Visa fullständig version : Behöver tappa 2-3 kg på 20 dagar.
För några veckor sedan ställde jag in mig på att tappa 4kg fram till den 29:e Oktober, tänkte ta en väldigt lugn viktnedgång. Nu, väger jag 77.1kg (+/- 1%), vilket kändes bra. Fram tills att jag fick reda på att det var den 9:e jag behövde väga 75kg. Skulle vara kul att försöka komma under 75kg tills dess, tänkte körde lite strikt kosthållning nu de kommande 20dagarna för att försöka klara det, inte bara för att komma ner i viktklass, utan också för att testa ifall jag kan hantera kroppsvikten så pass.
Blir det till att skippa alla kolhydrater i princip, blir i alla flal inte mer än 10g (ex från chilisåser och dylikt) till varje måltid, 30g efter träningen. ~50g fett per dygn och resten protein. Blir att äta sex gånger per dygn, 25g protein per måltid (proteinkällor: Kesella, Keso, kyckling, nötkött), detta ger mig 150g protein per dygn, tillsammans med 50g fett och max 100g kolhydrater så får jag i mig ~1500kcal per dygn, detta bör göra under för viktnedgången, i och med att det bara är under 20dagar så känns det som det inte bör vara allt förödande för styrkan, eller?
Någon som kan leverera tankar om det hela?
blekfet2
2005-09-19, 16:27
frågan är väl varför just det satta datumet?
frågan är väl varför just det satta datumet?Tävling (SL), inte superseriöst för min del, men lite kan man bjuda till för laget :)
blekfet2
2005-09-19, 16:33
aha...jorå den viktnedgången är nog rätt så lätt avklarad, men kanske lite mer planering till nästa gång ;)
ett klart tips (som sagts 1234312ggr tidigare) är morgonpromenader, ack så jävla effektiva
aha...jorå den viktnedgången är nog rätt så lätt avklarad, men kanske lite mer planering till nästa gång ;)
ett klart tips (som sagts 1234312ggr tidigare) är morgonpromenader, ack så jävla effektivaHur mycket energi förbränner en 40min prommenad förhållandevis till 16min HIIT i en "Crosstrainer"?
Bort sett från sista frågan, tror ni att en 1500kcal (~600kcal från protein) diet (77kg kroppsvikt) och en förbränning lite under 3000kcal/dygn kan vara förödande för styrkan, ifall man kör dieten i högst 20 dagar?
datorjaevel
2005-09-20, 11:22
kör en vattenkur så går du ju ner....
kör en vattenkur så går du ju ner....Kan du utveckla?
datorjaevel
2005-09-20, 17:53
gött mitt första PM som inte är en varning!!! :cheers:
Ja ge fan i o ät så gåru ner...
gött mitt första PM som inte är en varning!!! :cheers:
Ja ge fan i o ät så gåru ner...Det är inför en styrkelyft-tävling, inte vill jag svälta mig och blir klen inför den.
datorjaevel
2005-09-20, 18:04
jo jag förstod det, men beräkna hur mykke minus du behöver ligga på under den tiden för att gå ner det du vill, sen ligger du i med att röra på dig oxå.
Lite får du ligga i om du nu vill få nå resultat.
jo jag förstod det, men beräkna hur mykke minus du behöver ligga på under den tiden för att gå ner det du vill, sen ligger du i med att röra på dig oxå.
Lite får du ligga i om du nu vill få nå resultat.Jag vet inte, jag tror att jag förbränner runt 3000kcal en träningsdag, en vardag, kanske 2400kcal (sitter stilla jäkligt mycket). Träningsdagarna så förutom gympasset på minst en timme, så blir det 2 x 8km cykling.
datorjaevel
2005-09-20, 19:24
ligg i extra hårt nu med att röra på dig fram tills nån da innan tävlingen då du vilar lite.
ligg i extra hårt nu med att röra på dig fram tills nån da innan tävlingen då du vilar lite.Sprang faktiskt ut en runda igår, och i morse när jag insåg att jag var sugen på kesella med skivad nektarin, men kesellan var slut, fick det bli en prommenad upp till affären, blev en lite omväg och slutade med att jag var ute och vandra i lite mer än 50 min.
Ställde mig på vågen direkt när jag kom hem bara för att vad vikten låg på, på tom mage och tömd på vätska efter den hårda dietstarten igår och vågen ställde sig ppå 75.3kg :)
om det nu är för laget du gör det så vad spelar det för roll om du väger 77 och 75...det enda laget behöver är ju poängen, right? Om du går ner 3kg och tappar en tia i marken för att du är helt slut av dieten så är det ju inte värt det direkt
om det nu är för laget du gör det så vad spelar det för roll om du väger 77 och 75...det enda laget behöver är ju poängen, right? Om du går ner 3kg och tappar en tia i marken för att du är helt slut av dieten så är det ju inte värt det direktMenade visa att man ställer upp för laget, inte bara samla poäng för laget. Samt vill jag ju hellre tävla i 75:an än 82½:an.
Blir att hålla igång musklerna hela tiden nu, om få set och lätt, så ska de inte få vila och tro att de inte behövs :)
Lillgrabben
2005-09-21, 13:59
Det är rent kontraproduktivt att börja din tävlingskarriär med bantning.
Om det var mig det gällde skulle jag tävla i klass 82,5. Det är ju inte så att du tävlar i ett mästerskap & har chans att vinna klass 75......
Det är rent kontraproduktivt att börja din tävlingskarriär med bantning.
Om det var mig det gällde skulle jag tävla i klass 82,5. Det är ju inte så att du tävlar i ett mästerskap & har chans att vinna klass 75......Jag har en del överskott av fett, vilket jag hellre tar bort och väger mindre men förblir lika stark, för det tror jag att jag kan klara av. Roligare att placera sig lite bättre, även om det är långt från topp.
mangemani
2005-09-21, 14:42
ett klart tips (som sagts 1234312ggr tidigare) är morgonpromenader, ack så jävla effektiva
håller med!!
sitta på en motionscykel,baah,trodde det skulle hjälpa men nej nej,bytte ut cykeln mot morgonpromenader och vips så gick man ner i vikt.
jag tänkte precis som du, men blev rådd att skita i att banta ner mig första tävlingen. Inget jag ångrar direkt
håller med!!
sitta på en motionscykel,baah,trodde det skulle hjälpa men nej nej,bytte ut cykeln mot morgonpromenader och vips så gick man ner i vikt.
Så du skulle säga att det är bättre att gå 1hr på morgonen än att cykla 1h?
Så du skulle säga att det är bättre att gå 1hr på morgonen än att cykla 1h?Ja.
Bjorne, hur gick det? Deadlinen är passerad :whipped:
Ja.
Bjorne, hur gick det? Deadlinen är passerad :whipped:Vägde in på 74.2kg :)
Presterade 10kg bättre totalt än jag gjorde vid 78kg.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.