handdator

Visa fullständig version : Stolthet och fördom

Calleman
2005-09-22, 14:08
Jag håller på att se denna miniserie i 6 delar (javisst, klar gay-varning) efter påtryckningar av sambon min, och visst, den är helt ok. Men efter att ha tagit en titt på IMDB och sett att den fått 9,3 i snitt kan jag bara inte förstå. Jämför det med en film som t ex Gudfadern (9,1) och något är fel.

Stolthet och fördom
http://www.imdb.com/title/tt0112130/

Gudfadern
http://www.imdb.com/title/tt0068646/

Borde man inte göra ngt åt detta snitt tycker ni? Varför har denna serie ett så bra snittbetyg? Något jag missar?

Jay-Z
2005-09-22, 14:19
7000 röster mot 136,944 röster. Det kan man ju ta med i beräkningen.

Calleman
2005-09-22, 14:22
7000 röster mot 136,944 röster. Det kan man ju ta med i beräkningen.

Såklart, men ändå...skulle vilja höra mer om "storheten" i denna miniserie. Själv ser jag det mer som aningen bättre än "Skilda världar".

Jay-Z
2005-09-22, 14:23
Såklart, men ändå...skulle vilja höra mer om "storheten" i denna miniserie. Själv ser jag det mer som aningen bättre än "Skilda världar".

Det är bara tjejer som har röstat? ;)

Calleman
2005-09-22, 14:23
Det är bara tjejer som har röstat? ;)

:)

Killar tänker nog likadant där, var exakt min tanke från början också.

Ok...vad ser ni tjejer här på kollo för "storhet" i denna miniserie?

skaparn
2005-09-22, 14:25
Kanske för att Jane Austen-fans tenderar att vara fanatiska. Alla som läst böckerna ser då till att pusha lte för serien. Har du provat läsa några böcker? Måste säga att man snabbt kommer in i JA's kärleksintriger. Efter Sense and Sensibility så kände man sig bra okomplicerad.

Jag såg förövrigt hyrfilmen med alla sex i ett sträck en gång. Det var en kraftig överdos vill jag lova.

Rataxes
2005-09-22, 14:28
http://www.imdb.com/title/tt0112130/ratings

Verkar få genomgående högt omdöme hos alla grupper ;)

Calleman
2005-09-22, 14:29
Kanske för att Jane Austen-fans tenderar att vara fanatiska. Alla som läst böckerna ser då till att pusha lte för serien. Har du provat läsa några böcker? Måste säga att man snabbt kommer in i JA's kärleksintriger. Efter Sense and Sensibility så kände man sig bra okomplicerad.

Jag såg förövrigt hyrfilmen med alla sex i ett sträck en gång. Det var en kraftig överdos vill jag lova.

Nej, ngn Jane Austen bok har jag inte läst måste medges. Svårt att se mig själv läsa en också, speciellt när det finns en uppsjö av andra böcker som frestar mer.

Men att se 6 h i rad *screwy*

Jag har redan lyckats somna en gång, och då har vi bara sett tre avsnitt vid tre tillfällen. Men jag ska ta mig igenom det :)

Calleman
2005-09-22, 14:32
http://www.imdb.com/title/tt0112130/ratings

Verkar få genomgående högt omdöme hos alla grupper ;)

Faktiskt, men självklart var tjejer 18-29 år i topp.

Finns det ngn kille här på brädan då som skulle gett den en tiopoängare?

Johanna
2005-09-22, 15:42
Problemet för somliga kan kanske vara att man är så van vid att bara bli matad med amerikanska acionfyllda serier och filmer att man har svårt att ta till sig något som istället går lite mer på djupet av människors känsloliv, eller vad tror du Calleman?

Calleman
2005-09-22, 15:43
Problemet för somliga kan kanske vara att man är så van vid att bara bli matad med amerikanska acionfyllda serier och filmer att man har svårt att ta till sig något som istället går lite mer på djupet av människors känsloliv, eller vad tror du Calleman?

Har bara ett svar där:

PUCKO

*Flash*
2005-09-22, 16:28
Både boken och serien är ju helt fantastisk och förtjänar helt klart en tiopoängare.....
Men jag kan självklart förstå att alla inte håller med, precis som att vissa inte gillar tecknade filmer och andra kanske inte gillar skräckisar. Man har helt enkelt olika smak.
Sen Calleman brukar du gilla filmer av den här typen alls?

För övrigt har jag serien på dvd och har sett den ett flertal gånger, såg mer eller mindre hela tre dagar i sträck :D

Griip
2005-09-22, 16:31
Har bara ett svar där:

PUCKO

:laugh:

du vet hur dem ska tas du :bow:

takjens
2005-09-22, 17:24
jag fastnade rejält för denna serien.. hade båda dvd skivorna i2dagar och satt och nötte... riktigt bra serie.. synd det inte finns mer av just den serien

Calleman
2005-09-23, 06:46
Både boken och serien är ju helt fantastisk och förtjänar helt klart en tiopoängare.....
Men jag kan självklart förstå att alla inte håller med, precis som att vissa inte gillar tecknade filmer och andra kanske inte gillar skräckisar. Man har helt enkelt olika smak.
Sen Calleman brukar du gilla filmer av den här typen alls?

För övrigt har jag serien på dvd och har sett den ett flertal gånger, såg mer eller mindre hela tre dagar i sträck :D

Nu kan jag egentligen inte uttala mig helt om denna miniserie eftersom jag bara sett hälften so far, vilka fler filmer/serier kan benämnas tillhöra samma kategori som "Stolthet och fördom"?

Calleman
2005-09-23, 06:47
jag fastnade rejält för denna serien.. hade båda dvd skivorna i2dagar och satt och nötte... riktigt bra serie.. synd det inte finns mer av just den serien

Är du av manligt eller kvinnligt kön?

Kwon
2005-09-23, 06:59
Är du av manligt eller kvinnligt kön?

Du menar, att om tak-jens hade vart av kvinnligt kön hade du erbjudit lite té och kakor medan ni i 2 dagar tittat på dvd-skivorna?

Calleman
2005-09-23, 10:01
Du menar, att om tak-jens hade vart av kvinnligt kön hade du erbjudit lite té och kakor medan ni i 2 dagar tittat på dvd-skivorna?

Njaaaaa...blir i nuläget "tvingad" att se det av sambon, tror det räcker :)

Mest intresserad av att se vilka män som tycker denna miniserie är värd en 10-poängare, men verkar inte vara många som har sett den, så min lilla undersökning skiter sig nog.

Kwon
2005-09-23, 10:02
Ja jag har inte sett den iaf, vad tycker du Calle? Bra?

Calleman
2005-09-23, 10:15
Ja jag har inte sett den iaf, vad tycker du Calle? Bra?

Skrev lite om det tidigare, men kan ta det igen...

Påminner om en tidig version av "Skilda världar", med otroligt fjantiga danser och ganska seg handling. Men visst, det går att titta på utan att framkalla allt för mkt sömnbegär. Av det jag sett (hälften), så ger jag den 4/10. Händer det däremot ngt mer överraskande än vad man tror i nuläget så kan den säkert komma upp i en 5:a också. Mil ifrån en 10:a dock.

Kwon
2005-09-23, 10:18
Skrev lite om det tidigare, men kan ta det igen...

Påminner om en tidig version av "Skilda världar", med otroligt fjantiga danser och ganska seg handling. Men visst, det går att titta på utan att framkalla allt för mkt sömnbegär. Av det jag sett (hälften), så ger jag den 4/10. Händer det däremot ngt mer överraskande än vad man tror i nuläget så kan den säkert komma upp i en 5:a också. Mil ifrån en 10:a dock.

OK! Tack för recensionen! Jag skall undvika denna serie! :)

*Flash*
2005-09-23, 10:23
Den är då verkligen miltals ifrån skilda världar
Brukar du gilla kärleksfilmer?

Tolkia
2005-09-23, 10:41
Mest intresserad av att se vilka män som tycker denna miniserie är värd en 10-poängare, men verkar inte vara många som har sett den, så min lilla undersökning skiter sig nog.
Det kaaaaan ju också möjligen vara så att du gör din undersökning i en lite för nischad grupp? ALLA män hänger inte på Kolozzeum (eller borde jag ha skrivit "alla MÄN hänger inte på Kolozzeum ...? :D ).

Jag gillar egentligen inte Jane Austen (har dock endast sett "Sense and sensibility", så mitt omdöme är baserat fråmst på böckerna), men jag håller helt med Flash om att hon inte skall jämställas med "Skilda världar". Det är lite som att jämställa Eyvind Johnssons "Strändernas Svall" med "Rederiet" eftersom de åker båt en hel massa i båda, eller något.

Calleman
2005-09-23, 11:05
Den är då verkligen miltals ifrån skilda världar
Brukar du gilla kärleksfilmer?

Nämn några fler filmer som du kategoriserar i samma låda som "Stolthet och fördom", så kan jag uttala mig om jag brukar tycka om den typen av filmer eller inte.

Många bra filmer har just ett visst kärlekstema som filmen spinner runt, men kommer inte på ngn direkt kärleksfilm, if you see what a mean.

Calleman
2005-09-23, 11:07
OK! Tack för recensionen! Jag skall undvika denna serie! :)

Vänta bara till du sitter där med flickan i soffan och "offrar" dig att se den eftersom hon har gett den sådana positiva omdömen. Kan också vara så att jag blev väldigt lättköpt :em: