, att kort på min fysik, blir usel enligt mig, då spegeln visar en helt annan sak... jag går efter spelgelresultatet, och hur jag själv tycker att jag presterar och ser ut framför spegeln... ingne annan kan säga att "Du ser större ut än normalsvensson"... för det finns inget normalt igentligen, det kanske låter lite standard att säga så, men inga lagar, regler eller sådant har ju bestämts, utan folks egna uppfattningar, vissa tycker om större människor, vissa tvärtom.... allt är relativt.

Det enda som spelar roll i sammanhanget är hur Du trivs med Din kropp...

Själv så är jag runt 178, väger stabila 86-88kg...tränad enligt Mig... och tycker att det är Min idealvikt, varken mer eller mindre... och trivs skitbra... visst finns det fett och grejjs som det bör, men det är jag så nöjd med...!

King Grub
2005-09-24, 05:37
Din idealvikt är den vikt du trivs med och som inte innebär några negativa konsekvenser för din hälsa, vare sig i nuläget eller framtiden. Det visuella har egentligen ingenting med idealvikten att göra. En tränad individ har mer muskelvikt och därmed också en högre idealvikt.

userfriendly
2005-09-24, 06:35
Om du har mkt fett på kroppen försvinner det ofta rätt så fort när du väl börjar träna vet jag av egen erfarenhet.
Du kommer nog ner till några kilo över "normalvikt" rätt så fort, det är sen du får kämpa.
Idealvikt är den vikt du själv vill ha men jag förstår frågan. Tror att det för en karl som rör på sig normalt är längd -100cm ungefär... sen om man tränar mkt föbränning ere mindr eo mkt styrka mer... rent generellt...

heljis
2005-09-24, 10:05
Vikten är bara en siffra. Gå efter spegeln och mått! Du har inte tagit dina mått, eller? Gör det och posta dem, då syns ju förhållanden mellan dem tydligt. :thumbup:

Live^
2005-09-25, 00:14
Först och främst tack för alla svaren!

Förstår helt och hållet vad ni menar och håller med till 100%.
Jag hade tänkt börja träna nu oavsett då jag funderat på det under det senaste året nu, min övervikt har inte riktigt stört mig att jag kännt något omedelbart behov, men visst hade det vart mycket roligare att ha en mer vältränad kropp.
Men jag håller med om att man enbart skall träna eller inte träna för sig själv och det tills att man själv är nöjd med sitt utséende.
Dock så finns ju det här med "idealvikt" lite i huvudet trots det pågrund av alla diskussioner kring ämnet samt delvis pågrund av samhället vi lever i, där både barn såväl som vuxna blir utsatta för mobbning dagligen pågrund av deras utséende.

Anledningen till min fråga är väl att jag är lite rädd att min bild i huvudet av mig själv där jag är nöjd skulle ligga på de här 85-87kilona som så många på olika forum och dylikt har nämnt, eftersom att det skulle innebära en viktnedgång på ca 30kg och det lär ju ta en väldigt bra tid.
Jag är självfallet medveten om att man ej blir av med sitt bagage över en natt och det är inte så jag menar, men jag tror att ni förstår.
Oavsett vad dock så finns det ju inget annat jag kan göra än att bara köra igång, så det är precis vad jag tänker göra.
Dock så skulle ju ett svar på den frågan få mig att må så mycket bättre och ta bort den här ovissheten som känns väldigt frustrerande.

Du har inte tagit dina mått, eller? Gör det och posta dem, då syns ju förhållanden mellan dem tydligt.
Skulle kunna göra det imorgon!
Dock så finns väl rädslan i det att hela min uppfattning av mig själv går i kras, men det är väl egentligen bara positivt i slutändan antar jag.
Jag vill ju ha svaret trots allt! :)

Hoppas att jag inte svamlat något nu, är otroligt trött ikväll nämligen.

nikasp
2005-09-28, 22:04
Tjena, kör hårt. Jag kan tänka mig att du ev. tror att du är bättre grundtränad än du egentligen är. Obs! Endast en gissning. Jag känner igen mig på pricken i din beskrivning. Jag är 34 och la på mig snabbt från 81 (178 cm) till 90 när jag började jobba -97, vid dator... Sen dess har jag varierat mellan 95 till 107 som värst. Nu i höstas fick jag chansen att via jobbet gå till dietist och en naprapat/pt. Har lyckats kapa från 102 till 87 på två månader och inser att jag kanske inte hade så mycket muskler som jag trodde. Har kört diet på halvfart i 7 veckor och hård diet i 1 (ska fortsätta 2v till), äter nästan bara proteinprukter med lite kolhydrater och grönsaker + vatten och kaffe.

Fettlagren på ben och armar har tunnats ordentligt men magen är kvar så jag tror att jag kan väga runt 80 kg utan problem (det trodde jag var omöjligt när jag vägde runt 100). Dock har midjemåttet gått ner rejält. Minskade från...hmmm... 111 cm till 100 på fem veckor och nu bör det ha minskat ännu mer. När jag körde halvfartsdiet så tog jag bara lite kolhydrater till lunch + en ordentlig köttbit/kyckling/fisk och mycket sallad + vinaigrette (nånting med olja). Körde sen inga kolhydrater till middag utan bara kött/kyckling/lax + sallad. Jag försökte hålla max 3-4 timmar mellan målen. Lycka till!