handdator

Visa fullständig version : Skriva uppsatser

Solros
2005-09-22, 12:18
Någon som sitter på en mall för hur uppsatser ska se ut på högskolenivå?`
Med analys, diskussion, syfte, metod och allt vad det är.

Larsson
2005-09-22, 12:21
Mall för hur själva uppsatsen ska se ut brukar varje högskola/universitet ha egna regler för. Dispostionen brukar vara, Sammanfattning, Inledning, Teori, Syfte, Frågeställningar, Metod, Resultat, Diskussion, Förslag till vidare forskning samt en litteraturförteckning. Variationer kan förekomma.

Solros
2005-09-22, 12:38
Ok. Vad är tex en diskussion? Vad ska ingå där?

Snafu
2005-09-22, 12:41
I min C-uppsats var det inledning (problembakgrund), frågeställning, syfte, metod, teori, empiri, diskussion.

Nu kan jag minnas fel men jag har för mig att metoddelen alltid skall vara före allt vad teori och empiri heter eftersom läsaren måste förstå hur du behandlat materialet, innan läsaren börjar läsa.

Helena B
2005-09-22, 12:54
http://www.eki.mdh.se/kurshemsidor/foretagsekonomi/robhan/index.htm

Eva_E
2005-09-22, 13:04

BRA!!!!

Både länken och dokumentet är superbra! Tack Helena!

Eva, som just skriver en uppsats om Smittskyddsinstitutet

Helena B
2005-09-22, 13:09
BRA!!!!

Både länken och dokumentet är superbra! Tack Helena!

Eva, som just skriver en uppsats om Smittskyddsinstitutet

No problem! Använder dem själv alltid när jag skriver uppsatser. :D

Fast man får tänka på att olika institutioner har olika sätt hur de vill ha arbetets disposition, men om ni inte har några riktlinjer så funkar alltid det här dokumentet...

Lycka till :thumbup:

Arne Persson
2005-09-22, 13:15
Ok. Vad är tex en diskussion? Vad ska ingå där?

Diskussionen är bara den viktigaste delen i uppsatsen där ens resultat och slutsatser diskuteras och analyseras mm. Inget viktigt alltså! ;)

raZmus
2005-09-22, 13:20
Verkar vara en riktigt trevlig sida, tack för länktipset!

Solros
2005-09-22, 13:39
Diskussionen är bara den viktigaste delen i uppsatsen där ens resultat och slutsatser diskuteras och analyseras mm. Inget viktigt alltså! ;)

Ok, trodde att man skulle vara på G att missa ngt viktigt här! Skönt at kunna andas ut! ;)

Under vilken del ska man lägga in sina egna tankar?

raZmus
2005-09-22, 13:42
Ok, trodde att man skulle vara på G att missa ngt viktigt här! Skönt at kunna andas ut! ;)

"Sina egna tankar om vad?" är en ganska relevant följdfråga då :)

Solros
2005-09-22, 13:43
"Sina egna tankar om vad?" är en ganska relevant följdfråga då :)

Va?
Om materialet man jobbat med.

PowPow
2005-09-22, 13:43

Under diskussionen och slutsatsen (om du väljer att ha en sådan). Självklart ska dina tankar och teorier förankras i ditt empiriska material (förutsatt att du har något sådant såklart).

Vad handlar uppsatsen om? Och hur kan det kommer sig att du skriver uppsats nu, bara 5 veckor in på terminen?

Solros
2005-09-22, 13:45
Under diskussionen och slutsatsen (om du väljer att ha en sådan). Självklart ska dina tankar och teorier förankras i ditt empiriska material (förutsatt att du har något sådant såklart).

Vad handlar uppsatsen om? Och hur kan det kommer sig att du skriver uppsats nu, bara 5 veckor in på terminen?

Ok, tackar!
Tja, vi skulle skriva en "rapport" som det så fint heter. Snart färdig med denna kursen, så därför det skall in nu antar jag :)

PowPow
2005-09-22, 13:51
Ok, tackar!
Tja, vi skulle skriva en "rapport" som det så fint heter. Snart färdig med denna kursen, så därför det skall in nu antar jag :)

Ah, ok. Hoppas det går bra!

Tänkte lägga upp en av mina gamla uppsatser, men filen var visst för stor *screwy*

mela
2005-09-22, 14:11
Egna tankar skall ENBART vara i diskussionen.
Ordet "jag", "vi" och liknande är förbjudet i faktadelen.
Diskussionen är ofta viktigast.

Jay-Z
2005-09-22, 14:13
Diskussionen är ofta viktigast.

Ok, och så kanske vi håller inne med vissa tankar till efter vi har börjat på univ/högskola? :D

mela
2005-09-22, 14:19
Ok, och så kanske vi håller inne med vissa tankar till efter vi har börjat på univ/högskola? :D

Jag säger bara det som en lärare på Chalmers sa till mig.

Helena B
2005-09-22, 15:26
Diskussion?? Är det analysdelen du menar? I analysdelen ska bara det som framkommer i teori (om man har det) och empiridelen analyseras eller ställas mor varandra...Inga egna tankar eller åsikter där ;) Man kan göra en egen rubrik som heter egna reflektioner där man kan skriva vad man själv anser.

Men min efarenhet säger att det är olika från lärare till lärare och från institution till institution. En del vill att man ska ha med egna tankar en del förbjuder det...Så det är det första man ska ta reda på så man slipper skriva om :angel:

Solros
2005-09-22, 21:47
Yeah, läraren verkar skön, så det ska nog ordna sig.

Pluggar i gävle jag förresten Helena :)

Helena B
2005-09-22, 21:49
Yeah, läraren verkar skön, så det ska nog ordna sig.

Pluggar i gävle jag förresten Helena :)

Trevlig en HIGpolare =) Vad läser du?

Solros
2005-09-22, 21:52
Hälsopedagogiska programmet. Själv?

Helena B
2005-09-22, 22:05
Hälsopedagogiska programmet. Själv?

Nice :thumbup: Själv går jag Ekonomprogrammet :D

raZmus
2005-11-03, 13:20
Tänkte bumpa den här tråden med att fråga om det är några fler här på Kolo som gör exjobb, C- eller D-uppsatser eller vad ni nu vill kalla dem, denna höst :)

Sitter själv och grejar med mitt nu. Kunde kanske vara bra att ha en tråd där man kan bolla lite idéer om disposition, formalia och metoder osv. om inte annat.

:)

Trance
2005-11-03, 13:23
Inte än på ett halvår men ett tips:

http://scholar.google.com/

Om ni har problem med källor, speciellt vissa ämnen kan vara väldigt nya och inte ha några böcker skrivna. Däremot brukar det alltid finnas lite andra uppsatser man kan titta på.

raZmus
2005-11-03, 13:28

Om ni har problem med källor, speciellt vissa ämnen kan vara väldigt nya och inte ha några böcker skrivna. Däremot brukar det alltid finnas lite andra uppsatser man kan titta på.
Riktigt bra faktiskt :)

Ska pilla vidare lite med den där siten, bookmark direkt.

Får man fråga vad du skrev om?

skaparn
2005-11-03, 13:28
Men min efarenhet säger att det är olika från lärare till lärare och från institution till institution.

...och värst av alla är FEK. Jag har sett metoddelar på över 40 sidor.

kharon
2005-11-03, 13:30

http://print.google.com är också suveränt!

www.sciencedirect.com
www.ebscohost.com
www.elsevier.com

för att nämna ett par databaser med vetenskapliga artiklar. De kostar ju, förutom abstrakten, men era universitet/högskolor har säkert kontrakt. Fråga på biblioteket.

skrivit ca 150 sidor. :cool:

raZmus
2005-11-03, 13:56
Keep 'em coming! :D

Kimo
2005-11-03, 14:06
Den enda sidan du behöver: http://www.svet.lu.se/Mikromanualer_och_Gula/Gula/Defaultswedish.html

Läs "Konsten att skriva och tala", trevligast som pdf såklart.

Hobbes
2005-11-03, 14:12
...och värst av alla är FEK. Jag har sett metoddelar på över 40 sidor.

Inom vad, pedagogik? De brukar vara rätt duktiga på att skriva metod avsnitt.

Jax
2005-11-03, 14:14
Tänkte bumpa den här tråden med att fråga om det är några fler här på Kolo som gör exjobb, C- eller D-uppsatser eller vad ni nu vill kalla dem, denna höst :)

Sitter själv och grejar med mitt nu. Kunde kanske vara bra att ha en tråd där man kan bolla lite idéer om disposition, formalia och metoder osv. om inte annat.

:)
Skrev en C i våras. Och när jag kommer tillbaka från min FN-tjänst så ska jag skriva en C våren 07 och en D på hösten. Kommer att bli ett roligt år. *cry*

raZmus
2005-11-03, 14:24
Skrev en C i våras. Och när jag kommer tillbaka från min FN-tjänst så ska jag skriva en C våren 07 och en D på hösten. Kommer att bli ett roligt år. *cry*
Vad skrev du om? :)

Sitter och pular med systemutveckling, interaktionsdesign, informationsarkitektur, internkommunikation.

Nils.R
2005-11-03, 14:32
Sitter faktist i skolan nu o skriver på ett projekt :D

Jax
2005-11-03, 14:37
Vad skrev du om? :)

Sitter och pular med systemutveckling, interaktionsdesign, informationsarkitektur, internkommunikation.
Vi gjorde ett informationssystem för ett bostadsföretag och skrev om det. De två som komma skall blir mer teoretiska eftersom jag läser ekonomi nu.

mini
2005-11-03, 14:42
Kommer precis från slutseminariet på vår metodkurs vi har haft som förberedelse innan C-uppsats, så ja, jag ska skriva en i höst. Försöker fila på en tydlig frågeställning just nu, men det är svårt att få en tydlig problemformulering. Kommer att göra en diskursanalys av en tidskrift. Typ.

jakke
2005-11-03, 14:52
Läser verkligen lärare uppsattserna?
Jag och några kompisar har lyckats få omdömmet "bra och välskrivet" på ett pm inom FEK A där vi inte haft en susning vad vi skrev om... Kanske lärarna skiter i oss Teknologer

raZmus
2005-11-03, 15:06
Vi gjorde ett informationssystem för ett bostadsföretag och skrev om det. De två som komma skall blir mer teoretiska eftersom jag läser ekonomi nu.
Intressant, det låter lite som det som jag pysslar med. Då kanske man kan bolla lite med dig när det gäller disposition och sånt som jag sitter och tänker över. Känns som en ihopknycklad boll i skallen ibland :)

Vi ska utforma och ge förslag på något slags "stödverktyg", ett informationssystem.

Jax
2005-11-03, 15:10
Intressant, det låter lite som det som jag pysslar med. Då kanske man kan bolla lite med dig när det gäller disposition och sånt som jag sitter och tänker över. Känns som en ihopknycklad boll i skallen ibland :)

Vi ska utforma och ge förslag på något slags "stödverktyg", ett informationssystem.
Sure thing!
Ber du snällt så kan jag skicka min rapport till dig också.

jakke
2005-11-03, 15:14

MDI kurs?

raZmus
2005-11-03, 15:16
Sure thing!
Ber du snällt så kan jag skicka min rapport till dig också.

Du har PM! :thumbup:

raZmus
2005-11-03, 15:33
MDI kurs?

Nu vet jag inte vad du åsyftar riktigt. Men en del av vårt arbete kommer förstås handlar om människa-dator-interaktion, eller interaktionsdesign som det vidare begreppet är (Preece, 2002). Kommer säkert bli en hel del sånt, inte minst för att jag är riktigt intresserad av sånt. :)

jakke
2005-11-03, 15:42
Nu vet jag inte vad du åsyftar riktigt. Men en del av vårt arbete kommer förstås handlar om människa-dator-interaktion, eller interaktionsdesign som det vidare begreppet är (Preece, 2002). Kommer säkert bli en hel del sånt, inte minst för att jag är riktigt intresserad av sånt. :)

MDI=människa-dator-interaktion
Vi utvecklade(typ allt utom den färdiga produkten) ett system för grupprummsbokning i ett:an.

raZmus
2005-11-03, 16:21
MDI=människa-dator-interaktion
Vi utvecklade(typ allt utom den färdiga produkten) ett system för grupprummsbokning i ett:an.
Det låter som det vi ska göra, fast vi ska inte göra det för ett grupprumsbokningsystem. Var det på B-nivå du gjorde det då?

jakke
2005-11-03, 16:22
Det låter som det vi ska göra, fast vi ska inte göra det för ett grupprumsbokningsystem. Var det på B-nivå du gjorde det då?
Står AB nivå i kursboken...

carlsm
2005-11-03, 19:30
Läs: Rapporter och uppsatser av Jarl Backman

raZmus
2005-11-03, 21:18
Ska kika upp Backman också :) Tackar tackar!

Snafu
2005-11-04, 01:53
Kommer precis från slutseminariet på vår metodkurs vi har haft som förberedelse innan C-uppsats, så ja, jag ska skriva en i höst. Försöker fila på en tydlig frågeställning just nu, men det är svårt att få en tydlig problemformulering. Kommer att göra en diskursanalys av en tidskrift. Typ.

Statskunskap, media och kommunikation? Hybridämne?

Snafu
2005-11-04, 01:54
Inom vad, pedagogik? De brukar vara rätt duktiga på att skriva metod avsnitt.

De flesta FEK-institutioner har riktiga elaka krav på metoddelen. Pedagogiker är ju helsnurriga och flummiga hela bunten, anything goes!

mini
2005-11-04, 09:33
Statskunskap, media och kommunikation? Hybridämne?
Var får du statskunskapen ifrån? Jag läser MKV C.

Jay-Z
2005-11-04, 09:35

Åh, ljuva ungdom.

mini
2005-11-04, 09:38
Åh, ljuva ungdom.
Å, tack! Nu känner jag mig som... 21. För det var väl det du syftade på?

Hobbes
2005-11-04, 09:55
De flesta FEK-institutioner har riktiga elaka krav på metoddelen. Pedagogiker är ju helsnurriga och flummiga hela bunten, anything goes!

Hey....jag har 70p pedagogik, så snurrar jag ihop en C-uppsats inom ämnet nu oxå :)

Är klar beteendevetare, med psykologi som huvudämne i botten - så jag kan hålla med om att pedagoger är lite snurriga ibland.

Jay-Z
2005-11-04, 10:17
Å, tack! Nu känner jag mig som... 21. För det var väl det du syftade på?

Egentligen inte, men om det känns bra så säger vi så. :)

Syftade på min egen ungdom egentligen.

Snafu
2005-11-04, 13:54

Det finns diskurser inom statskunskap också, lingvistiska analyser med mera. Nu har jag iofs glömt bort det mesta.

mini
2005-11-04, 14:33
Det finns diskurser inom statskunskap också, lingvistiska analyser med mera. Nu har jag iofs glömt bort det mesta.
Men det är ju metoder som används inom fler fält. Som MKV till exempel.

Nismo
2005-11-04, 14:46
Grym sida!
:bow:

hangatyr
2005-11-04, 15:11

menar du att mdi och interaktionsdesign är samma sak?
utveckla!

raZmus
2005-11-06, 20:02
menar du att mdi och interaktionsdesign är samma sak?
utveckla!
Jag tror jag menar att de hänger samman, att det finna massor av områden som tangerar varandra. Jag kanske uttryckte mig klumpigt :)

http://i19.photobucket.com/albums/b168/zeus3003/interactiodesign.gif

hangatyr
2005-11-07, 08:58
Jag tror jag menar att de hänger samman, att det finna massor av områden som tangerar varandra. Jag kanske uttryckte mig klumpigt :)
]

Ok, ja det är klart de hänger ihop: interaktionsdesign är ju, som jag ser det en del av MDI-fältet. jag blev lite förvirrad bara när du skrev att det var samma sak. :thumbup:

Dipshit
2005-11-07, 09:01
Har en bra länk till en sida som tar upp mekanik och research-hjälp.. är på engelska, kanske är lite annorlunda i sverige, men whaevva..
Jag brukar titta in på "Model Papers" då och då

http://www.dianahacker.com/writersref

raZmus
2005-11-15, 17:56
Hur går det i kämpandet för alla? :D

mini
2005-11-15, 18:01
Hur går det i kämpandet för alla? :D
Va? Jag hör inte riktigt, har dålig mottagning.
(Jag har inte riktigt börjat än. Eller, jag har väl börjat, nästan, men det är bara klotter och nerkastade stödord på lappar än. Jag kommer få några stressiga sista veckor gissar jag.)

Jax
2005-11-15, 18:27
Va? Jag hör inte riktigt, har dålig mottagning.
(Jag har inte riktigt börjat än. Eller, jag har väl börjat, nästan, men det är bara klotter och nerkastade stödord på lappar än. Jag kommer få några stressiga sista veckor gissar jag.)
Man ska inte börja för tidigt. Tidspress är den bästa motivationen som finns.

Fagen
2005-11-15, 18:32
Man ska inte börja för tidigt. Tidspress är den bästa motivationen som finns.

I second that.

raZmus
2005-11-15, 19:10
Haha, ja det är sant. Vi trodde vi hade det ssååå klart för oss. Tur att det finns handledare som kan vilseleda en ganska fort ;)

Håller på att bråka med conceptual frameworks och modeller å sånt nu :|

mini
2005-11-15, 19:14
Min handledare förklarade att hon inte hade tid att träffa mig någon av de tre första veckorna. Höjdarplanering.
Det känns skönt att jag är inne på rätt spår med att inte göra ett skit nu i början då.

Agent Orange
2005-11-15, 19:17
Jag är i slutfasen av mitt exjobb nu. Har precis gett upp försöken att få bättre resultat och börjat inrikta mig på att skriva ner det jag har tagit reda på istället. Examen och arbetslöshet om någon månad?

raZmus
2005-11-16, 09:10
Agent Orange, vad siktar du på att bli arbetslös inom?

Dipshit
2005-11-16, 09:49
hmm.. rätt komiskt (*cry*) att jag lär sitta uppe hela natten..
har en uppsats på 10+ sidor som ska in nästa vecka..
men 5 sidor ska in imon.. har jag börjat skriva??

raZmus
2005-11-16, 10:19
Nu kanske?

Agent Orange
2005-11-16, 10:53
Agent Orange, vad siktar du på att bli arbetslös inom?

Jag kommer att bli arbetslös datavetare (dvs systemutvecklare) om jag inte får jobb på företaget där jag gjorde exjobbet. De är mitt största hopp just nu.

raZmus
2005-11-24, 17:06
Jag kommer att bli arbetslös datavetare (dvs systemutvecklare) om jag inte får jobb på företaget där jag gjorde exjobbet. De är mitt största hopp just nu.

Du har ingen bra uppsats om internkommunikation, informationssystem, databasstruktur, interaktionsdesign då? :D

Agent Orange
2005-11-24, 18:37
Du har ingen bra uppsats om internkommunikation, informationssystem, databasstruktur, interaktionsdesign då? :D

Nej tyvärr.. men jag har en superduperuppsats om dataprefetchande hjälptrådar på gång *popcorn*

raZmus
2005-12-02, 00:45
Nej tyvärr.. men jag har en superduperuppsats om dataprefetchande hjälptrådar på gång *popcorn*
Låter ju trevligt. När ska den vara klar då? :D

High1ander
2005-12-02, 01:38
10+ sidor double-spaced eller?

Lämna in senast en uppsats på 8 sidor, där jag inte han läsa igenom uppsatsen en endaste gång för att rätta fel (är på engelska dessutom). Lämna in den 7 min före deadline, hade hoppats på att få den läst av en tutor, men han som sagt inte. Sen kunde jag inte skriva ut två hemsidor som krävs för källa, så där skulle jag få "point deduction", eftersom explorer crasha varje gång jag testa skriva ut på skolans datorer... Inte blev det bättre att man hade svag tes (vilket amerikanare är helt galna på), inte visste hur läraren ville ha den strukturerad, osv... Sen att man börjar skriva då det är en dag kvar gör inte saken bättre. Hade dock gott om källor :)
Den fick iaf en bra titel "Flirting and Attraction - The Hunt For 'Good' Genes" ;)

Dipshit
2005-12-02, 03:17
10+ sidor double-spaced eller?

Lämna in senast en uppsats på 8 sidor, där jag inte han läsa igenom uppsatsen en endaste gång för att rätta fel (är på engelska dessutom). Lämna in den 7 min före deadline, hade hoppats på att få den läst av en tutor, men han som sagt inte. Sen kunde jag inte skriva ut två hemsidor som krävs för källa, så där skulle jag få "point deduction", eftersom explorer crasha varje gång jag testa skriva ut på skolans datorer... Inte blev det bättre att man hade svag tes (vilket amerikanare är helt galna på), inte visste hur läraren ville ha den strukturerad, osv... Sen att man börjar skriva då det är en dag kvar gör inte saken bättre. Hade dock gott om källor :)
Den fick iaf en bra titel "Flirting and Attraction - The Hunt For 'Good' Genes" ;)
10+ double-spaced japps..
känner igen dina problem.. får fett med detuction för uteblivna källor.. jag både utelämnade vissa sorter av källor, plus att jag utelämnade att lämna in vissa kopior av källorna..
sen skrev jag typ 6 sidor också *cry*

så går det när man 'är tidsoptimist.. fannn..

Agent Orange
2005-12-02, 07:10
Låter ju trevligt. När ska den vara klar då? :D

För två veckor sedan *grr*
Men det ordnar sig, den är nästan klar. Behöver bara rita en del diagram och skriva ner min tolkning av dem. Det borde gå ganska fort om jag får upp ångan.

Själv då, letar du efter bra exjobb? Hittat något?

raZmus
2005-12-02, 08:12
Nej, jag håller på att skriver för fullt. Ska vara klart 2a Jan.
Gäsp.

Agent Orange
2005-12-02, 09:55
Nej, jag håller på att skriver för fullt. Ska vara klart 2a Jan.
Gäsp.

Vad skriver du om?

Agent Orange
2005-12-02, 10:02
Hur tycker Kolos expertpanel att man bör göra med staplar som inte får plats i diagrammet? Jag har data i ett 2d-diagram som sträcker sig från 0--210% på y-axeln, men en grupp av staplar når 6000000% :)

Jag vill inte utelämna dem eftersom det är viktigt att inse hur sjukt mycket detta värde ökade. Hur markerar jag att en stapel är "off the chart"? Som jag har gjort nu låter jag dem bara slå i "taket", men då kan man ju lika gärna tolka dem som 210%.

Förtydligande bild:

raZmus
2006-01-18, 18:09
Vad skriver du om?
"Att skapa förutsättningar för god praxis kring internationell medarbetarmobilitet - en systemutveckling av en prototyp åt IKEA"

Dumleman
2006-01-18, 18:54
Hur tycker Kolos expertpanel att man bör göra med staplar som inte får plats i diagrammet? Jag har data i ett 2d-diagram som sträcker sig från 0--210% på y-axeln, men en grupp av staplar når 6000000% :)

Jag vill inte utelämna dem eftersom det är viktigt att inse hur sjukt mycket detta värde ökade. Hur markerar jag att en stapel är "off the chart"? Som jag har gjort nu låter jag dem bara slå i "taket", men då kan man ju lika gärna tolka dem som 210%.

Förtydligande bild:
Jag bifogar en fin bild på hur y-axeln ovanför 200% ska se ut och ovanför den skriver du 6000000%.

raZmus
2006-08-26, 18:00
Blev alla klara? :D

Jag blev hursomhelst klar i tid och det resulterade i jobb. Så mödan värd antagligen :)

raZmus
2006-08-31, 08:58
Ingen som var intresserad av denna tråden längre *buhuhuuu*

xan
2018-03-02, 19:14
(Pallade ej skapa ny tråd)

Ska skrivande en diskussionsessä med följande struktur:

Inledning
Tes
3 stycken med 1 perspektiv var
Avrundning

Dessa stycken kan bli rätt långa så frågan är hur jag ska göra med styckeindelningen. Varje stycke ska behandla 1 sida av ämnet så det blir naturligtvis blankrad mellan varje stycke, men går det även att göra indrag INOM ett stycke för att det inte ska bli 3 väggar av text? Gör jag blankrad inom stycken som behandlar samma sak också så känns det som att texten i sin helhet blir mer svårläst. Hela essän blir nog 3 sidor totalt med kort inledning, tes och avrundning.

mattilainen
2018-03-02, 19:59

Inledning
Tes
Avrundning

Dessa stycken kan bli rätt långa så frågan är hur jag ska göra med styckeindelningen. Varje stycke ska behandla 1 sida av ämnet så det blir naturligtvis blankrad mellan varje stycke, men går det även att göra indrag INOM ett stycke för att det inte ska bli 3 väggar av text? Gör jag blankrad inom stycken som behandlar samma sak också så känns det som att texten i sin helhet blir mer svårläst. Hela essän blir nog 3 sidor totalt med kort inledning, tes och avrundning.

Jag skulle använd blanksteg helt klart. Olika skolor vill ha olika saker dock. Precis skrivit klart en magisteruppsats och väntar på opponering och i diskussionen använder vi genomgående blanksteg.

Rahf
2018-03-02, 20:02

Inledning
Tes
Avrundning

Jag skulle använd blanksteg helt klart. Olika skolor vill ha olika saker dock. Precis skrivit klart en magisteruppsats och väntar på opponering och i diskussionen använder vi genomgående blanksteg.

Har/hade ni ingen stilguide? Följer man MLA, Chicago, eller liknande i Sverige?

Spontant hade jag definitivt använt indrag för separata paragrafer inom samma stycke. Rättare sagt: jag hade använt vad som nu gör texten mer lättläst och överskådlig.

xan
2018-03-04, 12:15
Spontant hade jag definitivt använt indrag för separata paragrafer inom samma stycke. Rättare sagt: jag hade använt vad som nu gör texten mer lättläst och överskådlig.

Exempel på någon text som använder sig av detta?

Bob90
2018-03-04, 12:56
Har/hade ni ingen stilguide? Följer man MLA, Chicago, eller liknande i Sverige?

På min utbildning är vi rekommenderade att använda IEEE.

Men jag tror det varierar mellan lärosätena.