handdator

Visa fullständig version : Framåtlutade laterals

Spannmål
2005-09-18, 21:13
Jag har problem med min träning för baksida axel. Om jag vill kunna köra strikta framåtlutade laterals måste jag använda mig av otroligt små vikter, vilket irriterar mig. Det känns som om muskler omöjligt kan byggas när man reppar på 3-kilos hundbenen. Det är i den negativa fasen som styrkan tryter. Hur kör ni här? Långsamt tillbaka?

nemd
2005-09-18, 21:34
Jag kör precis som du, med små vikter, men musklerna tränas ju endå och det är ju huvudsaken. Och baksida axlar får smörj av ryggövningar också.

Jag kör olika, oftast kör jag kontrolerat upp och ner. Men ibland kör jag lite slängigare och spänner till i toppläget och håller emot på ner vägen. Då klarar jag kanske 1kg till, dock bara ibland.

Som jag sa, dem får träning iaf och det är huvudsaken. Och 3 kilo är lite, men endå inte i denna övningen för det är ju ingen övning där man är så superstark.

Fatalist
2005-09-18, 21:45
Testa kryssdrag, den övningen strikt utförd har gett mig enorm tillväxt på baksida axlar (väldigt, väldigt synligt) sen jag lade in den efter varje ryggpass.

Mr. Moose
2005-09-19, 06:39
En enklare variand är... Fäst "tricepsrepet" till övre trissan i en cable cross eller till en lat's hiss. Ta ett steg eller två tillbaka. Drag armbågarna bakåt, håll överarmarna paralellt med golvet. Tar kanon på deltoideus posterior. Med tyngre vikter måste man lute sig tillbaka lite för o hålla balansen men det är OK.

Kan ochså köras sittande där man kör lång-rodd men personligen föredrar jag den stående varianten. Nästan alla övningar, kan man välja, sittande eller stående föredrar jag stående.

Claes

biffsson
2005-09-19, 09:49
Testa kryssdrag, den övningen strikt utförd har gett mig enorm tillväxt på baksida axlar (väldigt, väldigt synligt) sen jag lade in den efter varje ryggpass.

Håller med dig om att kryssdrag är magiskt för baksida axlar :thumbup:

Denna övning (http://www.nordicgym.se/traningsguiden/images/j-bsl_2.jpg)

Fast jag tycker att det tar på bättre om man har bänken uppåtlutad ett steg. Annars tycker jag att det är lätt att även koppla in trapzen.

jwzrd
2005-09-19, 09:59
Släng inte bakåt vikterna för att du inte har styrkan att dra fart på dom. Har du styrkan att dra fart på dom så kan du bromsa dom också. Du är helt enkelt klen i baksidorna! Låt det ta den tid det tar. Alla har vi börjat någonstans.

lauria
2005-09-19, 13:43
Jag har problem med min träning för baksida axel. Om jag vill kunna köra strikta framåtlutade laterals måste jag använda mig av otroligt små vikter, vilket irriterar mig. Det känns som om muskler omöjligt kan byggas när man reppar på 3-kilos hundbenen. Det är i den negativa fasen som styrkan tryter. Hur kör ni här? Långsamt tillbaka?

Just den övningen nkör jag rätt så explosivt, men testa även liggande kryssdrag. En grymt skönt/bra övning.