handdator

Visa fullständig version : Ni som är med idag, hur har det utvecklats? (PC > Överklockning)

Bjorne
2005-09-18, 18:19
Min gamla trotjänta dator består av:
ABIT NF7-S 2.0
AMD 1700+ (1466mhz)
512mb pc2100 minne

Inte de hetaste grejorna helt enkelt, men känner att det är dags att överklocka skiten lite.

Har kör den i 17x133 =~2270mhz och minnet körs då i orginalhastighet.

Ligger på 40°c

Tänkte att ni kanske kunde hjäpa mig med att fortsätta överklocka den. Vilka program kör man i dagsläget för att kolla så den är stabil och hur långa tid bör man köra innan man kan fastställa att man kan gå vidare och höja ytterligare mhz, maxtemp på cpu?

Ja, hela allt det där. Under 60°c på AMD cpu'er har jag för mig att man sa förut och så prime95 körandes i en timme, fast det bör väl ha utvecklats de senaste åren antar jag

/Bjorne

carlsm
2005-09-18, 23:38
Ta en titt på AMDs hemsida och kolla efter ett s.k. "whitepaper" på din CPU, där står angivet hur mycket den och dess storebröder tål, då får du lite att gå på. Främst kanske du ska titta på maxtemperaturen, det är väl den som kan förstöra CPUn tror jag.
Tror också att det främst är temperaturproblem som gör systemet instabilt ELLER att du har för låg spänning för CPUn.

Jag överklockade min CPU igår natt och hade problem med överhettning och valet av voltantal i början. Började med att höja CPU External Freq. stegvis och sedan CPU Freq. Multiplier. När systemet kraschade höjde jag voltantalet stegvis tills det blev stabilt. Därefter körde jag igång fem filmer så CPUn nästan jobbade max och höll koll på temperaturen. Lösningen blev en papperscylinder (tillklippt och hoptejpat A4) från CPUfläkten till gallret på sidan av chassit. Det gjorde mcyket för att få ner temperaturen.
Min XP 2600+ körs nu på 12,5*182 och 1,8 v. och är stabil, default var 11,5*133 och 1,65 v..

Fick även tips av King Grub om PCMark05 för systemdiagnostik.

tossefar
2005-09-18, 23:53
Prestandaökningen blir inte alls särskilt stor om minnena inte överklockas samtidigt. Nu har du ju tyvärr minnen som inte är speccade till mer än 133 mhz. Kanske är dags att köpa nya? Minnen är billiga idag och resten av burken är ju helt ok.
Det du vill åt är en lägre multiplier och högre fsb. FSBn gäller inte bara processorn utan också hastigheten mot pci- och agp-portar, minnet och hårddiskarna.

Får du till 11x200 (=2200mhz) så har du en kraftig prestandaökning jämfört med 17x133. Tyvärr behövs nog nya minnen då.

Angående stabilitetstest så fungerar prime95 utmärkt, men kör gärna lite längre än en timma.

Bjorne
2005-09-19, 14:13
Rulla upp den i 2405mhz igår:
http://bearny.no-ip.org/OC.JPG
Körde prime i nästan tre timmar och tempen låg som högst på 55°c.

Tänkte börja fingra på minnet nu, för nästa steg ifall jag bara fortsätter på cpu'n blir ~2530 mhz och lite lugnare steg vill jag nog ta fram när man är uppe i så pass hög hz förhållandevis till vad den går i orginal :)

tossefar
2005-09-19, 14:21
Visst är det kul med över 2.4GHz, men som sagt är det ju inte så mycket till prestandaökning. T.ex. 2Ghz med minnet och processorn synkroniserade i en högre fsb blir nog en mycket trevligare upplevelse.

Davil
2005-09-19, 14:22
Min gamla trotjänta dator består av:
ABIT NF7-S 2.0
AMD 1700+ (1466mhz)
512mb pc2100 minne

Inte de hetaste grejorna helt enkelt, men känner att det är dags att överklocka skiten lite.

Har kör den i 17x133 =~2270mhz och minnet körs då i orginalhastighet.

Ligger på 40°c

Tänkte att ni kanske kunde hjäpa mig med att fortsätta överklocka den. Vilka program kör man i dagsläget för att kolla så den är stabil och hur långa tid bör man köra innan man kan fastställa att man kan gå vidare och höja ytterligare mhz, maxtemp på cpu?

Ja, hela allt det där. Under 60°c på AMD cpu'er har jag för mig att man sa förut och så prime95 körandes i en timme, fast det bör väl ha utvecklats de senaste åren antar jag

/Bjorne

Har du låst upp din proc själv, eller hade du turen att få tag på en processor som redan var upplåst ? :)

Du tjänar på att trimma FSB istället för multipel-trimma. Satsa på så hög FSB som dina minnen klarar, när du nått ditt max där så kan du höjja multipel om det är bäst prestanda du önskar.

Bjorne
2005-09-19, 14:46
Visst är det kul med över 2.4GHz, men som sagt är det ju inte så mycket till prestandaökning. T.ex. 2Ghz med minnet och processorn synkroniserade i en högre fsb blir nog en mycket trevligare upplevelse.Självklart är minne en flaskhals. Ska dock försöka på mig en ökning strax, bör dock ha i baktanke att minnena kom med datorn för ~fyra år sedan, dvs de kommer inte gå vasst :p