Visa fullständig version : Fettmätare
Har inte råd att lägga pengar på en sån, finns det någonstans man kan gå för att låna en?
Låna tror jag definitivt inte. Du kan betala för att få en mätning gjord - billigare än att köpa hem produkten själv. Har även sett att vissa gym har en sån våg - där man får ett 'kvitto' där det står vikt/fettvikt/muskelvikt/vatten osv. Vilken stad bor du? Om det finns utbildningar i näringslära-kostrådgivare där eleverna lär sig mäta med hjälp av kaliper - kan de ibland behöva test-mätpersoner.
Pellefant
2005-09-22, 09:28
Denna kostar bara 10 kr, en sån har jag.
Jag tycker den fungerar bra, vet inte om den visar "rätt" då jag inte gjort en riktig mätning någonstans, men den visar ungefär samma resultat om jag gör flera tester efter varandra, skiljer iallafall inte mer än 0,5%, så jag brukar göra några gånger och ta ett medelvärde. Så tycker den fungerar bra som "referens" och förhoppningsvis kommer jag se att kroppsfettet minskar med tiden med den. Såg att de försökte sälja den för ca 129 kr förut, men då var de kanske ingen som den köpte.
http://www.rusta.se/product.asp?p=86401023
tigerofsweden
2005-09-22, 09:42
Denna kostar bara 10 kr, en sån har jag.
Jag tycker den fungerar bra, vet inte om den visar "rätt" då jag inte gjort en riktig mätning någonstans, men den visar ungefär samma resultat om jag gör flera tester efter varandra, skiljer iallafall inte mer än 0,5%, så jag brukar göra några gånger och ta ett medelvärde. Så tycker den fungerar bra som "referens" och förhoppningsvis kommer jag se att kroppsfettet minskar med tiden med den. Såg att de försökte sälja den för ca 129 kr förut, men då var de kanske ingen som den köpte.
http://www.rusta.se/product.asp?p=86401023
:laugh: Skulle ju tvivla på att den funkar, dessutom mäter den ju bara BMI vilket man kan räkna ut i skallen *screwy*
Pellefant
2005-09-22, 09:46
:laugh: Skulle ju tvivla på att den funkar, dessutom mäter den ju bara BMI vilket man kan räkna ut i skallen *screwy*
hehe, de verkar ha skrivit fel på Rusta sidan. :)
tigerofsweden
2005-09-22, 09:51
hehe, de verkar ha skrivit fel på Rusta sidan. :)
Aha, det förklarar saken, 10kr låter ju väldigt billigt :)
Kan du förklara vilka mätvärden man stoppar i ? Den borde isåfall bara utföra någon simpel matematisk beräkning.
Pellefant
2005-09-22, 13:47
Aha, det förklarar saken, 10kr låter ju väldigt billigt :)
Kan du förklara vilka mätvärden man stoppar i ? Den borde isåfall bara utföra någon simpel matematisk beräkning.
Visst kan jag det. :)
Man matar in vikt(hela kg), längd(hela cm), ålder samt man/kvinna. Detta behöver man inte göra varje gång, utan det finns sex olika profiler så man tar bara fram den aktuella(samt ev justerar vikten) och håller i de två metallplattorna ca sju -tio sekunder, sedan kommer svaret med en decimal.
Brukar som sagt göra några olika mätningar då de kan skilja upp till ca 0,5%, men ofta visar den precis samma också.
Som sagt, jag ser ju denna mer som en liten leksak än en seriös helt korrekt rättvisande kroppsfettmätare.
Har inte råd att lägga pengar på en sån, finns det någonstans man kan gå för att låna en?
Kolla min hemsida http://web.telia.com/~u30010580/midja.html
Där finns diagram som mäter korrekt vikt, utifrån vikt, midjemått och längd.
YNGVE
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.