Logga in

Visa fullständig version : Kaffe och näringsupptaget

Dissector
2005-09-20, 08:41
Godmorgon!
Ännu en liten kaffetråd tyvärr, men kunde i de jag sökte på inte hitta direkt svar, eller så har jag inte kunskap nog att tolka svaret rätt :P
Frågan gäller om kaffe i samband med måltid försämrar näringsupptaget riktigt ordentligt.
Någon har tillochmed nämnt att om man dricker kaffe i samband med exempelvis frukost så är det så illa att man lika gärna kan skippa frukosten? Är detta ännu ett korkat rykte eller stämmer det? Jag tycker mycket om kaffe till och efter mat, men jag vill ju kunna uppta maximalt med näring från maten. Så stämmer det att närinsupptaget försämras ordentligt av kaffe i samband med måltid?

Tolkia
2005-09-20, 10:00
Någon har tillochmed nämnt att om man dricker kaffe i samband med exempelvis frukost så är det så illa att man lika gärna kan skippa frukosten? Är detta ännu ett korkat rykte eller stämmer det?
Ähm. Kaffe skulle alltså förbränna fler kalorier än det ger? Rätt effektivt också, om det skulle neutralisera en hel frukost. Vilken revolution för alla bantare ... (även om jag inte helt förstår varför inte alla som dricker kaffe på maten smala som pinnar i sådana fall?). Nej, allvarligt; inte för att verka dryg, men tänk efter: Skulle du ens ha övervägt att tro på detta om det stått i "Aftonbladet Hälsa" eller "Amelia Kropp och Vikt"?

Däremot har jag för mig att kaffe kan bröka med järnupptaget, åtminstone med upptaget av icke-hemjärn (främst järn från vegetabiliska produkter, tror jag), så kaffe till varje målär kanske inte att rekommendera om man har dåliga järnvärden.

Dissector
2005-09-20, 10:24
Ähm. Kaffe skulle alltså förbränna fler kalorier än det ger? Rätt effektivt också, om det skulle neutralisera en hel frukost. Vilken revolution för alla bantare ... (även om jag inte helt förstår varför inte alla som dricker kaffe på maten smala som pinnar i sådana fall?). Nej, allvarligt; inte för att verka dryg, men tänk efter: Skulle du ens ha övervägt att tro på detta om det stått i "Aftonbladet Hälsa" eller "Amelia Kropp och Vikt"?

Däremot har jag för mig att kaffe kan bröka med järnupptaget, åtminstone med upptaget av icke-hemjärn (främst järn från vegetabiliska produkter, tror jag), så kaffe till varje målär kanske inte att rekommendera om man har dåliga järnvärden.

Jag tyckte det lät osannolikt men jag ville vara på den säkra sidan =) Tror tillochmed det var här på kolozz som en kompis hade läst det. Men det är fel alltså? Kanonbra. Tack för svaret =)

Tolkia
2005-09-20, 10:46
Tror tillochmed det var här på kolozz som en kompis hade läst det.
Skulle i och för sig inte förvåna mig ... :D

Rataxes
2005-09-20, 11:13
Ähm. Kaffe skulle alltså förbränna fler kalorier än det ger?
Det stämmer väl? Svart kaffe ger ju inga kalorier att tala om, samtidigt som det höjer förbränningen med med några tiotals kcal under en timme eller så. Inte så att det skulle kunna neutralisera energiintaget från en hel måltid, men inte en helt obetydlig effekt heller.

Zerohero
2005-09-20, 11:19
Koffeinet i kaffe är ju vätskedrivande och dricker man mycket så kommer en hel del vattenlösliga vitaimner att spolas ut ur kroppen.

Hannes
2005-09-20, 12:53
Det stämmer väl? Svart kaffe ger ju inga kalorier att tala om, samtidigt som det höjer förbränningen med med några tiotals kcal under en timme eller så. Inte så att det skulle kunna neutralisera energiintaget från en hel måltid, men inte en helt obetydlig effekt heller.

har också för mig att jag läste att koffein höjer förbränningen.
kollade på Farings Lean som många rekommenderat som deffprodukt och dne innehåller både kaffe & grönt te. så min fråga är då istället: har te och kaffe någon positiv effekt med fettförbränning att göra, eller är det bara för att bli piggare?