Visa fullständig version : Hur kör ni benspark?
Tänkte bara kolla hur ni kör benspark (har fått för mig att de flesta hoppar den och kör knäböj/marklyft istället :D ) kör ni med ett ben i taget eller båda samtidigt?
kör den inte men dom flesta tror jag nog kör med båda samtidigt
Kör bara med ett ben när du bemästrar hela viktkassetten med båda påkarna :hbang: :hbang:
Men jag har fått för mig att anledningen till att man väljer att köra benspark med bara ett ben istället för bägge är att du kan köra ett ben mer koncentrerat och verkligen fokusera på att utföra rörelsen strikt och dissiplinerat genom hela utförandet..... oj vilken lång mening det blev *innocent*
Att köra med ett ben kan vara en idé om man är olika stark i benen efter tex en skada. Annars blir det att det friska benet drar mer än det skadade benet.
Men har du inga såna problem så kör båda på en gång....tycker jag iaf.
//Lou
Jag kör den inte alls. Vill du ha bra ben så rekomenderar jag dig knäböj!
/Timme
Three pigs
2005-09-20, 08:04
Håller med Big Lou.
Och jag kör med båda benen =)
Jag kör med båda,beror lite på maskinen, finns ju maskiner med separat viktladdnign per ben då blir det lättare
Jag kör BÅDE knäböj och benspark..Oftast med båda benen samtidigt,ibland med ett ben.. :)
J.Saarela
2005-09-20, 10:52
Båda benen samtidigt...
Mr. Moose
2005-09-20, 11:22
Kör den aldrig, knäböj o hack lift med stång tar hand om quadsen.
Vilka ben övningar kör ni? Vilka räcker för en bra utveckling av muskler i ben?
I dagsläget har jag kört knäböj, benspark, benpress OCH baksida lår (benspark "bakåt")
I dagsläget har jag kört knäböj, benspark, benpress OCH baksida lår (benspark "bakåt")
Det räcker gott och väl för bra utvecklingen, sen ligger det mycket i hur du utför dem och hur hårt du tränar ;)
Jag kör den inte alls. Vill du ha bra ben så rekomenderar jag dig knäböj!
/Timme
Visst är knäböj bra, men benspark är bra kompliment till knäböjen, både till o värma upp med och köra efteråt.
Det räcker gott och väl för bra utvecklingen, sen ligger det mycket i hur du utför dem och hur hårt du tränar ;)
vad jag menar är..är det för mycket. Räcker det med knäböj + 2 till? isf, vilka rekomenderas?
vad jag menar är..är det för mycket. Räcker det med knäböj + 2 till? isf, vilka rekomenderas?
Det är upp till dig också. Visst räcker det med knäböj, benspark och bencurl.
Men som jag då, jag gillar och köra Knäböj, lite benpress, benspark, bencurl och stela marklyft. Ibland även utfall.
Visst några kanske anser att det är för mycket, men jag trivs med det och gillar det, så jag kör på det.
Och jag har väll kanske inte fått fenomenala benmuskler på mina 1 år ^^ men jag tycker jag gjort rätt fina framsteg endå.
Det är min åsikt.
Det är upp till dig också. Visst räcker det med knäböj, benspark och bencurl.
Men som jag då, jag gillar och köra Knäböj, lite benpress, benspark, bencurl och stela marklyft. Ibland även utfall.
Det är min åsikt.
Min åsikt också!
Jag kör ett renodlat benpass en dag i veckan. Att den dagen köra 5-6 övningar är inte så märkvärdigt. Enda skillnaden är att jag oftast även har med någon övning för vaderna, typ tåhävningar i benpressmaskin eller med skivstång, och då utesluter jag antingen raka marklyft eller utfall.
Fatalist
2005-09-20, 15:39
2 ben kontrollerat upp kontrollerat ner
Två ben.
Raskt upp men långsamt ned.
ok, jag håller med Zäta, när man kör benspark med ett ben tycker jag att det tar dubbelt så bra men det är alltid kul att höra hur andra kör. Jag ska nog börja med knäböj snart också. Just nu kör jag utfall "bakåt" alltså att jag går bak med benet istället för fram, benspark och sittande bencurl men det känns lite :D Tack för alla bra svar :bow:
Shadow Warrior
2005-09-20, 16:22
Min egen favorit i bensparken är frippel dropset där jag börjar med att köra till failure på 6-8repetioner och sedan droppar vikten 4ggr och kör till failure i varje set med partials. Jag inbillar mej i allfall att det både ger bra styrka och massa
*flex*
wabbabi_bb
2005-09-20, 16:49
Kör först benpress och sen nått set med benspark och att de till att jag tagit ut fullt.
Jag kör med båda benen samtidigt.
ibland båda ibland ett i taget. Brukar köra böj, benpress, frontböj, benspark på förmiddagen sen gå tillbaks till kvällen för baksida ben för att köra lårcurl liggandes och sittandes och ett par sett raka mark med hantlar.
Jag kör den oftast sist i passet men jag brukar oxå köra den först, men bara då två set som uppvärmning. Som dagens pass:
2set benspark (uppvärmning)
5set Knäböj
6set Benpress
4set Front-Squat
5set Benspark, med båda benen samtidigt (som vanligt).
WinternetAlm
2005-09-20, 19:00
Aldrig..
brukar köra den som avslutningsövning ibland, då efter böj, frontböj och benpress
Jag skulle nog försöka variera bensparken och ev också benpressen emot en övning som ger lite mer på BAKsidan.... Utfall är en riktig "pain in the ass" övning :thumbup:
Kebab-Arne
2005-09-20, 20:32
Kör med båda benen samtidigt, men då inte samtidigt som jag kör knäböj. Blir lite jobbigt. *rolleyes*
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.