handdator

Visa fullständig version : Hur lång tid tar det innan man kan använda energin?

Bjorne
2005-09-20, 21:22
Låt säga att man kör en rätt hård "deff" för att komma ner i en speciell viktklass, ifall man då väger in sig klockan tio, men ska inte lyftare förrens klockan tolv, tror ni då att det gynnar ens lyft att smälla i sig en massor av kolhydrater och protein i flytande lösning för att kunna prestera maximalt vid tolvtiden?

Kan man tjäna på att dra ytterligare en gainer direkt före uppvärmningen för ett maxlyft? Eller är det bara risk att man blir slöare av det på grund av insulinkicken?

Bjorne
2005-09-29, 19:13
*bump*

MilkmaN
2005-09-29, 19:55
Tror att om du efter invägningen äter riktiga kollisar och dylikt så skall det väl påverka ditt reslutat positivt. Tror jag.

Nismo
2005-09-29, 19:57
Låt säga att man kör en rätt hård "deff" för att komma ner i en speciell viktklass, ifall man då väger in sig klockan tio, men ska inte lyftare förrens klockan tolv, tror ni då att det gynnar ens lyft att smälla i sig en massor av kolhydrater och protein i flytande lösning för att kunna prestera maximalt vid tolvtiden?
Ja, det tror jag. Har läst här att det är okej att äta så kort tid som 1-1.5h innan ett träningspass.

Bjorne
2005-09-29, 22:00
Frågan är hur mycket kolisar/protein man kan kasta i sig, 150g kolisar (Malto) och 30g protein med en halv liter vatten, ~1½ timme innan lyften? Fettintaget antar jag att man bör hålla lågt, för det segar väl ner näringsupptagningen?

z_bumbi
2005-09-30, 07:17
Om det handlar om SL.

Har du lust att tvätta av golvet under uppvärmingen så gör du som du har tänkt *spy* jag skulle inte vilja försöka värma upp i böjen efter att ha druckit en gainer till frukost. Antingen finns den kvar i magsäcken och då kommer den kanske upp eller så har man en helt tom magsäck och då blir det kajk av det istället.
Särskilt om man har bältet högt.

Rent energi mässigt så måste du äta något mer efter gainern eller ta mer gainer närmare tävlingstarten för att du inte ska gå ner i koma igen så att starta så tidigt med hela gainern är nog ingen hit. Jag skulle hellre äta en fralla, mackor, en liten portion vanlig mat eller liknande direkt efter uppvärmningen och sen ha en gainer som är väl utspädd som sportdryck under hela tävlingen, bredvid en flaska med vanligt vatten.

Eller så äter man något annat som man vet att man är van vid konstant under hela tävlingen, små portioner mellan lyften. En medlem här äter kladdkaka eller liknande båda innan tävlingen och mellan lyften och det funkar bra.

Sen vet jag inte varför alla envisas med att gå ner i vikt inför sina tävlingar om det inte gäller SM-medaljer eller högre men det är väl ämne för en annan tråd. (Vissa undantag om man tränat ett antal år och satsar på en DM-medalj eller på ett kval iofs.)

Bjorne
2005-09-30, 17:16
Sen vet jag inte varför alla envisas med att gå ner i vikt inför sina tävlingar om det inte gäller SM-medaljer eller högre men det är väl ämne för en annan tråd. (Vissa undantag om man tränat ett antal år och satsar på en DM-medalj eller på ett kval iofs.)För min del är det delvis för att jag inte vill bana väg för mycket i vikt, jag kommer gå upp, men nu i början vill jag ner lite, även om de flesta inte rekommederar det, men jag tycker att det känns bra. Dessutom känns det kul att känna sig lite seriös också, även om man hamnar sist :)