handdator

Visa fullständig version : Vad bygger muskler?

fonzie
2005-09-21, 21:02
Ja jag är lite konfunderad. :(
Vissa säger att motvikt (belastning) bygger muskler. Andra säger att det bygger muskler att träna mycket, man ska "bryta ner" muskeln - och sen när man vilar låta den återhämta sig och...växa!

Hur står det till egentligen? Är det en kombination utav båda som är optimalt eller?

sunkan
2005-09-21, 21:03
följ stegen på din avatar så ska du se att det händer grejjor

King Grub
2005-09-21, 21:05
Överbelastande styrketräning är en kraftfull stimulator av proteinsyntesen, som efter träning förhöjs med hundratals procent dom närmaste timmarna, men endast vid tillförsel av essentiella aminosyror. Proteinsyntesen är sedan förhöjd upp till 48 h efter styrketräningen, men inte så kraftigt som ovan nämnt efter dom första timmarna.

Proteinnedbrytningen är förhöjd under träningspasset och fortsätter att vara det efteråt, men vid tillförsel av EAA stimuleras proteinsyntesen så kraftigt att man hamnar i positiv proteinbalans. Tillför man däremot inte EAA före eller efter träningen fortsätter proteinnedbrytningen utan att proteinsyntesen förhöjs = negativ proteinbalans.

obesogen
2005-09-21, 21:15
Ja jag är lite konfunderad. :(
Vissa säger att motvikt (belastning) bygger muskler. Andra säger att det bygger muskler att träna mycket, man ska "bryta ner" muskeln - och sen när man vilar låta den återhämta sig och...växa!

Hur står det till egentligen? Är det en kombination utav båda som är optimalt eller?

Muskler ändrar sina egenskaper vid träning. Dessa förändringar kan ses som en adaption till förändrade krav. I princip kan man säga att effekten av all fysisk träning är specifik, dvs muskelfunktionen förbättras bara med avseende på det vid tränar. För att bygga muskler krävs, förutom belastning, adekvat kost och vila. Man måste kompensera den ökade energikonsumtionen vid hård träning med motsvarande ökning av energiintaget.

King Grub
En fantastiskt bra och ny artikel av Michael Rennie, en av världens absolut främsta experter på området:

http://ep.physoc.org/cgi/content/full/90/4/427

Synnerligen läsvärt.

fonzie
Okej.
Anledningen till att jag frågar är att jag har problem med att träna axlarna.
Finns många övningar tillgängliga men bara några få där jag klarar tunga vikter...dvs få maximal överbelastning.

Om man inte klarar nämnvärt lika mycket vikt i andra övningar, behöver det nödvändigtvis betyda att man får mindre muskelbyggande effekt?
Eller är det för att man jobbar endast med axelmusklerna och utesluter alla stabilisatorer i just den specifika övningen?

Tex: i axelpress kör jag 4 set med 9 kgs hantlar, skulle inte ens klara en rep med 13 kgs hantlar.

I frontlyft kör jag 4 set med 5 kgs hantel, skulle inte ens kunna klara en rep på 7 kg.

King Grub
2005-09-21, 21:18
Dina muskler vet inte vad det står för siffror på hantlarna eller viktskivorna.

obesogen
2005-09-21, 21:22
Okej.
Anledningen till att jag frågar är att jag har problem med att träna axlarna.
Finns många övningar tillgängliga men bara några få där jag klarar tunga vikter...dvs få maximal överbelastning.

Om man inte klarar nämnvärt lika mycket vikt i andra övningar, behöver det nödvändigtvis betyda att man får mindre muskelbyggande effekt?
Eller är det för att man jobbar endast med axelmusklerna och utesluter alla stabilisatorer i just den specifika övningen?

Tex: i axelpress kör jag 4 set med 9 kgs hantlar, skulle inte ens klara en rep med 13 kgs hantlar.

I frontlyft kör jag 4 set med 5 kgs hantel, skulle inte ens kunna klara en rep på 7 kg.

Du kan inte jämföra vikter mellan olika muskelgrupper. Den ekvationen kommer inte ta dig någon vart. Musklerna som täcker axelleden är små i förhållande till andra muskler på kroppen. Maximal överbelastning är såklart individuellt! För övrigt ställer jag mig mycket frågande till om du utför frontlyftet rätt om du klarar 5 kg men bara 9 kg på axelpressen.

obesogen
2005-09-21, 21:24
En fantastiskt bra och ny artikel av Michael Rennie, en av världens absolut främsta experter på området:

http://ep.physoc.org/cgi/content/full/90/4/427

Synnerligen läsvärt.

Tack grub! Intressant läsning!

fonzie
2005-09-21, 21:31
9 kg i varje hand alltså.
Så mindre vikt behöver inte betyda mindre muskeluppbyggnad?

Ser kroppsbyggarna köra så många sets till dom kräks.
Samtidigt så står det i Max-OT att motvikt bygger muskler, inte att bryta ned dem med tonvis med set.

raZmus
2005-09-21, 21:32
Verkar vara en intressant artikel Grub, länka gärna till fler såna när du hittar dem :)

obesogen
2005-09-21, 21:40
9 kg i varje hand alltså.
Så mindre vikt behöver inte betyda mindre muskeluppbyggnad?

Ser kroppsbyggarna köra så många sets till dom kräks.
Samtidigt så står det i Max-OT att motvikt bygger muskler, inte att bryta ned dem med tonvis med set.

9 kg i varje hand, jag förstod det. Nej mindre vikt behöver inte betyda mindre muskeluppbyggnad. Det beror helt på vad du har för utgångsläge.

Edit: Du har inte tränat länge. Ta det lugnt i början så du inte skadar dig! Att skaffa sig muskler tar lång tid. Träna hårt, ät, vila, upprepa. Det finns inga mirakelkurer.

Sverker
2005-09-22, 06:24
Överbelastande styrketräning är en kraftfull stimulator av proteinsyntesen, som efter träning förhöjs med hundratals procent dom närmaste timmarna, men endast vid tillförsel av essentiella aminosyror. Proteinsyntesen är sedan förhöjd upp till 48 h efter styrketräningen, men inte så kraftigt som ovan nämnt efter dom första timmarna.

Proteinnedbrytningen är förhöjd under träningspasset och fortsätter att vara det efteråt, men vid tillförsel av EAA stimuleras proteinsyntesen så kraftigt att man hamnar i positiv proteinbalans. Tillför man däremot inte EAA före eller efter träningen fortsätter proteinnedbrytningen utan att proteinsyntesen förhöjs = negativ proteinbalans.

Hmm... proteinsyntesen är klar efter 48 timmar. Glykogeninlagringen kan vara klar på 24 timmar efter optimal laddning. Alltså skulle det gå att pina sina muskler med extremt tuffa träningspass var 2:a eller 3:a dygn.
Alla med lite erfarenhet vet att detta direkt leder till överträning och att man blir svagare och lättare skadar sig. Vad är det som säger stopp då ?
Troligen centrala nervsystemet som inte pallar med att skicka ut signaler med den frekvensen.

Spannmål
2005-09-22, 10:25
Hmm... proteinsyntesen är klar efter 48 timmar. Glykogeninlagringen kan vara klar på 24 timmar efter optimal laddning. Alltså skulle det gå att pina sina muskler med extremt tuffa träningspass var 2:a eller 3:a dygn.
Alla med lite erfarenhet vet att detta direkt leder till överträning och att man blir svagare och lättare skadar sig. Vad är det som säger stopp då ?
Troligen centrala nervsystemet som inte pallar med att skicka ut signaler med den frekvensen.

Går det att säga hur mkt mer krävande set till failure är för CNS?

jwzrd
2005-09-22, 10:31

Jag har testat ett par gånger och det funkar som sagt bara ett par veckor. Sen är man slut som människa mer eller mindre :em: Om det nu är CNS är ju svårt att säga för sin egen del, men det skulle förklara en del. "Styrkesnärten" är liksom borta och kvar finns bara "råstyrka", men även den hejdar sig efter ett tag. I början av en period där man tränar samma muskler 2-3 gånger under en vecka så ökar grundtonusen, iallfall för mig, men musklerna blir sega och stela efter 3-4 veckor.

ohah
2005-09-22, 10:44
Du kanske tränar onödigt hårt och borde satsa på pump istället

Daniel-san
2005-09-22, 10:55

Från vad jag har läst om de som förespråkar tät träningsfrekvens har jag uppfattat variation, begränsad träningsintensitet och periodiserad volym som viktigast. Det borde ju stämma väl överrens med tanken att CNS blir den begränsande faktorn vid frekventa proteinsyntesstimulanser?
Bl a Chad Waterbury har lite åsikter i frågan:

http://www.t-nation.com/readTopic.do;jsessionid=D2DF7B14619C9ACA30EE7561CA 71A8C7.hydra?id=755131

Jompi
2005-09-22, 11:08
Vad rär då¨egetnlgen just att överbelasta?

Att förska pina att pressa kroppen till en till repition, lr att snöra på en högre vikt?

Är forced reps bra i detta?

Asphyx
2005-09-22, 11:48

Att förska pina att pressa kroppen till en till repition, lr att snöra på en högre vikt?

Att köra tunga vikter i förhållande till sin styrka, utgångsläge, och att gå över smärtgränsen för att genomföra de sista 1-3 repsen.

King Grub
2005-09-22, 12:07

Att utsätta musklen för en belastning den inte klarar av eller inte klarat av tidigare.

Är forced reps bra i detta?

Det stimulerar frisättning av anabola hormoner, om inte annat.

fonzie
2005-09-22, 15:29
Spelar det någon större roll hur länge man vilar mellan seten? Jag vilar 30-60 sek mellan varje set. Och 3-5 min mellan varje övning.

HookersUnited
2005-09-22, 18:46
Det där med tunga pass och hög frekvens borde man kunna träna till sig.
För 100 år sedan slet man som djur med t.ex. skogsarbete, och det gjorde dom mer eller mindre varje dag.

Jompi
2005-09-22, 19:08
Okej grub:)

Du skrev i någon tidigare tråd, att om man stressar musklerna för mkt bildas et thormon som gör det omöjligt för musklen att växa?
Vad innebär det då att stressa mucklerna?