Visa fullständig version : Deff utan kaloriräkning?
Tja!
Deff utan kaloriräkning... Har lite små undringar angående detta.. Först och främst, mitt mål är att gå ner 4-5kg fett (så fort som möjligt, men skyndar långsamt bla bla :cryout: ). Mitt upplägg ser ut ungefär så här.. i och med att jag helst inte vill köra med kaloriräkning så är det ett antal riktningslinjer jag kör efter:
* Äter med ungefär 3 timmars mellanrum, så blir 5-6 mål mat/dag. Äter rel. stor frukost, ett litet mellanmål (brukar bestå av grovt bröd på typ 300kcal), en rel. stor lunch (mycket sallad, enligt kostcirkeln), ett till mellanmål, rel. stor middag och sedan slutligen ev. ett till litet mellanmål (efter träning, innehåller minimalt med fett). Vid frukost, lunch och middag äter jag mig oftast rätt så mätt.
* Håller mig ifrån onödigt socker och mättat fett
* Dricker mycket vatten för att bibehålla vätskebalansen
* Kör styrketräning 3ggr/vecka, ungefär 50min/pass
* Kör en hel del konditionsträning. I stort sätt gör jag av med ~800kcal extra/dag genom den, skulle jag tro. Konditionsträningen brukar dagligen bestå av antingen 20+20+60min cykling, 20+20+20+20 min cykling och 20min konditionsträning på gym eller 20+20min cykling och 60min motionssim.
Vad tror ni om detta? Det är rätt så mycket konditionsträning, men om ni tror att det hjälper mig nå mina mål så är det ok för min del. Dock så undrar jag var gränsen då kroppen börjar lagra istället för bränna fett ligger? Hur mycket energiunderskott/dag ungefär? Är lite rädd att det kanske är risk för det ifall jag äter sämre än vanligt någon dag :S I och med att jag inte räknar kalorier så är det ju svårt att veta vad jag ligger på varje dag... Kanske någon mer har lite fler riktlinjer jag kan följa?
Slutligen lite information om mig:
Kön: Man
Längd: 186cm
Ålder: 18år
Vikt: 80kg
Tack på förhand!
Jag har kört ner mig totalt 25kg ungefär på deff utan kcal räkning. Men jag äter då inte speciellt mycket och så mycket konditionsträning.
Jag äter var 3 timma och så ser jag bara till o äta så mycket så jag vet att jag inte äter för mycket, typ :D
Ehh det funkar för mig iaf. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara hur du ska göra men försök annars o ät som du brukar och sen kör du på kondtionsträningen och styrketräningen. :confused:
Nu vet jag i och för sig inte vad du håller för tempo under din cardio men tycker du inte det är lite i överkant? Personligen hade jag nog kört lite mindre cardio och dragit ner lite på käket istället. Men du kanske inte hinner bränna så enormt mycket kcal om du kör lågt tempo?
userfriendly
2005-09-22, 07:15
du lever som jag gör under uppbyggnad men du köra mkt mer cardio o mindre styrka...
tror absolut du kan gå ner massor i fett utan att räkna kalorier på detta sätt... men eru inte hungrig gör du fel ;) hah..
det är nog en bra riktlinje... men inte fööör hungrig heller.. *screwy*
tror du kan köra styrka oftare o äta oftare än så oxå om du vill bli ännu "optimalare"... men om du ska "vardagsdeffa" ser det helt OK ut :thumbup:
tror absolut du kan gå ner massor i fett utan att räkna kalorier på detta sätt... men eru inte hungrig gör du fel ;) hah..
det är nog en bra riktlinje... men inte fööör hungrig heller.. *screwy*
Hungerskänslor är högst individuellt. Om man vanligtvis brukar stoppa pajhålet fullt med allsköns godsaker kanske man upplever hungerskänslorna på en deff värre än en person som äter mer sansat året runt.
Bortsett från morgonpromenaden är jag aldrig hungrig.
om du lever på 4-5 protein drycker om dagen o inte käkar nåt mer så behöver du inte räkna kalorier. :)
Lasse Kongo
2005-09-22, 20:24
Vet du en sak?
Det som funkar bäst är att köra på känsla, både om man ska upp i vikt eller ner, vem vill leva ett liv som består av att räkna kalorier, proteiner osv? Den tiden kan man lägga på att umgås med vänner eller ngt annat kul.
Ett enklare och roligare sätt är att kolla i spegeln, där har man STENKOLL på vad som händer med sin kropp :thumbup:
Det man ska passa sig för när man går på känsla är att helt enkelt börja äta för lite. Det är lätt hänt att det bara blir nyttigare och nyttigare och mindre och mindre och tillslut står man där och har försatt kroppen i svältläge. Men använd sunt förnuft så blir det säkert bra. :)
Mr. Moose
2005-09-23, 08:41
Just nu följer jag 75% dieten. Ät precis som vanligt men bara 75% av vad du brukar peta i dig.
Enkelt o det fungerar.
Claes
Rockhard
2005-09-23, 15:26
Jag skulle ha svårt att inte räkna. Man har ju ingen aning om hur man ligger till så då blir det att man överdriver. När man är inställd på bulk tror man alltid att man äter för lite så då blir det att man vräker i sig och blir fet. Och tvärtom vid deff så ätar man för lite....så blir det för mig iaf så jag räknar för det mesta.
Cerberus
2005-09-25, 14:26
jag gjorde mig ett försök i våras att försöka deffa utan att räkna kcal, ja hade dock mkt bra koll på mitt kolhydratsintag men det var ju skitsamma för ja käkade trots allt mer än ja behövde..
även om man läser att man ska äta när man e hungrig så tror jag ändå att man måste va lite konstant hungrig för att va säker på att man ligger på minus. Shawn Ray räknade aldrig kcal när han deffa, där gick han enbart på spegeln och massa kardio med medvetet minskat intag av kolhydrater och fett(plus ngt annat kanske..)
har läst att Alexander Fedorov inte heller räknar kcal så det är ju möjligt...tror dock det kan ta många år innan man lär känna sin kropp bra nog för att kunna deffa utan att räkna.
1 januari har jag satt som datum för att min deff ska börja, då ska jag ha gjort all matplanering dvs vad jag ska äta hur mkt osv. Ska på ngt sätt räkna ut hur mkt kcal ja behöver för att varken gå upp lr ner och sen planera mat och kardio därefter. Min dröm är att komma i riktigt bra form, även om det e för en kort period så är det värt allt slit..
räkna kalorier behöver man knappast göra för en lyckad viktnedgång, vill man bevara så mycket massa som möjligt kanske det är rekomenderat dock..
sen så är hungerkänslorna inte en markering att följa enligt min mening, hade jag velat ligga på kraftigt energiunderskott men samtidigt gå rejält mätt 24/7 hade jag inte ätit annat än 6 tvåportions tallrikar med gröt och massa tjockt vispad äggvita hela dagarna..
i motsats kan man ju äta godis så man ligger tusentals kcal i överskott utan att bli särskildt mätt.
Tack för alla svar, roligt att så mycket folk känner för att hjälpa till!
Okej, men då verkar det ju funka att arbeta på vikten utan att räkna kalorier och så hit och dit... som Lasse Kongo sa, det är ju inte så kul!
Nu har jag dock arbetat till ett nytt schema, som enligt några kompisar ska vara bättre med avseende på fettförbränning. Det går väl mest ut på att jag byter ut ungefär hälften av konditionsträningen mot långpromenader istället. Jag kommer fortfarande att cykla 40min/dag, simma 1ggr/vecka och styrketräna 2-3ggr/vecka. Men utöver detta så har jag lagt in ~70minuterspromenader varje dag, varav 4/vecka är före frukost på morgonen och de andra på kvällen. Skulle det vara mycket bättre att lägga in alla på morgonen? Jag föredrar ju helst att gå på kvällen eftersom jag är kvällsmänniska och gillar mörkret ute på ängarna :) Då jag går på kvällen, när jag ska försöka ta mig ut? 90min efter senaste måltid? Glykogennivåerna i musklerna ska väl vara minimala för att kroppen ska bränna så mycket fett som möjligt?
Vad tror ni är effektivast - att köra den här varianten eller den andra som jag skrev i ursprungsmeddelandet? Vilken kommer att kräva kortast tid för att jag ska nå mina mål?
Sedan undrar jag också hur pass mycket jag kommer att komma bygga upp kroppen under denna tid som jag vill gå ner i fettmassa? Skulle det ge mig något att köra diverse magövningar varje dag på kvällen? Magmuskulaturen behöver fixas till!
Tack på förhand
:bow:
Ingen? Skulle verkligen uppskatta lite feedback så fort som möjligt :em:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.