Visa fullständig version : frågor angående deff
hejsan jag e ny har och jag har några frågor angående deff.
jag har tränat ca 1 år, och håller nu på att deffa, jag ligger på ett underskott på ca 1000 kalorier.
jag har läst här på forumet att man hälst inte ska understiga 500 kalorier, efter som att man då tappar mycket muskler.
fråga 1:Hur mycket mer muskler tappar man igentligen på att ligga på 1000 kaloriers underskott jämfört med om man höll sig till 500 kalioriers underskott?
fråga 2: coffein ökar ju fett förbräninge villket ju borde inebära att muskel "förbräningen" minskar eller? så ett högt coffein intag borde ju "skydda" musklerna eller?
fråga 3: är mitt protein intag tillräkligt? jag får i mig ca 90g protein från vassle pulver, och 60-70g från mjölk prudukter, alltså 150-160g om dagen. Jag styrketränar ca 3 gånger i veckan och ökar då protein intaget med ca 50g och får då i mig ca 200-210g, räker detta eller ska jag trycka i mig yterligare en protein shake?
övrig info:
ålder: 20år
längd: 170cm
vikt: 65kg
mål med deffen: att få fram magrutorna, som läget e nu så syns bara det överska paret.
p.s jag inser att ni anntagligen får en jäkla massa såna hära frågor, men jag skulle vara väldigt glad om ni kunde besvara dom endå.
King Grub
2005-09-19, 15:18
fråga 1:Hur mycket mer muskler tappar man igentligen på att ligga på 1000 kaloriers underskott jämfört med om man höll sig till 500 kalioriers underskott?
Det finns inget som säger att du måste tappa muskelmassa. Många faktorer spelar in. Risken ökar, i synnerhet om mängden kroppsfett redan är låg, t ex i slutet av en deff.
fråga 2: coffein ökar ju fett förbräninge villket ju borde inebära att muskel "förbräningen" minskar eller? så ett högt coffein intag borde ju "skydda" musklerna eller?
Koffein ökar energiförbrukningen. Jag vet inte varför det skulle vara muskelbesparande, särskilt inte som koffeiner även frigör stresshormoner, som epinefrin och muskelnedbrytande kortisol.
fråga 3: är mitt protein intag tillräkligt? jag får i mig ca 90g protein från vassle pulver, och 60-70g från mjölk prudukter, alltså 150-160g om dagen. Jag styrketränar ca 3 gånger i veckan och ökar då protein intaget med ca 50g och får då i mig ca 200-210g, räker detta eller ska jag trycka i mig yterligare en protein shake?
Du får säkert i dig mer protein än så. Äter du ingen mat?
Den stora motfrågan blir:
- Vad skall du med fler rutor till ?
65 kg till 170 cm är inget ohälsosamt. De kilona pallar ditt hjärta med och lägger heller ingen onödig belastning på din rygg eller knän.
Glöm allt det där med deff. Fortsätt träna och ha kul och fundera inte över två eller fyra rutor. Vad du säkert behöver är lite mer muskler till din ram. Det som tar tid att få är just musklerna.
anledningen att jag vill ha fram lite rutor e för att jag vill se hur de ser ut, symetrin osv, har alldrig haft några rutor innan. ska "bulka" upp lite sen under vintern o tänkte att jag ville deffa lite före för att se om jag klarar det vill ju inte sätta igång o rå bulka för att sedan inse att jag saknar disciplinen att deffa. Och volymen på magmuskler under fettet e ganska ordentlig, har nämligen tränat absen ordentligt under det senaste året, så ramen e de inget fel på. :) Och för övrigt så blir det en ganska kort deff har hållt på i 3 veckor och komer nog hålla på endast 3 veckor till. har lixom inte jätte mycket fett, de mesta e muskler, vill bara bli av med lite underhuds fett.
Och angående det där med coffeinet så har jag läst någonstans att coffein frisätter fett syror till blodet, som upptas och annväds till energi i stället för musklerna. och på så sätt skulle det skydda mysklerna från att brytas ner. jag har läst det på något annat tränings forum, men så det stämer inte då eller?
141 Views men bara 2 svar, det måste väll finnas någon med synpunkter angående detta. kan någon bekräfta king grubs svar angående coffein? Jag har nämligen läst lite olika saker om det. Det skulle även var bra om jag kan få något svar angående protein intaget, som jag har förstått det ska man ju ha minnst 1g per kg kropsvikt och vid deff ska man hälst ha mer iaf 2g per kg kropsvikt så runt 200g borde väll vara tillräkligt? jag e inte riktigt säker det är därför jag frågar.
King Grub
2005-09-20, 14:43
Vad vill du ha för svar? Jag har svarat; ger det dig något mer om samma sak skrivs igen?
"Caffeine has a profound effect on metabolic processes. Caffeine stimulates heart function, blood circulation, and release of epinephrine from the adrenal gland. Epinephrine, also a stimulant, augments these effects and also, in conjunction with caffeine, stimulates a wide variety of tissues. Together they potentiate muscle contraction, raise the rate of muscle and liver glycogen breakdown, increase release of FFA from adipose tissue, and increase use of muscle triglycerides."
Nutrition For Health, Fitness & Sport, 2004, Williams
"The effects of oral caffeine (3.3 mg/kg, equivalent to 2-3 cups of coffee) on plasma adrenocorticotropin (ACTH) and cortisol (CORT) were tested in 47 healthy young men at rest in a double-blind, placebo-controlled, crossover study. Following caffeine, ACTH was significantly elevated at all times from 30 min to 180 min, and CORT was elevated from 60 min to 120 min (Fs > or = 8.4, ps < 0.01)."
Pharmacol Biochem Behav. 1996 Nov;55(3):365-9. Stress-like adrenocorticotropin responses to caffeine in young healthy men.
jag menade inte att ifrågasätta ditt svar, tvärtom så e jag väldigt tacksam att jag har fått ett svar. Ville bara påpeka att jag hör olika saker om det på olika hemsidor o forum (där vissa hävdar att coffein e jätte bra), och eftersom jag inte vet mycket om det själv så e det ju svårt o veta vem som har rätt o vem som har fel, det e ju därför jag fråga, för att få reda på saker. Nu när du inkludera utdrag ur vetenskpliga studier, så kan jag ju se att det du säger stämmer. Hoppas verkligen inte att du tog min frågvisshet som någon förolämpning, för det var det defenitivt inte menat som.
King Grub
2005-09-20, 15:02
Nej, ingen fara alls. Du får gärna ifrågasätta mig, och jag vill gärna bli rättad när jag har fel! :) Finns inget bättre sätt att lära sig saker. Jag förstod bara inte varför någon annan skulle bekräfta saken. Att du däremot kanske vill ha invändningar förstår jag desto bättre.
Och koffein är bra för prestation, förhöjd energiförbrukning och frisättning av fettsyror (åtminstone i vila). Samtidigt utsöndras stresshormoner, så om det skyddar musklerna är tveksamt, men det lär inte vara signifikant muskelnedbrytande nivåer det handlar om heller. Det är antagligen det effektivaste icke dopningsklassade preparatet för ändamålet.
Väger du 65kg och får i dig 200-210 gr protein bör det räcka ja, förutsatt att det är utspritt över dagen.
tack för svaret, jag va lite orolig över protein intaget, äter med ca 4-5 timars mellanrum, har hört att 3timars mellanrum e mer optimalt men de e lite jobbigt att hålla på var trejde timme.
tack för svaret, jag va lite orolig över protein intaget, äter med ca 4-5 timars mellanrum, har hört att 3timars mellanrum e mer optimalt men de e lite jobbigt att hålla på var trejde timme.
5 timmar låter väldigt länge. Håll dig till var 3-4e timme.
nej men det är ju det som är godare! ;)
Inte så viktigt att äta mycket VARJE tillfälle, så länge du äter nånting bara. (förutsatt att det inte är på tok för onyttigt)
5 timmar låter väldigt länge. Håll dig till var 3-4e timme.
Varför?
Varför?
Därför.
"Blodsocker- och insulinnivåer hålls jämna, vilket håller aptiten under kontroll, möjliggör en bra miljö i kroppen för fettförbränning, och du slipper blodsockerfall som kan leda till allmäna slöhetskänslor och sockersug"
King Grub
2005-09-20, 15:36
Proteinet har inte så mycket med blodsockernivåerna att göra.
Att äta regelbundet är bra, men kan man inte äta oftare än med 5 timmars mellanrum är det ingen katastrof.
Därför.
"Blodsocker- och insulinnivåer hålls jämna, vilket håller aptiten under kontroll, möjliggör en bra miljö i kroppen för fettförbränning, och du slipper blodsockerfall som kan leda till allmäna slöhetskänslor och sockersug"
Källa på det? :D
Jo, på så vis. Men har det egentligen någon reell skillnad på muskelbyggnad om man äter var 3, 4 eller 5 timme? Ja, blir man mer katabol om man väntar 5 timmar mellan målen? Är inte 3-timmarsrekommendationen, som är kommen ur att hålla blodsockret på en jämn nivå, och inte något som har med näringstillförsel ur en anabol/katabol synvinkel?
Det vill säga skulle det göra någon reell skillnad, en träningsfri dag säger vi för att undvika området näringstajming kring träning, för din anabolism/katabolism att äta var tredje timme eller var femte timme? Är det inte viktigare hur ditt intag ser ut över ett 24-timmarsperspektiv?
Ovanstående förutsätter väl att vi inte bryr oss om blodsockerfall, som man tydligen får efter 3 timmar. ;)
Proteinet har inte så mycket med blodsockernivåerna att göra.
Att äta regelbundet är bra, men kan man inte äta oftare än med 5 timmars mellanrum är det ingen katastrof.
Jaja, sluta svara på mina frågor innan jag har färdigformulerat dessa. *grr27* :D
äter man typ kyckling eller kött och så så är väl inte ens den maten färdigsmält på 3 timmar så jag tror inte det gör ngn skillnad .
först o främst vill jag tacka för alla svar det har varit till stor hjälp. nojan angående muskelförlust har ju lindrats avsevärt:) o btw mitt 6pack böjar komma fram lite, iaf direkt efter träningen, verka dock vara lite osymetriskt men de skiter jag i:)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.