Visa fullständig version : Mycket fosfor?
Har räknat ut att jag får i mig ungefär 380% av RDI av fosfor, pga. all fisk/kesella/havgregryn jag äter. 2st 250g kesella gör ju att jag får i mig över 100% bara av det. =/
Grub, nån annan, vad har ni att säga om det här? Bör jag försöka minska på fosfor intaget? (har ingen aning hur ja skulle bära mig åt för det i dagsläget dock)
Niclaaas
2005-09-19, 23:07
det vanliga är väl att man får i sig 2-3ggr RDI. en liter mjölk ger ju ca 150% av RDI bara den. tror (?) att kroppen reglerar upptaget, tar upp mindre vid hög konsumtion så jag tror knappast det är någon fara
har jag fel lär grub, sverker eller någon annan rätta mig :)
Har hört något om att man ska försöka hålla en balans mellan kalcium och fosfor bland annat.. men men, tar det där imorrn. :sleep:
Niclaaas
2005-09-20, 07:56
ja fosfatbehover beror på bl.a. ålder, hur mycket kolhydrater man äter, energiintag och kalciumbehovet. men vad jag vet så finns det inga exakta siffror på kalcium/fosfatbalans
äter du mycket spannmål, baljväxter och linser kommer fytinsyran i dessa att binda fosfatet och upptaget blir mindre
ok.. tack för svaren Niclaaas. :thumbup:
Det klassiska problemet är att fosfoten binder upp kalciumet i tarmen och gör så att vi inte kan ta upp kalcium. Nu är inte det ett problem hos mjölkdrickare eftersom fosfaten och kalciumet följer varandra och den mängden som fosfaten binder upp kompenseras av den stora mängden kalcium som finns i mjölken ( bundet till kaseinproteinet se annan tråd: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=51792 )
Järnet i maten ligger däremot risigt till. Fosfat är duktigt på att binda upp järn också. Det problemet kommer man runt genom att äta kött eller blod som innehåller hemejärn.
Bumpar tråden då den är gammal och ny info kanske har kommit fram. Den ställda frågan är något jag själv funderat en hel del på den senaste tiden.
Frågan löd alltså
Har räknat ut att jag får i mig ungefär 380% av RDI av fosfor, pga. all fisk/kesella/havgregryn jag äter. 2st 250g kesella gör ju att jag får i mig över 100% bara av det. =/
Grub, nån annan, vad har ni att säga om det här? Bör jag försöka minska på fosfor intaget? (har ingen aning hur ja skulle bära mig åt för det i dagsläget dock)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.