handdator

Visa fullständig version : Linser

Kebab-Arne
2005-09-22, 21:03
Hejsan.

Har närsynhet eller vad det heter, min syn på nära håll när jag ska läsa och så är perfekt men när jag ska se på TV ser jag inte mycket. Får därför mer eller mindre alltid ha med mig glasögon, jag kan ha på mig glasögonen när jag läser så kan ha på mig glasögonen hela tiden om jag vill men det har jag ingen större lust med ur skönhetssynpunkt. Så tänkte därför skaffa linser, ska såklart prata med optikern men tänkte först höra era åsikter om linser.

Är det svårt att sätta in och ta ut?
Vad ligger dagskostnaden på? Inte för det är av nån större betydelse men intressant att veta.
Några nackdelar?

Gurk-Burk
2005-09-22, 21:07
Är det svårt att sätta in och ta ut?
Vanesak, i börjar var det lite svårt att få in linserna, efter ett tag så lär du dig det.

Vad ligger dagskostnaden på? Inte för det är av nån större betydelse men intressant att veta.
Vet inte dagskostnad, köper månadslinser, går på ca 2000kr/år ink 2st undersökningar av ögonen.

Några nackdelar?
Om du somnar med linser så kan det ibland bli ett helvete att få ut dem, om de klibbat fast. Bara till att blöta lite så brukar de släppa.

Zafer
2005-09-22, 21:08
Eller så kör man med månadslinser som man kan sova med! :naughty:

Gurk-Burk
2005-09-22, 21:09

Kan man också göra, men kostar inte de hyffsat mycket mer? Eller är det bara som jag fått för mig?

Zafer
2005-09-22, 21:12
Kan man också göra, men kostar inte de hyffsat mycket mer? Eller är det bara som jag fått för mig?
jorå klart det kostar en bra bit mer

Weird
2005-09-22, 21:17
förts veckorna kan det vara lite små bökigt a ta ur och säta i linserna men man vänjer sig ganska snart. köp månadsa linser så blir det som någon sa ungefär 2k per år med synundersökning. beror lite på om du baar e när synt ska du korigera för något mer kan det bli dyrare.
går att få billigare om man bäställer från nätet men då måste man veta va man ska ha först

hampaN
2005-09-22, 21:24
Fixa linser för i helvete, det är helt kanon.

Bonnie
2005-09-22, 21:25
Eller så opererar man ögonen så man slipper linser :naughty:

Zafer
2005-09-22, 21:27
Eller så opererar man ögonen så man slipper linser :naughty:

inte när man är 17 bast :naughty:

Bonnie
2005-09-22, 21:31
Nä ifos det är sant, det kan hända mera innan synen stabiliserar sig (man blir mera och mera närsynt *cry* )

Men när man blir lite älde så :thumbup:
Ångrar inte en sekund att jag fixade det :)

inte när man är 17 bast :naughty:

Zozza
2005-09-22, 21:33
dagslinser is teh shit :thumbup:

Jense
2005-09-22, 22:01
finns väl något nytt inom linsväg där linserna korrigerar synen under natten, så behöver man inte ha linser på dagen, med perfekt syn

hampaN
2005-09-22, 23:08
finns väl något nytt inom linsväg där linserna korrigerar synen under natten, så behöver man inte ha linser på dagen, med perfekt syn

Låter konstigt, du råkar inte ha någon hemsida där det står lite om möget?

AFanatic
2005-09-22, 23:23
Låter konstigt, du råkar inte ha någon hemsida där det står lite om möget?

Inte alls. Man använder linserna under natten, då de formar ögat så att brytningen hamnar där den ska vara. Effekten ska tydligen hålla sig över dagen. Det står lite över allt på olika sidor. Testa gå in på en sida som säljer linser.

Pez
2005-09-22, 23:25
Inte alls. Man använder linserna under natten, då de formar ögat så att brytningen hamnar där den ska vara. Effekten ska tydligen hålla sig över dagen. Det står lite över allt på olika sidor. Testa gå in på en sida som säljer linser.
"Klämlins" som det så käckt kallas... uppenbarligen ska man använda de en hel vecka, sen ska det räcka med 1-2 dar / vecka för att hålla ihop saker och ting.

Edit: man sover med dom alltså.. när jag skriver "använda" så menar jag alltså "sova med". Tillägg: dom finns väl inte ute än? Bara på försök än så länge vad jag vet.

AFanatic
2005-09-23, 11:12
"Klämlins" som det så käckt kallas... uppenbarligen ska man använda de en hel vecka, sen ska det räcka med 1-2 dar / vecka för att hålla ihop saker och ting.

Edit: man sover med dom alltså.. när jag skriver "använda" så menar jag alltså "sova med". Tillägg: dom finns väl inte ute än? Bara på försök än så länge vad jag vet.

Ok då.

Kebab-Arne
2005-09-23, 14:36
Får tacka för alla svar...

Månadslinser verkar ju vettigast, men får väl se vad optikern säger när jag nu kommer dit. :D
Sök lite och pratas en massa om rengöring men det slipper man väl med endagslinser och månadslinser?

Hur sätter man i linserna? :em:
Men måste ju bända upp ögonen på nåt sätt...?

Mental
2005-09-23, 14:57
Jag kör dygnetrunt linser, har gjort i ca 18 mån nu. kör Focus night & day. betalar 695kr för 6 linser. så 1400kr för ett halvår.
Nu har lensway som jag köper från kampanj, köp 4 betala för 3. så jag köpte en årsförbrukning och sparar 700.
Optikern ville ha 350kr månaden löpande för att förse mig med linser, så köpa via nätet blev det som funkar bäst för mig.

Mental
2005-09-23, 14:58

Månadslinser verkar ju vettigast, men får väl se vad optikern säger när jag nu kommer dit. :D
Sök lite och pratas en massa om rengöring men det slipper man väl med endagslinser och månadslinser?

Det lär optikern dig vid utprovningen, och det är knepigt i början för nästan alla, några är naturbegåvningar, men ajg fick fan pilla i en timme innan jag lärde mig att hålla fast ögonlocket osv.

Edit: Vanliga månadslinser gör du rent varje kväll. dagslinser slänger du och dygnetruntlinser har du, tja dygnet runt i upp till 30 dar

Lasse Kongo
2005-09-23, 15:06

iiii min optikerslyna vänder på ögonlocken när ja går dit, första ggn såg hon att ja blev lite smått stirrig när hon var klar, men då sa hon; va duktig du var, finns många som brukar svimma första ggn när ja gör detta.

Fyfan det är vidrigt *grr*

Men att sätta in linserna är inga problem, i början undrar man hur faaaan ska ja klara av detta, men man lär sig, nu kan ja tom köra: "petapåögatäckelpartytricket"

AFanatic
2005-09-23, 15:12
iiii min optikerslyna vänder på ögonlocken när ja går dit, första ggn såg hon att ja blev lite smått stirrig när hon var klar, men då sa hon; va duktig du var, finns många som brukar svimma första ggn när ja gör detta.

Fyfan det är vidrigt *grr*

Svimma? :confused: Vad har hon för kunder? :D Det känns ju knappt.

Lasse Kongo
2005-09-23, 15:14
Svimma? :confused: Vad har hon för kunder? :D Det känns ju knappt.

det är ju asvidrigt för fan, usch, nästan i klass med att dra ett A4 genom skåran på ollat!